مصطفی سلطانی، تهیه‌کننده «شکار حلزون»:

شکار حلزون یک فیلم فرهنگی است

محسن عنایتی اهل کاشان است و در رشته عمران تحصیل کرده و دوره‌های فیلمسازی انجمن سینمای جوان را پشت سر گذاشته است. اوچند فیلم کوتاه زنده و چند انیمیشن در کارنامه‌اش داشت که باهمراهی جمعی ازجوانان متخصص کاشان مؤسسه انیمیشن‌سازی آینده‌نگار را راه‌ انداخت و با تولید یک انیمیشن بلند سینمایی به نام «بنیامین» در فهرست نامزدهای چهره هنر انقلاب هم قرار گرفت.
کد خبر: ۱۴۴۴۰۷۱
پیش به سوی سینمای تخیلی نوجوان‌پسند
 
او حالا با انیمیشن سینمایی «رویاشهر» جدیدترین ساخته‌اش به تهیه‌کنندگی مصطفی حسن‌آبادی در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر حاضر شده است. ساخت این اثر که فرآیند طراحی و تولید آن دو سال طول کشیده پس از انیمیشن بنیامین توسط شرکت آینده‌نگار آغاز شد و با شرکت در رویداد رویازی جزو تولیدات سازمان سینمایی سوره قرار گرفت که بعدتر معاونت فرهنگی شهرداری تهران و مجتمع مهوا نیز در روند تولید، از آن حمایت کردند.
 
گروه شما چطور تشکیل شد و کار تولید انیمیشن را از کی آغاز کردید؟
حدود هفت سال پیش تعدادی از بچه‌های دغدغه‌مند گردهم جمع شدیم که کاری را دست ‌در دست هم آغاز کنیم. هرکدام از ما تخصصی داشت، مثلا من در انجمن سینمای جوان فعالیت می‌کردم و دغدغه فیلمسازی داشتم، تعدادی از دوستان‌مان که الان در بخش فنی آینده‌نگار فعالیت می‌کنند در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای و کارهای گرافیکی تخصص داشتند. خلاصه این‌که دور‌هم نشستیم و به این نتیجه رسیدیم که انیمیشن بازار خوبی دارد، پس می‌توان برای کودکان خوراک فکری و فرهنگی تولید کرد. نیاز به تکنولوژی داشتیم و این کنجکاوی وجود داشت که آیا می‌توان این تکنولوژی را ایجاد کرد؛ چون انیمیشن از نظر داستان‌پردازی به شما اختیار می‌دهد که هر آنچه تخیل می‌کنید را بسازید و این برای جذب مخاطب، به‌خصوص مخاطب کودک امکان فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. همین باعث شد که ایده تاسیس یک‌شرکت انیمیشنی جان گرفت و براساس نیازهای‌مان متخصص‌های دیگری جذب کردیم که آنها هم از اهالی کاشان هستند. برای شروع، چند فیلم کوتاه ساختیم از‌جمله پسر مهدیار و انار. لزوما تمام کارهای کوتاه‌مان موفق نبودند اما بازخوردهایی گرفتیم و تجربیاتی به‌دست آوردیم که بسیار مفید و راهگشا بودند. بعد از آن بود که به این نتیجه رسیدیم برای رشد بیشتر و توسعه کارمان باید آثار بلند سینمایی بسازیم که با بنیامین شروع شد و حالا به رویاشهر رسیده است.

چند فیلم زنده و چند فیلم کوتاه انیمیشن ساختید و بعد از آن وارد دنیای سینمایی انیمیشن شدید. فکر می‌کنم جهش بسیار بزرگ و پرخطری بود. خودتان چه حسی داشتید؟
اسپیلبرگ می‌گوید هر فیلمسازی باید قبل از هرچیز یک فیلم انیمیشن بسازد. وقتی سراغ انیمیشن رفتم، متوجه شدم که با چه جهان پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم و همین‌طور که اشاره کردید کار بزرگ و دشواری را شروع کرده بودیم. غیر از این‌که نگران نتیجه و کیفیت کارمان بودیم، چند سال از عمرمان را برای یک فیلم هزینه کرده بودیم، در حالی‌که می‌شد حداقل سالی یک فیلم بسازیم. می‌دانستیم که قدم بزرگی برداشته‌ایم و موانع زیادی بر سر راه‌مان است چون نه تجربه چندانی داشتیم و نه اسپانسرهای خیلی قوی برای آزمون و خطا کردن. در کنار همه اینها نکته این بود که ما داشتیم یک‌اثر تجاری تولید می‌کردیم و باید براساس یک زمان‌بندی مشخص پیش می‌رفتیم و در زمان مشخصی آن را به پایان می‌رساندیم.

وقتی فیلمنامه رویا‌شهر نوشته می‌شد،نگاه تجاری داشتیدوبرمبنای گیشه وفروش،الگوی داستان رامشخص کردید، شخصیت‌پردازی کردید و تولید را به انجام رساندید؟
بله. برای عرضه در بازار انیمیشن کارمان را شروع کردیم چون دلیلی نداشت فیلمی بسازیم که فروش نداشته باشد. اصلا سراغ داستانی که مخاطب دوست نداشته باشد یا در گیشه امیدی به آن نباشد، نمی‌رویم. راستش از نظر من و از نظر اعضای گروه آینده‌نگار، فیلمی که سرمایه تولیدش را برنگرداند و خوب نفروشد، اصلا نباید ساخته شود اما واقعیت چیز دیگری است. 
 
چقدر رویاشهر را در راستای نگاه مخاطبان امروزی می‌دانید؟
اساسا فردی که فیلم می‌سازد باید شناخت درستی از مخاطب داشته باشد؛ این‌که مخاطب جامعه ما چه چیزی نیاز دارد، مخاطب کودک چه نیازی دارد، تخیل‌های او چگونه است و چه چیزی می‌تواند مردم را به سینما بکشاند. ما تمام این موارد را قبل از ساخت بررسی و تحلیل کرده‌ایم.

درباره کار توضیح بیشتری دهید؟ 
انیمیشن رویا‌شهر در مقایسه با فیلم بنیامین به لحاظ کیفی در همه موارد رشد ۱۰ برابری دارد و تجربه گروه، نسبت به زمان تولید انیمیشن بنیامین ۵۰ برابر شده است. فعالیت در زمینه تولید انیمیشن سینمایی دشواری‌های زیادی دارد و ما همه این دشواری‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم. حالا دیگر به‌طور دقیق می‌دانیم که چه می‌خواهیم و در تمام زمینه‌ها داریم با کیفیت‌ترین کار را انجام می‌دهیم . ما در این فیلم به تخیل پروبال داده‌ایم و در واقع به سینمای تخیلی نوجوان‌پسند هالیوودی نزدیک شده‌ایم. مخاطب اصلی فیلم نوجوانان هستند ولی کودکان و حتی خانواده‌ها هم می‌توانند این فیلم‌ها را تماشا کنند. براساس تجربیات کار قبلی سعی کرده‌ایم اثری جذاب و تاثیرگذار عرضه کنیم.
 
بنابراین کاملا روی انیمیشن متمرکز هستید.
بله. آینده‌نگار یک شرکت انیمیشن‌سازی است و بر اساس مدل استودیوهای هالیوودی که بخش‌های مختلف دارد، روی ساخت و عرضه انیمیشن متمرکز شده است. تمام زیرساخت‌ها را در حد توان مهیا کرده‌ایم تا ازصفر تا صد تولید انیمیشن را خودمان انجام بدهیم. گروه ما دغدغه ساخت انیمیشن‌هایی را دارد که عصر امروز را باعصر ظهور پیامبران قیاس می‌کند و کار بعدی‌مان هم انیمیشنی با همین مفاهیم است اما با مختصات بین‌المللی‌تر.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها