مهمانان سیبری تالاب ملی کجی نمکزار نهبندان از راه رسیدند.
کد خبر: ۱۴۳۴۰۵۵

 به گزارش جام جم آنلاین ،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان با وسعت ۵۷۷ هکتار محدوده آبگیر که در داخل پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار نهبندان واقع شده، توسط حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.


وی افزود: این تالاب ملی در فصل‌های پاییز و زمستان آبگیری و به محل امنی برای پرندگان آبزی تبدیل شده؛ همه ساله پذیرای صد‌ها عدد پرنده مهاجر از نوع آبزی، کنار آبزی وهمچنین میزبان برخی پرندگان خشک زی که قسمتی از سال حیاتشان وابسته به شرایط زیستی تالاب است، می‌باشد.

حاتمی گفت: تالاب علاوه بر پرندگان ساکن، همه ساله میزبان جمعیت‌های بزرگ از پرندگان مهاجر از قبیل: انواع آبچلیک، حواصیل، باکلان، اردک سرسبز، کشیم، خوتکا، چنگر، پاشلک، فالاروپ و ... است که در مسیر مهاجرتشان در آبگیر‌های استان مستقر می‌شوند.


وی افزود: به استناد آمار بارندگی از اداره کل هواشناسی استان در حوزه آبریز تالاب به ترتیب از ایستگاه نهبندان ۷ / ۱۲ میلی متر و از ایستگاه چاهدراز، در نزدیکی تالاب کجی نمکزار نهبندان ۲۳ میلی متر گزارش بارندگی داشته ایم.

مدیرکل محیط زیست استان گفت: تقریباً کل پهنه تالاب دارای رطوبت بوده و حدود ۵ درصد تالاب آبگیری شده، که با مدت مشابه در سال گذشته برابر است.


وی افزود:گونه‌های مرغابی سرسبز، خوتکا و اگرت ازحدود یکماه قبل وارد تالاب شده اند.


حاتمی گفت: جمعیت کنونی حدود ۱۰۰ اردک سرسبز، ۱۷۰ خوتکا و تقریبا ۲۰ اگرت است.


وی افزود: پرندگان درپاییزوزمستان در تالاب به سر می‌برند و با گرم شدن هوا به عرض‌های شمالی مهاجرت می‌کنند؛ در برخی از سال‌ها ممکن است تا اردیبهشت هم مهمان تالاب باشند.

حاتمی گفت: بر اساس نتایج طرح‌های مطالعاتی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، وضعیت توپوگرافیک و تشکیلات زمین شناسی نشان از پیدایش تنوع بیولوژیک بی نظیر و متنوعی در استان است؛ به طوری که بیش از ۱۰۰۰ گونه گیاهی، ۳۰۰ گونه جانوری شامل ۵۰ گونه پستاندار، ۲۳۰ گونه پرنده، ۵۷ گونه خزنده و ۳ گونه دوزیست در زیستگاه‌های استان پراکنده اند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها