تبعیدهای سیاسی در ایران

تبعیدهای سیاسی در عصر قاجاریه

مرد افغان که فیلم سرقت مسلحانه‌اش از راننده زنی در بزرگراه نیایش جنجالی شده بود، پس از دو بار شکستن حکم اعدامش به ۱۰سال زندان و ۱۵سال تبعید محکوم شد.
کد خبر: ۱۴۳۸۴۰۰
 
به گزارش خبرنگار جام‌جم، اوایل مرداد سال گذشته فیلمی از یک سرقت خشن در ترافیک بزرگراه نیایش تهران، در فضای مجازی منتشر شد. در این فیلم مردی جوان با قمه به راننده خودروی پژو ۲۰۶ حمله و با تهدید گوشی او را سرقت کرد. پس از انتشار این فیلم تحقیقات پلیسی آغاز و سرانجام رد یک متهم سابقه‌دار تبعه افغان که به‌تازگی از زندان آزادشده بود در این سرقت‌های خشن به‌دست آمد و در جنوب تهران بازداشت شد‌. متهم در جریان تحقیقات به ۱۰۰ فقره سرقت اعتراف کرد و گفت‌: من و همدستم سوار بر موتورسیکلت شده و به محله‌های شمال تهران از‌جمله بزرگراه نیایش می‌رفتیم. بعد از زیر نظر گرفتن سوژه‌ها من به آنها نزدیک شده و با قمه این افراد را تهدید و به زور گوشی‌شان را سرقت می‌کردم و سریع خودم را به آن سوی اتوبان می‌رساندم و با همدستم که منتظرم بود، فرار می‌کردیم. در آخرین سرقت، فیلمی از ما منتشر شد و فهمیدیم پلیس در تعقیب ماست. به همین خاطر سعی کردیم مخفی شویم اما سرانجام دستگیر شدیم.
پس از رسیدگی به پرونده در دادسرای ویژه سرقت، سرقت‌های او از مصادیق محاربه تشخیص داده و پرونده او با صدور جلب به دادرسی به شعبه ۱۵ دادگاه عمومی و انقلاب تهران ارسال شد.متهم در وقت فوق‌العاده محاکمه شد‌. در این جلسه ۴۰ شاکی حضور داشتند و به طرح شکایت پرداختند. این در حالی بود که متهم نیز در جایگاه قرار گرفت و از خودش دفاع کرد‌. بعد از چند جلسه رسیدگی به این پرونده قضات او را به اعدام محکوم کردند. متهم و وکیلش به این رای اعتراض کرده و پرونده به دیوان‌عالی کشور ارسال شد‌. قضات عالی‌رتبه دیوان‌عالی کشور بعد از بررسی‌ حکم، نقصی در تحقیقات گرفتند و پرونده به شعبه سوم بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۴ تهران ارسال شد‌. بعد از بررسی و رفع نقص دوباره پرونده به شعبه۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارسال شد. این‌بار قضات حکم به اعدام سارق گوشی‌قاپ دادند. قضات دیوان‌عالی کشور این‌بار حکم را نقض کرده و پرونده به شعبه هم عرض ارسال شد. متهم افغان این‌بار در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد‌. بعد از پایان جلسه محاکمه، قضات این شعبه وارد شور شده و متهم را از اتهام محاربه تبرئه و او را به ۱۰سال زندان و ۱۵سال تبعید و رد مال محکوم کردند. این در حالی است که برای همدست متهم نیز در دادگاه حکم قانونی صادرشده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها