شناسایی استعدادها در دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی

هنرجویان انقلابی راوی غزه شدند

باتوجه به آنچه امروز درفلسطین و غزه می‌گذرد و هزاران کودک و زن روزانه شهید می‌شوند، همه هنرمندان و حتی جشنواره‌های سینمایی دست به کار شدند تا در راستای همراهی با مقاومت و ایثار این مردم، بخش‌هایی را در شاخه‌های مختلف هنری به این رویداد اختصاص دهند تا به این وسیله پیام همدردی خود را به این مردم برسانند.
کد خبر: ۱۴۳۰۵۸۸
هنرجویان انقلابی راوی غزه شدند

امسال هم این بخش درجشنواره‌های مختلف هنری و سینمایی درنظرگرفته شده است. یکی ازاین رویدادها دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی است که یک‌بخش را به موضوع غزه و روشنگری از جنایات رژیم‌صهیونیستی اختصاص داده است. این بخش امسال با توجه به تحولاتی که در منطقه اتفاق افتاده، به غزه و فلسطین اختصاص دارد و نزدیک به ۲۵ اثر از هنرجویان انقلابی در قالب فیلم‌کوتاه، دلنوشته‌خوانی، گویندگی و ساخت کلیپ و انیمیشن به این جشنواره ارسال شده است. درنشست خبری این رویداد که روز گذشته با حضور قادر آشنا معاون توسعه فناوری و اطلاعات سینمایی، محمدرضا فرجی مدیرکل زیرساخت‌های سینمایی و مهدی شفیعی دبیر این جشنواره در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد، قادر آشنا گفت: در کشور نزدیک به ۴۰۰ آموزشگاه و در شهر تهران نزدیک به ۹۰ آموزشگاه آزاد سینمایی داریم که هنرمندانی را تربیت می‌کند، اما نیاز داریم تا این افراد به جامعه شناسانده شوند و این جشنواره می‌تواند این نیاز‌ها را تأمین کند. از این جهت در برنامه ۱۴۰۲ سازمان سینمایی ثبت شد که امسال در خدمت هنرمندان دانشگاه‌های آزاد سینمایی باشیم.
آشنا با اشاره به این‌که هنرمندان باید آثار یکدیگر را ببینند و رصد کنند، افزود: جشنواره محلی برای دیده‌شدن هنرمندان و استعدادها و شکوفاشدن آنهاست که باید افراد مستعد را شناسایی کنیم تا بالاخره نسل جدید وارد عرصه سینما شوند. 
آشنا با یادآوری این‌که ما هم وظایفی در سازمان سینمایی داریم‌ خاطرنشان کرد: وظیفه ما فراهم‌کردن بستر آموزش برای هنرمندان است. خوشحالیم که با استقبال خوب مدیران در جشنواره مواجه هستیم و از نظر همه این عزیزان استفاده می‌کنیم.
   
رقابت آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در ۴ رشته
در ادامه این مراسم، مهدی شفیعی، دبیر دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی گفت: پس از انتشار فراخوان جشنواره، با مشورت مدیران آموزشگاه‌ها چهار رشته اصلی تولید فیلم‌های کوتاه، فیلمنامه‌نویسی‌، عکاسی و بازیگری در فراخوان اصلی قرار گرفت. بسیاری از رشته‌ها در آموزشگاه‌ها تدریس می‌شوند و به دلایلی آنها در فراخوان ما قرار نگرفتند. او با بیان این‌که در مجموع ۷۱۰ نفر از هنرجویان آموزشگاه‌‌های آزاد سینمایی در چهار رشته اثر ارسال کردند، گفت: آثار ارسالی ۱۲۵۵ اثر بودند که در بخش بازیگری ۶۰۰ اثر به دست ما رسید و اجراهایی بود که به‌صورت مونولوگ تصویر‌برداری شده بود. در بخش فیلم کوتاه ۲۵۰ اثر، در بخش عکاسی ۲۳۰ اثر و در بخش فیلمنامه‌نویسی ۱۷۹اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که قرار است این آثار در روزهای جشنواره که از ۳۰آبان تا ۳ آذر۱۴۰۲ در محل موزه سینما برگزار شود حضور داشته باشند. همچنین قرار است شاهد ۳۵ نمایشگاه عکس‌ که از سوی هیأت انتخاب برگزیده شده‌اند باشیم و از برگزیدگان در روز سوم آذرماه تقدیر می‌شود. 
   
شرکت ۳۰ فیلمنامه در بخش نهایی جشنواره
شفیعی افزود: در رشته فیلم کوتاه آثار درخور و قابل‌تأملی داریم که بررسی آنها زمان برد و ان‌شاءا... خروجی آنها مشخص خواهد شد و شاهد ۳۰ اثر نهایی خواهیم بود. همچنین در بخش فیلمنامه‌نویسی بسیاری از آثاری که برای ما ارسال شد، به‌ویژه آثار غیرتهرانی ارزشمند بودند که در این بخش هم ۳۰ فیلمنامه به بخش نهایی رسید که ان‌شاءا... از آنها تقدیر خواهد شد.
دبیر دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی درباره بخش بازیگری تشریح کرد: بخش دیگری که برایم جذاب بود و ابهاماتی داشت، بازیگری بود. سینمای ما به چهره‌های جدید در این حوزه نیاز دارد و خوشبختانه در این دوره استقبال خوبی داشتیم، اما از آموزشگاه‌های تهران و شهرستان‌ها نزدیک به ۶۰۰ اثر به ما رسید و در نهایت حدود ۷۵ اثر نهایی و وارد روزهای اجرایی جشنواره خواهند شد. 
شفیعی با بیان این‌که قرار است برای این ۷۵ نفر سالن‌هایی در موزه سینما در اختیارشان قرار دهیم، افزود: از میان این ۷۵ نفر، حدود ۶۰ نفر بزرگسال هستند و نزدیک به ۱۴ نفر بازیگر کودک و نوجوان داریم که مونولوگ‌های خود را اجرا خواهند کرد و در اختتامیه آنها را معرفی می‌کنیم.
   
برگزاری نشست‌های تخصصی در ۴ محور
شفیعی درباره نشست‌های تخصصی که دراین دوره ازجشنواره برگزارمی‌شود تشریح کرد: برای این دوره نشست‌های تخصصی درچهارمحور برنامه‌ریزی وبناشده دوره‌های‌آموزشی درزمان برگزاری‌جشنواره برگزارشود تا شرکت‌کنندگان ازآن بهره‌مند شوند. 
او با بیان این‌که تعداد شرکت‌کنندگان بانوی ما به نسبت بیشتر از آقایان هستند افزود: ۳۸۵ خانم و ۳۲۵ آقا در این جشنواره شرکت و در مجموع ۷۵ آموزشگاه از آن استقبال کرده‌اند. این دوره از جشنواره بعد از دهه ۹۰ باز هم به درخواست مخاطبان برگزار می‌شود و امیدوارم این رویداد، آثار هنرجویان را به قضاوت درست و ارتقای سطح کلی آموزشگاه‌ها و بررسی صحیح برساند که قابل تحلیل است.
او در پایان گفت: یکی از شاخص‌های مورد نظر در حوزه ‌آموزشگاه‌های سینمایی این بوده است که خروجی این آموزشگاه‌ها چقدر بوده؟ طبیعی است که رویدادی شبیه به‌جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی پیش‌بیاید‌. همچنین آثاری که برگزیده شوند، به حوزه‌های حرفه‌ای معرفی خواهند شد‌‌، بنابراین برگزیده‌ها رها نخواهند شد و برنامه‌ریزی‌هایی خواهیم کرد.گفتنی است این جشنواره از ۳۰ آبان تا ۳ آذرماه ۱۴۰۲ در موزه سینما برگزار خواهد شد و روز سوم اختتامیه خواهد بود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها