1000 هکتار از اراضی تالاب پریشان آزاد شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: با اجرای پروژه حفاظتی تدقیق مرز یک‌هزار و 85 هکتار از اراضی تصرف شده تالاب پریشان به منابع ملی بازگشت.
کد خبر: ۶۱۰۳۷۸
1000 هکتار از اراضی تالاب پریشان آزاد شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی اظهار داشت: از سال 1390 مبحث تدقیق مرز و تحدید و تثبیت حدود در تمام مناطق استان فارس در دستور کار قرار گرفت و در این راستا در مناطق پارک ملی بمو، منطقه حفاظت شده بهرام گور، پارک ملی بختگان و تالاب پریشان با اخذ نقشه‌های مصوب اجرای قانون شده منابع طبیعی عملیات اجرایی آغاز شد.

وی افزود: هدف اصلی از این عملیات تعیین حدود مناطق بر اساس قوانین و مقررات و مصوبات مربوطه در راستای حفاظت از زیستگاه‌ها و زیست‌بوم‌ها انجام و بر اساس گزارشی که در سال 1389 واصل شد هزاران هکتار از مناطق و اراضی تحت مدیریت مورد تصرف غیرقانونی قرار گرفت.

این مسئول ادامه داد: در این راستا جلسات متعددی برگزار و همکاری خوب بین محیط زیست، دستگاه‌های قضایی و انتظامی و منابع طبیعی این استان باعث شد که در سه سال اخیر بیش از یک‌هزار و 200 هکتار از اراضی در مناطق مختلف خلع ید شود.

کارنامی در مورد تالاب پریشان گفت: به علت عدم اجرای قانون و مقررات حفاظت، احیا و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع حدود دقیق تالاب، اراضی ملی و مستثنیات مشخص نبود، از این رو با درخواست این اداره کل و با همکاری منابع طبیعی این استان سند تالاب پریشان تهیه و به عنوان نخستین نمونه در سطح فارس به محیط زیست ارائه شد.

وی اضافه کرد: پس از تامین اعتبار، عملیات احداث کمربند حفاظتی در دور تا دور تالاب پریشان آغاز شد و اگر چه اجرای این طرح در ابتدا با تنش‌های اجتماعی و اجرایی روبه‌رو بوده است اما با برگزاری جلسات متعدد و توجیه مردم بومی و محلی، اجرای این پروژه که حدود 50 کیلومتر طول دارد ممکن و در این راستا یک‌هزار و 85 هکتار از اراضی که در ید متصرفان بود آزاد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: 588 هکتار از اراضی تالاب پریشان در حدود 40 سال پیش توسط محیط زیست در دو مورد سند خریداری شده بود و همچنان در دست متصرفان قرار داشت که طی این پروژه این اراضی نیز به حوزه تالاب پریشان بازگشت که این اقدام در سطح این استان بی‌نظیر بوده و می‌تواند نقش بسزایی در حفظ و احیای تالاب بین‌المللی پریشان داشته باشد.

newsQrCode
برچسب ها: تالاب محیط زیست
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها