در گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده برنامه روی آنتن «خیلی دور خیلی نزدیک» بررسی شد

خاطره‌بازی با خاطره‌سازی تلویزیونی

کافی است هر هفته نگاهی به آثار تلویزیونی داشته باشیم، آن وقت است که متوجه می‌شویم بخش‌های برگزیده از هر اثر چه در قالب مجموعه‌های نمایشی و چه برنامه‌های غیرنمایشی هرهفته در شبکه‌های مجازی بازنشر فراوان می شود ومورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. از همین‌رو درصفحه پیش‌رو، به برخی اتفاق‌های ویژه پرداختیم که برای هر کدام‌مان یادآور روزگار قدیم است. از دیالوگ ماندگار تا چهره و برنامه هفته.
کد خبر: ۱۴۳۳۷۰۵
نویسنده سپیده اشرفی - روزنامه‌نگار
 
سکانس هفته

معبد آمون خالی شد!
این روزها که سریال خاطره‌انگیز یوسف پیامبر روی آنتن است، سکانسی از حضور برخی بازیگرانی پخش شده که دیگر در میان ما نیستند. درست مثل این قاب که نشان می‌دهد معبد آمون خالی شده است! عباس امیری‌مقدم در نقش‌ آنخ‌ماهو کاهن اعظم معبد آمون، ناصر فروغ‌ در قامت خوفو کاهن معبد و اسماعیل سلطانیان در نقش کی مونی کاهن معبد آمون از جمله بازیگرانی هستند که دیگر در میان ما نیستند و حالا می‌توان نقشی از آنها را در قاب تلویزیون تماشا کرد. خاطره بازیگران با همین صحنه‌هاست که جاودان باقی می‌ماند. درست مثل یکی از بازیگران که روزگاری گفته بود: «همیشه فکر می‌کنم که چه صحنه‌ای از کدام فیلمم را برای بعد از مرگم استفاده می‌کنند». حالا خاطره این سه بازیگر در سریال یوسف پیامبر برای مخاطبان تکرار شده است. 

 یادنامه هفته

راویان یوسف پیامبر
حسین جعفری، بازیگر نقش کودکی یوسف پیامبر بود که آن زمان با همان صورت معصومی که داشت، راوی کودکی پیامبری مثل یوسف شد. حالا تصویری از او در فضای مجازی منتشر شده که نشان از گذر زمان دارد. جعفری از میان حدود ۶۰۰ نفری که برای نقش کودکی و نوجوانی حضرت یوسف برای این سریال تست داده بودند انتخاب شده بود. هرچند که تصویر مصطفی زمانی، بازیگر نقش جوانی حضرت یوسف هم شبیه به حسین جعفری است و باید گفت دیگر هردوی‌شان سن و سالی ازشان گذشته است. 

دیالوگ هفته 

ناراحت شدی؟
لطیف همکار را در سریال دردسرهای عظیم یادتان هست؟ لطیف با بازی جواد عزتی و آن دیالوگ معروفش که مدام می‌پرسید «ناراحت شدی؟» هنوز هم برای خیلی از مخاطبان خاطره‌انگیز است. لطیف دست و پای درست و حسابی برای جمع کردن زندگی‌اش نداشت و دلش را هم در این بین، به بهار دختر همسایه داد که الناز حبیبی نقش آن را بازی می‌کرد. حالا این روزها که شبکه آی‌فیلم بازپخش سری اول دردسرهای عظیم را از سر گرفته، این دیالوگ خاطره‌انگیز را باید دیالوگ هفته دانست. لطیف به همان نسبت دست و پا نداشتن، موقعیت‌شناس هم نبود. حتی وقتی برای انجام وظیفه‌اش در قامت نعش‌کش به خانه فرحان خاکپور می‌رفت، باز هم این دیالوگش را تکرار می‌کرد و از پسر داغدار خانواده خاکپور چند بار می‌پرسید که از عجله کردن‌های او ناراحت شده یا خیر. این مدل بیان دیالوگی ساده و به ظاهر پیش‌پا افتاده، باعث شد این جمله و بازیگر آن، بیشتر در ذهن مخاطبان نقش ببندد و هنوز هم بعد از گذشت ۹ سال از اولین باری که روی آنتن رفته، تازگی داشته باشد و به یک جمله ماندگار تبدیل شود. 

چهره هفته

چهره خاطره‌ساز دهه هفتاد ۵۷ ساله شد
شاید باورش سخت باشد اما نصرا... رادش، بازیگر خاطره‌ساز دهه ۷۰، این روزها ۵۷ ساله می‌شود و هنوز هم وقتی به چهره او نگاه کنیم، خاطره‌ای از آن دوران در ذهن‌مان نقش می‌بندد. رادش که در آن سال‌ها خاطره‌‌های زیادی با بازی‌اش برای مخاطبان خلق کرده بود، بعدتر با بازی در مجموعه‌هایی نظیر ساعت خوش، روزگار جوانی و زیر آسمان شهر به شهرت رسید. بعد از آن هم با بازی در نقش یک ربات در مجموعه مسافران، مسیر شهرت را ادامه داد تا به این روزها و مجموعه جزر و مد برسد که می‌توان آن را تازه‌ترین اثر او در تلویزیون دانست. رادش با بازیگرانی مثل رضا عطاران همدوره بود و در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی، از خاطرات آن دوران گفته است. او در سریال روزگار جوانی در قامت یک جوان جنوبی بازی می‌کرد که به تهران آمده بود تا به آرزوهایش برسد و درسش را ادامه دهد. حمیدرضا جوانی عاشق‌پیشه بود که برای به دست آوردن جیران دختر همسایه، دست به هر کاری می‌زد. روزگار جوانی که در اواخر دهه ۷۰ روی آنتن می‌رفت، رادش را به یک چهره خاطره‌انگیز برای مخاطبان تبدیل کرد. حالا همان حمیدرضای جوان آن روزها، ۵۷ ساله می‌شود. 

برنامه منتخب 

چالش به شیوه نوروز۷۲
انگار مد شده که در فضای مجازی می‌گویند: «چالش داشتیم وقتی چالش مد نبود.» این حکایت ویدئوی قدیمی برنامه نوروز۷۲ است که همین را نشان می‌دهد. به‌تازگی یک ویدئو از آیتم‌های نوروز۷۲ در فضای مجازی بازپخش شده که حال‌و‌هوای خاطره‌انگیز آن روزها را برای مخاطب یادآوری می‌کند؛ ویدئویی که از ابتدا تا انتهای آن، جملات طنز برای درگیر کردن مخاطبان بود اما در واقع چالشی برای یک دوربین مخفی شد. گزارشگر به میان مردم می‌رود و جمله بی‌ربطی را می‌پرسد و بعد، منتظر پاسخ آنها می‌ماند. برخی مخاطبان گیج می‌شوند و برخی هم شروع می‌کنند به پاسخ دادن‌های بی‌سر و ته. همین الان هم بعدازگذشت۳۰سال از آن برنامه، تماشای آن خنده‌دار و جذاب است. نوروز۷۲ به نویسندگی و کارگردانی داریوش کاردان بود که تلاش می‌کرد با حال‌و‌هوای طنز، مخاطبان را سرگرم کند. حالا تماشای این ویدئو، با همان تیپ و قیافه‌های آن دوران، خاطره دهه۷۰ را برای بسیاری زنده کرده است. دورانی که کانال‌های تلویزیونی محدودتر بود و تنوع این روزها در اختیار مخاطبان نبود اما همین برنامه‌‎ها هم برای مخاطبان سرگرم‌کننده و خاطره‌انگیز بود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها