اجرای پویش ملی سلامت در خراسان جنوبی، منجر به شناسایی ۹ هزار و ۵ نفر با احتمال بیماری پرفشاری خون و دیابت در این استان شد.
کد خبر: ۱۴۴۲۰۵۰

به گزارش جام جم آنلاین،رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: جامعه هدف پویش ملی سلامت برای دو بیماری پرفشاری خون و دیات در استان، ۵۲۲ هزار و ۸۴۶ نفر، افراد بالای ۱۸ سال بود که ۷۲ درصد این افراد معادل ۳۷۷ هزار و ۳۷۷ نفر، غربال شدند.


دکتر موسوی میرزائی افزود: این غربالگری از ۲۰ آبان تا ۳۰ دی امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی انجام شد و ۶ هزار و ۵۵ نفر با احتمال بیماری پرفشاری خون و ۲ هزار و ۹۵۰ نفر با احتمال بیماری دیابت شناسایی شدند که از وجود این بیماری‌ها در خود خبر نداشتند.


منظور از احتمال دیابت، قندخون ۱۲۶ به بالا و منظور از احتمال پرفشاری خون، عدد ۱۴۰ به ۹۰ میلیمتر جیوه یا ۱۴ روی ۹ به بالا است.


وی گفت: همچنین ۸۲ هزار و ۱۱۶ نفر معادل حدود ۲۲ درصد جمعیت غربال شده در این طرح، پیش پرفشاری خون و ۲۸ هزار و ۷۰۳ نفر معادل حدود ۸ درصد افراد غربال شده، پیش دیابت تشخیص داده شدند.


پیش دیابت، قند ناشتای بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ و پیش فشارخون عدد ۱۲۰ تا ۱۳۹ به ۸۰تا ۸۹ میلیمتر جیوه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: همچنین ۹۰۱ بیمار فشار خونی و ۲۴۴ بیمار دیابتی زیر ۴۰ سال در این پویش شناسایی شدند.

دکتر موسوی میرزائی گفت: از نظر درصد پوشش جمعیت غربال شده، شهرستان درمیان با ۹۰.۶۷ درصد، خوسف ۹۰.۲۳ درصد و زیرکوه ۸۶.۴۴ درصد رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند و سایر شهرستان‌های بشرویه، سربیشه، فردوس، نهبندان، طبس، سرایان، قاین و بیرجند به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا یازدهم قرار گرفتند.



وی، میزان مشارکت کل استان در این برنامه کشوری را ۷۲.۱۸ درصد بیان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها