نگاهی به بازطراحی منظومه رسانه‌های مجازی

گام نوین رسانه ملی برای تلویزیون‌های اینترنتی

شبکه‌های مختلف تلویزیون اینترنتی در چارچوب رسالت‌های اداره کل تأمین و تولید معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما و در راستای مأموریت‌های تحولی این معاونت راه‌اندازی شده است؛ این نوع از شبکه‌ها در دو بخش شبکه‌های خطی و شبکه‌های اختصاصی به‌صورت ۲۴ساعته در بستر اینترنت و برسکوی تلوبیون و سپهر برای مخاطبان در فضای مجازی برنامه‌های متنوعی پخش می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۳۵۰۴۶
 
بهره‌گیری از این بستر در بلندمدت باعث ارتقای نقش سازمان به‌عنوان بازیگر اصلی صوت و تصویر فراگیر و همچنین توسعه ضریب نفوذ و میزان مصرف محتوای سازمان در کنار نهضت تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی و توسعه محتوای سالم از طریق هم‌افزایی با نهادهای مؤثر خواهد بود.
     
بخش اول: شبکه‌های خطی 
این شبکه‌ها بر اساس ذائقه و نیاز مخاطبان با موضوعات مختلف علاوه بر پخش برنامه‌های منتخب سیما برنامه‌های اختصاصی نیز برای مخاطب فعال و خاص فراهم می‌کنند.

شبکه جام:
 شبکه جام از سال ۱۳۹۷ و با پوشش رویدادهای مختلف ورزشی از سراسر جهان به‌صورت ۲۴ ساعته فعالیت خود را آغاز کرد و با پخش زنده و بازپخش‌های مسابقات مختلف و مهم به روز هدف خود را دنبال می‌کند. میان برنامه‌های جذاب ورزشی از رشته‌های مختلف، مستندهای ورزشی روز دنیا، خلاصه بازی‌های اختصاصی شبکه جام هم از دیگر مزایای فعالیت شبکه جام است که هر شب در جدول پخش شبکه قرار می‌گیرد تا علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف ورزشی که فرصت تماشای بازی کامل را نداشتند، بتوانند خلاصه لحظات مهم انواع مسابقات ورزشی را از شبکه جام تماشا کنند. امکان پوشش رویدادهای داخلی و بومی یا رویدادهای خاص، توانایی ارتباط با نهادها، سازمان‌ها و فدراسیون‌ها برای پوشش رویدادهای مهم در سطح محلات تا کشوری، پوشش مسابقات مختلف و متنوع از سراسر جهان و در مهم‌ترین رویدادها و رقابت‌های جهانی نظیر‌: جام‌های جهانی، رقابت‌های اروپایی، المپیک و پارالمپیک، رقابت‌های آسیایی، لیگ‌های معتبر اروپایی، آسیایی و حتی لیگ‌های جذاب، ولی سطح پایین‌تر با همراهی شبکه‌های سیما، از دیگر مزایای شبکه جام است. 

شبکه آراء: 
با توجه به ابلاغ رهبر معظم انقلاب بر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و تأکید بر نقش رسانه‌ملی در اطلاع‌رسانی رسمی فعالیت‌های انجام‌شده در مسیر پیشرفت کشور، شبکه آرا  دربین سایر شبکه‌های سازمان صداوسیما و دربستر فضای مجازی برای تبیین گام دوم انقلاب اسلامی و ترسیم آینده‌ای روشن از الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی و ارتقای سواد رسانه‌ای مخاطبان به پخش و انتشار برنامه‌های فاخر می‌پردازد. 

اهداف: 

۱- شناساندن محیط پیرامونی و مفاهیم و فناوری‌هایی که در حال شکل‌گیری هستند
۲- معرفی الگوهای موفق در عرصه‌های مختلف
۳- اطلاع‌رسانی و ارتقای سواد رسانه‌ای مخاطب 
۴- نشان دادن انطباق شرایط جامعه ایران اسلامی همگام با تحولات و پیشرفت‌های عصر حاضر و آینده 
۵- انعکاس فرصت‏ها و محدودیت‌هایی که می‏توانند در آینده زندگی را برای ما راحت‌تر یا سخت‏تر کنند.
۶- تعامل مؤثر با مخاطب فعال فضای مجازی

شبکه مثبت پویا:
 این شبکه با انتخاب آثار مناسب، متناسب با طیف سنی کودک و نوجوان، علاوه بر پاسخگویی به نیاز خانواده‌ها، بر مقوله آموزش، یادگیری و نهادینه کردن موضوعات فرهنگی و بستر مناسب برای پرورش ذهنی کودکان و ایجاد فضای مفرح در حوزه سبک زندگی، اصلاح الگوی مصرف و رعایت حقوق شهروندی تمرکز داشته باشد. 

مأموریت و چشم‌انداز: 
تفکیک گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان و انتخاب آثار متناسب با هر گروه سنی 
توجه به مقوله بازی، خلاقیت و پرورش ذهنی کودکان 
تأکید بر مقوله جریان‌سازی موضوعات در آثار انتخابی متناسب با گروه سنی نوجوان 
توجه به مقوله تربیت در آثار کودکان و فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مرتبط با آن 
توجه به بلوغ جسمی و ذهنی نوجوانان 
برقراری ارتباط مؤثر و کارآمد با کودکان و حمایت از آنها

شبکه نما:
 با توجه به اهمیت حوزه فیلم و طیف وسیع کاربران آن‌که از نوجوان تا بزرگسال را شامل می‌شود، شبکه نما سعی دارد تا با بهره‌گیری از آرشیو غنی رسانه‌ملی و محتواهای اختصاصی تأمین‌شده و با تمرکز بر انتخاب آثار مناسب، مخاطبان این بخش را به تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها دعوت کند. نکته قابل‌ذکر این که با وجود سرویس ویدئو درخواستی (VOD) که مخاطبان خاص خود را دارد بررسی رفتار مصرف محتوا نشان‌دهنده اقبال قشری از مخاطبان به سرویس شبکه خطی در فضای مجازی است. 

مأموریت و چشم‌انداز: 
برقراری ارتباط مؤثر و کارآمد با کاربران و فعالان عرصه هنر و نمایش توجه به نیاز و ذائقه کاربران و ایجاد فضای مفرح و سرگرم‌کننده برای آنان با انتخاب آثار جذاب، نوستالژی و به‌روز در قالب سینمایی، سریال، تئاتر و...

شبکه حبیب:
 در این شبکه با توجه به وجود مخاطبان فراوانی که برای بهره‌مندی از فیوضات معنوی عتبات عالیات با استفاده از فناوری‌های نوین به دنبال تعامل دوسویه هستند، می‌توان با تولید محتوا، انعکاس فعالیت‌های متنوع حرمین شریفین و ایجاد ظرفیت‌های جدید، در قالب تلویزیون تعاملی در بستر تلوبیون، برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و معنوی شعاع تأثیرگذاری بیشتر و مؤثرتری فراهم آورد‌. 

شبکه نوا:
 دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان با تأسیس این شبکه سعی در ایجاد روحیه‌ همدلی و وفاق ملی با اهداف، حمایت و راهبری هنرمندان کشور و صیانت و پاسداری از کرامت هنرمندان متعهد و متخصص دارد تا این هنر معرفتی و ارزشی را اعتلا بخشیده و حمایتگر این تشکل از جامعه باشد‌. 

شبکه لبیک: 
شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک باسابقه ۱۵ ساله از شاخص‌ترین و قدیمی‌ترین پلتفرم‌های پخش جریانی تحت وب در حوزه حج و زیارت فعال است. این شبکه در ایام تمتع، عمره، اربعین و... ناب‌ترین تولیدات ویدئویی در حوزه‌های مذکور را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.نما آهنگ‌ها، برنامه‌های مستند که توسط افراد شاخص تهیه و تولیدشده، سخنرانی‌های مذهبی و...در قالب یک بسته ۶ ساعته و با ۳ بار تکرار نمایش داده می‌شود.
     
بخش دوم : شبکه‌های اختصاصی 
باتوجه‌به رویکرد تحول محور در سازمان صداوسیما همگام با طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین رسالت معاونت فضای مجازی در ارتقای نقش رسانه‌ملی به‌عنوان بازیگر اصلی صوت و تصویر در فضای مجازی کشور، تعاملات با سایر نهادهای فعال در حوزه رسانه‌ای کشور انجام‌شده تا با بهره‌گیری از مجموعه داشته‌های سازمان و آورده‌های دیگر سازمان‌ها بتوان نقشی نو در تاروپود فضای مجازی کشور پدید آورد.

شبکه رویا:
 شبکه رویا، رویشی نو در عرصه تولید دانشجویی است که معاونت فضای مجازی و دانشگاه صداوسیما را به هم پیوند زده است. این دانشگاه باوجود دانشکده‌های تخصصی و ارائه رشته‌ها و گرایش‌های متعدد و متناسب با الگوهای موردنیاز سازمان صداوسیما، هرساله تعداد کثیری از دانشجویان حائز رتبه در کنکور را پس از طی مصاحبه‌های احراز صلاحیت علمی و عمومی و کسب آموزش‌های علمی، معرفتی و مهارتی لازم برای جذب به سازمان معرفی می‌کند تا در بخش‌های مختلف رسانه‌ملی فعالیت خود را آغاز کنند .ازاین‌رو این دانشگاه به‌عنوان دروازه اصلی ورود به سازمان صداوسیما به‌عنوان قرارگاه اصلی جنگ نرم و مرکز تخصصی تربیت کادر این سازمان از یک فرصت و ظرفیت ویژه با پشتوانه علمی و دانشگاهی برخوردار است و به‌عنوان یک بازوی رسانه‌ای متشکل از نیروهای جوان، خلاق و پرانگیزه نیز عمل کند. 

شبکه کتاب:
 شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب زیر نظر معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران راه‌اندازی شده است. این شبکه تلاش دارد ضمن بهره‌مندی از همراهی نخبگان، نویسندگان، ناشران، نهادها، مؤسسات و صنوف فعال در حوزه کتاب و نشر، با برنامه‌سازی در موضوعات مبتلابه بستری برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، بیان چالش‌‎ها و مسائل حوزه کتاب و نشر و نیز حمایت از فعالان این عرصه، فراهم کند.

شبکه رضوی:
 شبکه تلویزیونی اینترنتی رضوی زیر نظر معاونت فضای مجازی رسانه‌ملی و با تولیدات آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند. سیگنال شبکه رضوی به‌صورت مستقیم ازآستان‌قدس‌رضوی گرفته می‌شود ودربسترتلوبیون وسپهر بازنشر می‌شود، برنامه‌های این شبکه شامل پخش‌زنده مراسم‌های حرم‌حضرت‌امام‌رضا(ع)، اخبار این‌مجموعه وسایر موارد این حوزه است.

شبکه میراث آریا:
 شبکه تلویزیونی اینترنتی میراث آریا در قالب همکاری با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی راه‌اندازی و برنامه‌های آن در بستر تلوبیون در حال پخش است. برنامه‌های زنده و تولیدی در حوزه تخصصی مأموریت‌های این شبکه برای مخاطبان تهیه و تولید می‌شود.
     
بخش سوم : شبکه‌های رویدادی
باعنایت به‌ضرورت اطلاع‌رسانی و پوشش رویدادهای مختلف، ایجاد شبکه‌های رویدادی نیز در دستور کار قرارگرفته و در رویدادهایی مانند جنگ غزه (شبکه فلسطین)، نمایشگاه قرآن (شبکه نما قرآن)، جشنواره عمار (شبکه عمار) و ... شبکه‌هایی مناسبتی و با مأموریت خاص طلوع کرده و بعد از پایان رویداد جای خود را به دیگری سپرده‌اند؛ مانند شبکه‌های رادیویی مناسبتی محرم و اربعین.
     
بخش چهارم : تأمین محتوا 
تأمین محتوا در معاونت مجازی در دو مسیر پیگیری و دنبال شده است اولین مسیر تأمین اختصاصی از تولیدکننده‌های محتوا در کشور و پیگیری برای ایجاد مدل اقتصادی پایدار برای آنها از محل ترافیک و تبلیغات مسیر دوم مسیر راه‌اندازی فرآیند تأمین و آماده‌سازی متناسب با سرویس اختصاصی تلوبیون پلاس در داخل معاونت. 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی بابایی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
۱
۰
سلام شبکه مثبت پویا کی افتتاح می شود؟

نیازمندی ها