ایران بعد از انقلاب اسلامی از ذلت به عزت رسید
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در گفتگو با جام جم آنلاین:

ایران بعد از انقلاب اسلامی از ذلت به عزت رسید

قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه با بیان اینکه رژیم شاه تابع دستورات و فرامینی بود که آمریکا و غرب برایش مشخص می‌کردند، گفت: آمریکا با فرستادن ده‌ها هزار مستشار به کشور عمده اختیارات شاه را از وی سلب کرد.
قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه با بیان اینکه رژیم شاه تابع دستورات و فرامینی بود که آمریکا و غرب برایش مشخص می‌کردند، گفت: آمریکا با فرستادن ده‌ها هزار مستشار به کشور عمده اختیارات شاه را از وی سلب کرد.
کد خبر: ۱۴۴۳۷۸۵

حمیدرضا ترقی در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: رژیم پهلوی بعد از کودتای ۲۸مرداد سال ۱۳۳۲ وابستگی خود را از همان ابتدا به بیگانگان تثبیت کرد و نشان داد بدون اتکا به آن‌ها امکان اینکه بتواند در کشور حکومت خود را ادامه بدهد وجود ندارد و لذا از همان ابتدا تابع دستورات و فرامینی بود که آمریکایی‌ها برای وی مشخص می‌کردند.

وی افزود: از آن به بعد آمریکا با فرستادن ده‌ها هزار مستشار به ایران سرنوشت کشور را به دست گرفت و عمده اختیارات شاه را از وی سلب کرد به گونه‌ای که هر انتصابی اعم از نخست وزیر و وزیر باید نظر نماینده آمریکا در کشور را جلب می‌کرد. تمام مقررات و برنامه‌های توسعه کشور نیز با توصیه‌های آمریکا و غرب صورت می‌گرفت.

ترقی تصریح کرد: این نوع وابستگی موجب شد ایران به ژاندارم آمریکا در منطقه و سپس پشتیبان صهیونیسم افراطی در منطقه و مجبور به حمایت از اسرائیل شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه مجموع سیاست‌هایی که باید غرب در خاورمیانه پیاده می‌کرد توسط ایران انجام می‌شد، اظهار کرد: این این نوع وابستگی رژیم به غرب در تمام ابعاد مورد عمل قرار گرفت. این وابستگی‌ها تمام استعداد‌های نهفته ملت را سرکوب کرد و اجازه شکوفایی هیچ استعدادی را نداد و ملت را در تمام ابعاد ضعیف نگه داشت.

قائم‌مقام دبیر کل حزب موتلفه گفت: در کنار این وابستگی؛ بحث فساد حکومت پهلوی نیز مطرح بود. متاسفانه خواهر شاه بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر در کشور بود و باعث اعتیاد بسیاری از جوانان کشور شد خودش نیز از فساد بالایی برخوردار بود و می‌توان گفت فساد اخلاقی تقریباً در خاندان پهلوی در کنار فساد اقتصادی وجود داشت.

وی افزود: همانطور که رضا شاه بسیاری از زمین‌های خوب کشور رابه نام خود زد و تصاحب کرد شاه و اطرافیانش نیز هنگام خروج از کشور میلیارد‌ها دلار ذخایر کشور اعم از طلا و جواهر را با خود بردند.

ترقی گفت: خاندان پهلوی هنوز بعد از ۴۵سال با همان پول‌ها زندگی می‌کنند و سلطنت طلبان را نیز از همان منابع تجهیز می‌کنند. 

وی ادامه داد: در آن زمان پهلوی روزی تقریباً ۶ میلیون بشکه نفت با ۳۶دلار آن زمان فروخته می‌شد که درآمد بسیار بالایی بود، اما هیچ کدام از آن مبالغ برای عمران و آبادی کشور هزینه نشد و بیش از ۵۰ درصد مردم در فقر مطلق به سر می‌بردند.

این فعال سیاسی گفت: این منابع صرف عیاشی و خوشگذرانی خاندان پهلوی می‌شد، جشن‌های ۲۵۰۰ ساله انباشتی از سوء استفاده‌های مالی بود در حالی که در کشور فقرای بسیاری وجود داشت. این‌ها نمونه‌هایی از فساد اخلاقی و اقتصادی و وابستگی رژیم پهلوی به آمریکا و انگلیس بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها