خاطره‌بازی با اکبر رحمتی به مناسبت بیش‌از نیم‌قرن فعالیتش در عرصه بازیگری

مردم هنوز از مش‌خیرا...حرف می‌زنند

از آغاز فعالیت اکبر رحمتی در عرصه بازیگری بیش از نیم قرن می‌گذرد و او در این سال‌ها در سریال‌های خاطره‌انگیز زیادی به ایفای نقش پرداخته است. مخاطبان قاب‌کوچک هنوز بازی‌های این بازیگر پیشکسوت را در سریال‌هایی مانند محله بهداشت، عطر گل یاس، مش خیرا... صندوقچه اسرار، گرگ‌ها، زیر بازارچه، هتل پیاده‌رو و خوش رکاب به یاد دارند.
کد خبر: ۱۴۳۳۷۱۰
نویسنده زهرا صلواتی‌ - روزنامه‌نگار
 
رحمتی درطی بیش از پنج دهه فعالیت همیشه نقش‌های مثبت بازی کرده‌است، می‌گوید برایش مثبت و منفی بودن نقش تفاوتی ندارد و یک بازیگر باید بتواند از پس ایفای هر نقشی بر بیاید. او البته تاکید می‌کند که همیشه دوست داشته نقش‌های منفی هم بازی کند اما هیچ‌گاه پیشنهاد چنین نقش‌هایی را نداشته است. این بازیگر کهنه‌کار که اتفاقا برخلاف بسیاری ازهمکاران و هم‌نسلانش روزهای پرکاری را پشت‌سر می‌گذارد، اعتقاد دارد مسیر درستی را در بازیگری پیموده است و اگر دوباره به گذشته بازگردد، همین مسیر را خواهد رفت. شوق پرواز، کلاه پهلوی، درچشم باد، گمشدگان، زیر خاکی و بی‌نشان ازدیگر سریال‌هایی به‌شمار می‌روند که اکبر رحمتی درآنها به ایفای نقش پرداخته است.

به نظر می‌رسد برخلاف بسیاری از بازیگران پیشکسوت که از کم‌کاری گلایه دارند شما درسال‌های اخیر به نسبت پرکار بوده‌اید و از این نظر مشکلی ندارید.
بله، سالی دو سه کار داشتم و دیگر در این سن‌و‌سال نمی‌توانم بیشتر کار کنم. توان و انرژی‌اش را ندارم. سال گذشته سریال‌های بی‌نشان و آزادی مشروط را کار کردم و امسال هم فیلم هتل را روی پرده سینماها دارم.
 
شنیده‌ایم این روزها مشغول بازی در سریال تلویزیونی چرخ گردون هستید، به غیر از این اثر درمجموعه دیگری هم بازی داشته‌اید؟
درحال حاضر مشغول بازی درسریال تلویزیونی چرخ گردون به کارگردانی جواد مزدآبادی هستم. پیش ازاین نیز درکار آقای‌ده‌نمکی به نام رستگاری حضور داشتم و بازی می‌کردم.
 
چه میزان از اوقات فراغت‌تان را به دیدن تلویزیون اختصاص می‌دهید؟
اگر برنامه جالبی درحال پخش باشد حتما تماشا می‌کنم. بیشتر اوقات فراغتم را به مطالعه می‌گذرانم. به خواندن کتاب علاقه زیادی دارم و اگر در خانه باشم ترجیح می‌دهم به جای هر کاری مطالعه کنم.
 
شما بیش از نیم قرن است که در بازیگری فعال هستید. برای‌مان بگویید چگونه شد که به این عرصه ورود کردید؟
ماجرایش خیلی مفصل است. به سال‌های خیلی دور برمی‌گردد. از سال۱۳۴۶ وارد کار بازیگری شدم. بازیگری را خیلی دوست داشتم و علاقه و انگیزه زیادی در خودم نسبت به آن احساس می‌کردم. البته کارم را به شکل حرفه‌ای از سال۱۳۴۹ و با کارگاه نمایش شروع کردم.
 
با این‌که کارتان را در بازیگری با تئاتر آغاز کردید و در دهه۶۰ و حتی۷۰ روی صحنه نمایش فعال بودید اما سال‌هاست در هیچ تئاتری بازی نکرده‌اید. دلیلش چیست؟
آرام‌آرام مسیر بازیگری‌ام به سمت سینما و تلویزیون کشیده شد و بیشتر وقت وتمرکزم را برای بازی در فیلم‌ها و سریال‌ها گذاشتم. از طرف دیگر، تئاتر منبع درآمد خوبی نیست و به لحاظ اقتصادی وضعیت درستی ندارد.
 
پس بیشتر بحث مالی مطرح بوده است؟
خیر، همه چیز به مسائل مالی و دستمزد هم بازنمی‌گردد. خودم دوست داشتم بیشتر روی یکی دو حوزه مشخص تمرکز کنم و به همین دلیل به‌سمت تلویزیون و سینما کشیده شدم. دوست داشتم بیشتر کار تصویری کنم. سینما و تلویزیون هم برایم تفاوتی ندارد. مهم این است که مردم از کارم راضی باشند.
 
شما تا به امروز در برخی از خاطره‌انگیزترین و ماندگارترین سریال‌های تلویزیونی مانند محله بهداشت، آینه، گرگ‌ها، عطر گل یاس، هتل پیاده‌رو، مش خیرا...صندوقچه اسرار و ورثه آقای نیکبخت بازی کرده‌اید. خودتان کدام یک ازاین سریال‌ها رابیشتر دوست دارید واثر محبوب‌تان است؟
خیلی از این سریال‌ها را دوست دارم و خاطرات زیادی از بازی درآنها در یادم مانده است. دلم می‌خواهد تلویزیون سریال‌هایی مثل آینه، گرگ‌ها و مش خیرا...صندوقچه اسرار را دوباره پخش کند. چندوقت پیش سریال عطر گل یاس را دیدم و بسیار لذت بردم و کلی خاطره برایم تجدید شد.
 
بازپخش سریال عطر گل یاس را از شبکه آی‌فیلم تماشا کردید؟
بله، شبکه آی‌فیلم را گاهی اوقات می‌بینم. تماشای دوباره سریال‌های قدیمی را دوست دارم.
 
حالا که صحبت از عطر گل یاس شد به نظر می‌رسد تنها نقش نسبتا منفی تاریخ بازیگری‌تان را در همین سریال داشتید.
بله، تنها نقش منفی‌ام در همین سریال بود. البته این نقش خیلی هم منفی نبود. الان که نگاه می‌کنم، می‌بینم تمام آدم‌های دور و اطرافم شبیه همان شخصیت هستند و دیگر نقش منفی به حساب نمی‌آید.
 
خودتان نقش‌های مثبت را برای بازی ترجیح می‌دهید یا منفی را؟
برایم فرقی نمی‌کند. نقش، نقش است. بازیگر باید بتواند از پس ایفای هر نقشی بربیاید. مثبت و منفی بودنش اهمیتی ندارد.

پس چرا در کارنامه بازیگری‌تان نقش‌های مثبت اکثریت مطلق دارند؟
خودم همیشه دوست داشته و دارم که نقش‌های منفی را هم تجربه کنم اما پیشنهاد نمی‌شود. همه پیشنهادهایی که طی این سال‌ها داشته‌ام مثبت بوده‌است. البته باز هم می‌گویم که در بازیگری نقش منفی و مثبت اهمیتی ندارد. چیزی که مهم است توانایی بازیگر در ارتباطش با نقش و ایفای موفق و باورپذیر آن است.
 
مسلما وقتی با مردم در کوچه و خیابان رو‌به‌رو می‌شوید با شما سر صحبت را باز می‌کنند. شما را بیشتر با کدام نقش‌تان به یاد می‌آورند و درباره آن صحبت می‌کنند؟
با همه نقش‌هایم مرا می‌شناسند اما بیشتر از نقش مش‌خیرا... صحبت می‌کنند و این شخصیت را به یاد می‌آورند. به‌طور کل، مردم حافظه خوبی دارند و معمولا همه نقش‌ها در خاطرشان می‌ماند.
 
نقش مش خیرا... از آن نقش‌هایی است که با وجود گذشت سال‌ها از پخش سریال همچنان در یاد مخاطبان تلویزیون مانده است. درباره این شخصیت توضیح می‌دهید.
مش خیرا...رفتگر بود ودرهرقسمت سریال یکی ازداستان‌های جالب اتفاق افتاده درمحله را تعریف می‌کرد. آدم مثبت و خیرخواهی بود. سریال هم شکل اپیزودیک داشت و درهر قسمتش یک قصه مستقل روایت می‌شد. سریال مش خیرا... در زمان خودش عالی بود و واقعا بیننده زیادی داشت. هنوز هم مردم از این سریال و زیبایی‌هایش حرف می‌زنند.
 
خاطره‌ جالبی از بازی در این سریال به یاد دارید؟ 
آن اوایل که تازه ضبط سریال را شروع کرده بودیم یک روز خیابان را جارو می‌زدم که رفتگر محله آمد و تا مرا دید ناراحت شد. فکر می‌کرد من جای او را گرفته‌ام و بیکار شده‌است. از این بابت خیلی ناراحت بود. کلی با او شوخی کردم و سر به سرش گذاشتم و برایش توضیح دادم که داریم فیلمبرداری می‌کنیم و قرار نیست جای او را بگیرم. وقتی این را شنید و متوجه شد که در محله آنها فیلمبرداری می‌شود خیلی هم خوشحال شد.
 
آقای رحمتی حالا که سال‌ها از فعالیت‌تان می‌گذرد از مسیری که در بازیگری آمده‌اید راضی هستید؟
بله، از همان ابتدا بازیگری را خیلی دوست داشتم و هنوز هم دارم. اگر به گذشته برگردم و بخواهم دوباره شغلی انتخاب کنم، قطعا گزینه اول و آخرم بازیگری خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها