با بررسی واکنش های عراق و پاکستان به عملیات موشکی ایران، راهبرد منطقه ای جدید کاخ سفید را مرور کرده ایم

پروژه آمریکا و انگلیس برای فرار از انزوا

عملیات مشروع صورت گرفته علیه مقر جیش‌الظلم درپاکستان، بهت‌زدگی والبته نارضایتی مطلق آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی این گروه متوحش و تروریستی منجر شده است. بدیهی است که اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران کاملا بر اساس حق دفاع مشروع در برابر تهدیدات امنیتی و تروریستی صورت گرفته و ثمره آن نیز افزایش قدرت اقدام و بازدارندگی کشورمان در مواجهه با تهدیدات جیش‌الظلم و گروه‌های مشابه تروریستی است.
کد خبر: ۱۴۴۱۴۳۶
 
حق دفاع مشروع در حقوق بین‌الملل به معنای استفاده از نیرو توسط یک فرد یا کشور در پاسخ به یک حمله مسلحانه است. این مفهوم به منظور حفظ حقوق و منافع کشورها و افراد، به وجود آمده است. به‌طور کلی، دفاع مشروع شامل دو شرط اساسی و یک شرط تکمیلی است‌. وجود حمله مسلحانه، دفاع ضروری و متناسب و اعلامیه دفاع. بدیهی است که جیش‌الظلم مسئولیت چندین عملیات تروریستی متعدد را در خاک کشورمان بر عهده گرفته که یکی از آنها، شهادت مظلومانه چند نفر از سربازان غیرتمند وطن در شهرستان راسک بوده است. 
   
وقتی اقدام لازم صورت نمی‌گیرد
یکی از اصلی‌ترین دلایل اقدام قاطعانه جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با اعضای جیش‌الظلم در خاک پاکستان، متاسفانه انفعال دولت همسایه در مواجهه با این گروه تروریستی بوده است. قطعا اگر در این خصوص اقدامی صریح، قاطعانه و بازدارنده از سوی اسلام‌آباد صورت می‌گرفت، شاهد استمرار حملات جیش‌الظلم علیه شهروندان مظلوم کشورمان، خصوصا در استان سیستان و بلوچستان نبودیم. از آن رو اقدام اخیر کشورمان، مصداق یک «واکنش مشروع» نسبت به یک نگرانی واقعی بوده و دولت پاکستان نیز باید این حقیقت مستند را درک کند. 
   
ارتباط جیش‌الظلم با واشنگتن و تل‌آویو
اگر به زمانبندی عملیات جیش‌الظلم در حادثه تروریستی راسک و حتی دیگر عملیات‌های این گروه متوحش نیم نگاهی بیندازیم، به وضوح در‌می‌یابیم که میان دغدغه‌های منطقه‌ای واشنگتن و تل‌آویو و نوع و نحوه عملیات جیش‌الظلم ارتباطی مستقیم وجود دارد. بر هم‌کنش تروریسم صهیونیستی و تکفیری در یک بستر زمانی واحد، بار دیگر پرده از ارتباط مستقیم این دو برداشت. بسی قابل تامل است که همواره عملیات‌های تروریستی جیش‌الظلم، داعش، احرار الشام و دیگر گروه‌های منحوس تروریستی دقیقا زمانی رخ می‌دهد که دشمن در تنگناست و قدرت مدیریت، صحنه را از دست داده است. به عبارت بهتر، هر دو تروریسم آبشخوری واحد داشته و در همپوشانی مطلق با یکدیگر تعریف و عملیاتی می‌شوند. در این معادله، اگر کمترین تفکیک و تمایزی میان صهیونیسم، آمریکا و گروهک جیش‌الظلم قائل شویم، خبط تحلیلی بزرگی انجام داده‌ایم. این همان خبط القایی دشمنی است که در آن سوی آتلانتیک مشغول مدیریت این صحنه خونین است. متغیر مستقل در اینجا آمریکاست؛ متغیر مستقلی که شدت و ضریب ادغام و همپوشانی تروریست‌های تحت مدیریت خود را از تل‌آویو تا نقاط مرزی پاکستان بنا بر شرایط جاری در منطقه و نظام بین‌الملل تعیین می‌کند.بنابراین، اقدام قاطعانه اخیر علیه جیش الظلم، علاوه بر این گروه تروریستی، حامیان اصلی آن یعنی واشنگتن و تل آویو را نیز هدف قرار داده‌است. 
   
نسبت جیش‌الظلم با واشنگتن و تل آویو 
همپوشانی تروریسم غربی - صهیونیستی‌- تکفیری، نه یک فرضیه و نه یک ادعاست. در عرصه جهاد تبیین، بیش از هر زمان دیگری نیاز به تشریح این شبکه تروریستی پیچیده اما ملموس برای افکار عمومی کشور، منطقه و جهان داریم. پس در اینجا هم نیاز به پاسخ نظامی - عملیاتی و هم نیاز به کنشگری در عرصه شناخت و تبیین داریم. واشنگتن سال‌هاست در مرزهای شرقی ایران در‌صدد است تا زمینه را برای ظهور تروریسم تکفیری و ایجاد رعب و وحشت دائمی در کشورمان فراهم سازد تا بلکه در سایه این رویکرد و در خیال خام خود بتواند مقدمات طرح تجزیه ایران را فراهم سازد! بدون شک نظام و ملت ایران با رصد هوشمندانه و اقدامات قاطعانه خود اجازه شکل‌گیری شبکه‌ای محصوربه مولفه‌های «بحران‌سازی» و «خشونت دائمی» را در کشور نخواهند داد.اقدام اخیر صورت گرفته علیه جیش‌الظلم، در همین راستا قابل ارزیابی است. نباید فراموش کرد که امروز «ثبات و امنیت ایران» به خط قرمز آمریکا تبدیل شده و کاخ سفید از طریق عوامل خود تلاش می‌کند تا این ثبات و آرامش را به چالش بکشد. بدیهی است که نقشه‌خوانی دشمن و رصد هوشمندانه بازی آن در برهه کنونی یک الزام محسوب می‌شود. 

نقشه آمریکا علیه امنیت ایران و پاکستان و عراق
از زمان انجام عملیات موفقیت‌آمیز کشورمان علیه جیش‌الظلم، شاهد نقش‌آفرینی مسموم دوباره آمریکا‌، این بار ناظر بر تخریب روابط تهران ، اسلام‌آباد و بغداد هستیم. متاسفانه برخی مقامات پاکستانی نیز بدون در نظر قرار دادن واقعیات مسلمی که در این خصوص وجود دارد، در صدد تکمیل ناخواسته بازی واشنگتن بر‌آمده‌اند. باید توجه داشت که کاخ سفید همواره بر روی استراتژی ایجاد اختلاف میان تهران و اسلام آباد متمرکز بوده و در دوران گوناگون حضور روسای‌جمهور دموکرات و جمهوریخواه این روند ادامه داشته است. اکنون مقامات پاکستانی باید مراقب توطئه دشمن مبنی بر خلق بحران جدید میان تهران-اسلام‌آباد باشند. بدون شک واشنگتن و انگلیس نسبت به آنچه بر سر تروریست‌های وابسته به آنها در خاک پاکستان آمده، خشمگین هستند. اتفاقا این مسأله باید منجر به خرسندی پاکستان شود‌، زیرا مقامات اسلام‌آباد بارها خود نیز نسبت به وجود گروه تروریستی جیش‌الظلم ابراز نگرانی کرده و آنها را کاملا جدای از کنترل خود دانسته‌اند. قطعا جمهوری اسلامی ایران با هشیاری، آگاهی و در عین حال قاطعیت مثال‌زدنی خود بازی دشمنان را رصد کرده و اجازه تحقق نقشه‌های شوم آمریکا و مهره‌های تروریست آن را علیه امنیت کشور و منطقه نخواهد داد. در این میان دیدار های  دیپلماتیک حتما در فضای موجود کمک بزرگی برای مواجهه با توطئه آمریکا و انگلیس خواهد بود. روز گذشته امیر عبداللهیان،  وزیر خارجه ایران در حاشیه اجلاس داووس با همتای پاکستانی خود انوارالحق نخست وزیر دولت موقت پاکستان دیدار کرد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها