در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

تلاش برای تغییر شطرنج نظامی منطقه

 آمریکا و انگلیس برای تغییر شطرنج نظامی منطقه اقدام به بمباران گسترده علیه عراق، سوریه و یمن کرده‌اند که این رویکرد نشان می‌دهد، منطقه به سمت گسترش جنگ و تقابل بین محور مقاومت، آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال حرکت است. این رویکرد خطرناک، اما سبب ایجاد بحران گسترده در منطقه خواهد شد.
 آمریکا و انگلیس برای تغییر شطرنج نظامی منطقه اقدام به بمباران گسترده علیه عراق، سوریه و یمن کرده‌اند که این رویکرد نشان می‌دهد، منطقه به سمت گسترش جنگ و تقابل بین محور مقاومت، آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال حرکت است. این رویکرد خطرناک، اما سبب ایجاد بحران گسترده در منطقه خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۴۳۹۸۴
نویسنده حسن هانی زاده | کارشناس جهان عرب

حملات مشترک آمریکا و انگلیس به یمن همچنان ادامه دارد و بر اساس گفته‌های سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در تازه‌ترین اتفاق آمریکا و انگلیس حدود ۵۰ بار مناطقی را در یمن مورد هدف قرار داده‌اند. در این خصوص باید تاکید کرد که این اقدام آمریکا و انگلیس نقض حاکمیت یک کشور مستقل تلقی می‌شود. البته این دو کشور در جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه نقش دارند. برای نمونه آمریکا در حدود چهار ماه گذشته کمک‌های لجستیکی و نظامی گسترده‌ای به اسرائیل کرده است.

آمریکایی‌ها از طریق کمک‌های گسترده تلاش می‌کنند که رژیم صهیونیستی را از باتلاق غزه نجات دهند. این در حالی است که برخلاف این کمک‌ها اسرائیل تاکنون نتوانسته است که دستاورد نظامی قابل قبولی داشته باشد. علاوه بر این به تازگی محور مقاومت براساس دیدگاه‌های خود و در چارچوب نقش بازدارندگی‌اش توانسته با سازوکار‌هایی که در نظر گرفته فشار‌های ارتش رژیم صهیونیستی را کاهش دهد.

با توجه به اینکه تنگه باب المندب در قلمرو حاکمیتی یمن قرار دارد در ماه‌های اخیر انصارالله و ارتش یمن تلاش‌کرده‌اند که مانع ارسال تجهیزات نظامی به اسرائیل شوند. به همین دلیل کشتی‌هایی را که به مقصد اسرائیل سلاح حمل می‌کنند، مورد هدف قرار داده یا توقیف می‌کنند. در عراق نیز به دلیل اینکه پایگاه‌های نیرو‌های آمریکا به کانون انتقال سلاح‌های کشتار جمعی به رژیم صهیونیستی بدل شده است، گروه‌های مقاومت به این پایگاه‌ها حملاتی داشته‌اند.

در این بین البته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز سعی می‌کند که به شکل آبرومندانه از بحرانی که در غزه گرفتارش شده است، خارج شود. به همین دلیل می‌خواهد آمریکا را وارد درگیری مستقیم با کشور‌های منطقه کند. به عبارت دیگر نتانیاهو تلاش دارد کشور‌های بیشتری را درگیر اقدامات خود کند تا بتواند از بحران غزه رهایی پیدا کند. البته لابی صهیونیست‌ها نیز در آمریکا چنین هدفی را دنبال می‌کند و آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد تا به کشور‌های محور مقاومت حمله بیشتری انجام دهد.
 
‌به این ترتیب در چنین شرایطی آمریکا و انگلیس برای تغییر شطرنج نظامی منطقه اقدام به بمباران گسترده علیه عراق، سوریه و یمن کرده‌اند که این رویکرد نشان می‌دهد، منطقه به سمت گسترش جنگ و تقابل بین محور مقاومت، آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال حرکت است. این در حالی است که این رویکرد خطرناک سبب ایجاد بحران گسترده در منطقه خواهد شد.

لازم به یادآوری است که در این شرایط طبیعتا محور مقاومت نیز دست به اقداماتی خواهد زد و به منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی حملات دامنه داری خواهد داشت و به این شکل محور مقاومت جبهه گسترده‌ای ایجاد خواهد کرد. در واقع محور مقاومت به تناسب جریان سازی و ماجراجویی‌های آمریکا اقداماتی خواهد داشت که این اتفاقات نیز به گسترش بحران منجر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها