مشاور نخست‌وزیر یمن در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

«باب المندب» چالش جدید صهیونیست‌ها

موانع اسرائیل در رسیدن به اهداف ادعایی

چالش‌های جنایتکاران

صهیونیست‌ها با وجود بیش از دو ماه جنایات گسترده در غزه، نتوانسته‌اند به اهداف اصلی خود در این جنگ دست یابند. اسرائیل این جنگ را با حملات هوایی آغاز کرد و سپس به صورت زمینی به شمال غزه لشکرکشی کرد. پس از آتش‌بس موقت یک‌هفته‌ای، نیروهای‌اسرائیلی به‌صورت‌رسمی عملیات‌زمینی به جنوب غزه را نیز آغاز کردند.
کد خبر: ۱۴۳۵۸۹۸
 
در این مدت با وجود این‌که بنابر آمار ارائه‌شده از سوی خود صهیونیست‌ها بیش از ۱۲۰نظامی اسرائیل به هلاکت رسیده‌اند و خسارت‌های فراوانی به ارتش این رژیم وارد شده اما نتوانسته‌اند پیروزی چشمگیری در مقابل مقاومت به دست بیاورند و نیروهای فلسطینی به‌شدت مقابل صهیونیست‌ها مقاومت می‌کنند. به همین دلیل است که صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند ضعف‌های خود را با تبلیغات روانی گسترده بپوشانند اما واقعیت این است که به اهداف اصلی خود در جنگ، حتی نزدیک هم نشده‌اند. 

فراموشی رویای نابودی
از جمله اهداف ادعایی نتانیاهو برای جنگ غزه، نابودی حماس است که همچنان ورد زبان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حامی اصلی رژیم صهیونیستی یعنی مقامات آمریکایی است. اگرچه در شرایط فعلی، صهیونیست‌ها مدعی هستند که به خاطر عملیات طوفان‌الاقصی و برای دفاع از خود در حال حمله به غزه و تلاش برای نابودی حماس هستند اما نگاهی به مواضع قبلی و فعلی صهیونسیت‌ها نشان می‌دهد که اسرائیل، جنبش مقاومت اسلامی حماس را یکی از موانع اصلی در رسیدن به نقشه‌ها و طرح‌های خود در منطقه می‌داند. چندی قبل بود که نتانیاهو در سخنانی مدعی شد اگر اسرائیل نتواند جنبش حماس را که آینده این رژیم را تهدید می‌کند از بین ببرد «امیدی برای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها و بین اسرائیل و دولت‌های عربی، وجود نخواهد داشت.»
این اعتراف نتانیاهو به‌خوبی نشان‌دهنده دلیل این همه جنایت از سوی صهیونیست‌ها در ماه‌‌های اخیر است چراکه به بهانه عملیات طوفان‌الاقصی، مظلوم‌نمایی و تبلیغات گسترده، فرصتی یافته‌اند تا یک‌بار دیگر شانس خود را برای حذف حماس بیازمایند که البته تجربه گذشته نشان داده که چنین موضوعی، قابلیت عملیاتی شدن را ندارد. 
   
اذعان صهیونیست‌ها به غیرقابل حذف بودن حماس
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بتازگی باردیگر تاکید کرده که «آمریکا به حمایت نظامی از اسرائیل تا خلاص شدن از شر حماس ادامه می‌دهد».
حمایت‌های آمریکا از اسرائیل برای رسیدن به هدف خود در حذف حماس از معادلات فلسطین به موضعگیری‌های لفظی محدود نیست و آمریکا هرچه داشته در این‌خصوص به میدان آورده است. از کمک‌های نظامی گرفته تا ارسال نیرو و کمک‌های اطلاعاتی و امنیتی. در سازمان ملل نیز آمریکایی‌ها مقابل تمام تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس ایستاده‌اند و هر قطعنامه‌ای که در این زمینه ارائه شود با وتوی واشنگتن مواجه می‌شود.  اما تمام تحلیلگران معتقدند حذف حماس، موضوعی ناممکن است چراکه این جنبش آزادیخواه، ریشه درتفکر مردم فلسطین داردوحذف‌شدنی نیست. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حتی تحلیلگران صهیونیست هم به غیرقابل حذف بودن حماس اذعان دارند.  یونی بن مناخم، کارشناس ارشد رژیم صهیونیستی در حوزه مسائل اطلاعاتی و منطقه‌ای در تحلیلی درباره ارزیابی فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی از زمان پایان جنگ می‌نویسد: جنگ اسرائیل در غزه ممکن است تا ماه فوریه پایان یابد اما اقدامات تقابلی حماس تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت. مقامات ارشد نظامی اسرائیل انتظار دارند که حتی پس از پایان بخش اصلی جنگ، حماس یک درگیری سه تا نه ماهه با صهیونیست‌ها داشته باشد. این تحلیل‌ها نشان می‌دهد که حتی در نگاه مقامات صهیونیست‌ نیز حذف حماس، غیرعملیاتی است و در بهترین حالت، خودشان نیز انتظار دارند که بتوانند جنبش مقاومت اسلامی را تا حدودی ضعیف کنند.  امیر بار شالوم، تحلیلگر نظامی رادیو ارتش اسرائیل می‌گوید: «فکر نمی‌کنم اسرائیل بتواند تمام اعضای حماس را از میان بردارد، چراکه این گروه براساس ایده یا دیدگاهی بنا شده که به طور مداوم نیروهای جدیدی را وارد عرصه مبارزه می‌کند. با این‌حال می‌توان آن را تا جای ممکن تضعیف کرد و قابلیت عملیاتی را از آن گرفت». یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل نیز هدف اصلی جنگ حال حاضر را این می‌داند که حماس دیگر توانایی نظامی لازم برای «تهدید یا کشتن اسرائیلی‌ها» نداشته باشد.
   
ناتوانی در ترور سران حماس
از دیگر مواردی که در این مدت بارها از سوی مقامات صهیونیست مورد تاکید قرار گرفته، ترور سران حماس است. در اولین روز پس از عملیات طوفان‌الاقصی بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که «تمام اعضای حماس از این پس باید خودشان را مرده بدانند». براساس آنچه مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس، از همان ساعات ابتدایی آغاز کارزار نظامی خود علیه نوار غزه ادعا کرده‌اند، نابودی حماس جز با نابودی کادرهای اصلی رهبری و تشکیلاتی و متعاقبا هسته‌های عملیاتی و میدانی جنبش حماس محقق نمی‌شود. در این فضا، چهره‌هایی چون یحیی سنوار، رهبر جنبش حماس در نوار غزه و محمد ضیف، فرمانده گردان‌های القسام، اهداف مهم و ارزشمندی برای رژیم‌صهیونیستی هستند و صهیونیست‌ها این هدف‌گذاری را انجام داده اند که در صورت ترور چنین چهره‌هایی، می‌توانند تا حد زیادی روحیه رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین را نیز تضعیف و روند پیروزی ادعایی خود را تسهیل کنند.  اما با وجود بیش از دو ماه جنایت، صهیونیست‌ها قادر به شناسایی و دستگیری یا ترور فرماندهان عالی‌رتبه مقاومت در غزه نبوده‌اند و در آینده نیز دستیابی به چنین هدفی برای آنها چندان قابل دسترس به نظر نمی‌رسد. در مورد ترور فرماندهان حماس خارج از غزه نیز، اسرائیلی‌ها باوجود سابقه تروریستی و جنایاتی که در گذشته انجام داده‌اند، راه آسانی پیش رو ندارند؛ چراکه کشورهای میزبان فرماندهان حماس، تدابیر زیادی برای حفاظت از این چهره‌ها به‌کار گرفته‌اند.  بن مناخم، کارشناس ارشد رژیم صهیونیستی در حوزه مسائل اطلاعاتی و منطقه‌ای در رابطه با مسأله ترور سران حماس در خارج از فلسطین می‌گوید: نهادهای اطلاعاتی لبنان، قطر و ترکیه برای جلوگیری از حذف شدن رهبران حماس توسط موساد اسرائیل، شروع به اتخاذ تدابیر شدید امنیتی برای تامین امنیت افراد مرتبط با جنبش حماس کرده‌اند و بر همین اساس حذف رهبری سیاسی حماس در خارج از اسرائیل فرآیندی طولانی خواهد بود و سازمان موساد باید به این مسأله توجه داشته باشد. 
   
​​​​​​​پنجره‌ای در حال بسته شدن
با وجود اذعان صهیونیست‌ها به ناتوانی در دستیابی به اهداف اعلامی از جنگ غزه، اما اسرائیل همچنان با شدت به جنایات خود در این منطقه ادامه می‌دهد. درباره دلیل عزم صهیونیست‌ها در این زمینه باید گفت کابینه اسرائیل، شرایط فعلی را از ابعاد مختلف برای خود فرصت می‌پندارد و می‌خواهد حداکثر استفاده از این فرصت را بکند. از یکسو، هیچ چیز مانند جنگ نمی‌تواند بر بحران داخلی سرزمین‌های اشغالی سرپوش بگذارد و مرگ سیاسی نتانیاهو را به تاخیر بیندازد. از سوی دیگر صهیونیست‌ها با مظلوم‌نمایی در عملیات طوفان‌الاقصی و برخورداری از حمایت قاطع آمریکا و کشورهای غربی، چراغ سبز این دولت‌ها را برای جنایت در غزه کسب کرده‌اند اما خودشان هم می‌دانند با توجه به خیزش جهانی علیه جنایات صهیونیست‌ها و اعتراضات مردمی در سراسر جهان، این چراغ سبز نمی‌تواند مدت زیادی دوام داشته باشد و نهایتا باید روند جنایات را متوقف کنند. بر همین اساس با افزودن بر حجم جنایات، تلاش دارند از این مقطع زمانی، حداکثر استفاده را برای خونریزی و ضربه زدن به حماس و مردم فلسطین ببرند. اما همان‌طور که گفته شد، شکست حماس موضوعی غیرقابل دسترس است و پنجره باز شده برای جنایات صهیونیست‌ها نیز به‌زودی بسته خواهد شد و برگ دیگری بر کارنامه پر از شکست اسرائیل در برابر مقاومت افزوده خواهد شد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها