شهادت نزدیک به ۵۰خبرنگار از ابتدای حملات اسرائیل

جنگ با رسانه

رژیم‌صهیونیستی در کنار جنایات و وحشیگری‌های خود در غزه و کشتار مردم مظلوم فلسطین، پای خود را بر گلوی رسانه‌ها گذاشته و از هیچ اقدامی برای جلوگیری از انتشار اخبار جنایات در غزه کوتاهی نمی‌کند. قطع اینترنت و شبکه مخابرات و حمله به دفاتر رسانه‌ها و خبرنگاران ازجمله این اقدامات است.
کد خبر: ۱۴۲۹۸۴۲
جنگ با رسانه

درهمین چند روز گذشته و همزمان با شدت‌گرفتن جنایات صهیونیست‌ها شرکت مخابرات فلسطین چند بار از قطع اینترنت و خطوط تلفن در غزه خبر داده است. جمعه‌شب نیز رژیم‌صهیونیستی برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر برق، تلفن‌همراه و اینترنت ساکنان غزه را قطع کرد تا جهانیان از کشتار دسته‌جمعی آنها در این باریکه اطلاعی نداشته باشند.هدف صهیونیست‌ها از این اقدام مشخص است: استمرار جنایت در سایه سانسور آنها و همچنین جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به هلاکت و اسارت نظامیان صهیونیستی و شکست آنها در عملیات زمینی. دیدبان حقوق‌بشر سازمان‌ملل قطع برق و ارتباطات اینترنتی و تلفنی از سوی رژیم‌صهیونیستی در غزه را تهدیدی برای پنهان‌کردن جنایات گسترده رژیم‌صهیونیستی خواند. همزمان سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که غیرنظامیان غزه در معرض خطرات بی‌سابقه‌ای قرار دارند، زیرا اسرائیل سیستم‌های ارتباطی آنها را قطع و بمباران و حملات خود را تشدید کرده است. ‌عفو بین‌الملل نیز خطاب به مقامات تل‌آویو تاکید کرد که اینترنت و زیرساخت‌های ارتباطی غزه باید فورا راه‌اندازی شود تا تیم‌های امدادی و نجات بتوانند کار خود را انجام دهند.
     
پنهان‌کردن شکست
یکی از اهداف تل‌آویو و واشنگتن از سیاست سانسور رسانه‌ای، سرپوش‌نهادن بر شکست صهیونیست‌ها در عرصه میدانی نبرد است. از یک‌سو رژیم‌صهیونیستی با قطع جریان برق و اینترنت نوار غزه در تلاش است تا مانع از اطلاع‌رسانی پیرامون ابعاد مختلف شکست اطلاعاتی و جنایات خود در این باریکه شود و از سوی دیگر مقامات آمریکایی با فشار بر کشورها و همچنین نفوذ خود تلاش دارند رسانه‌ها را از پوشش جنایات صهیونیست‌ها بازدارند.در روزهای گذشته اخبار زیادی از حملات رژیم‌صهیونیستی به دفاتر رسانه‌ها در غزه منتشر شده که این حملات تاکنون به شهادت حداقل ۴۹ خبرنگار منجر شده است.
     
آمریکا در کنار اسرائیل
آمریکایی‌ها نیز همدوش متحدان خود در رژیم‌صهیونیستی تلاش دارند مانع از پوشش جنایات غزه در رسانه‌ها شوند. در همین زمینه منابعی آگاه از درخواست وزیر امور خارجه آمریکا از نخست‌وزیر قطر مبنی بر مهار پوشش خبری «ضدصهیونیستی» شبکه الجزیره در جریان جنگ رژیم‌صهیونیستی علیه حماس خبر داده‌اند. براساس این گزارش، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به گروهی از رهبران جامعه یهودی آمریکا گفته است که کمتر از دو هفته پیش از محمدبن عبدالرحمان آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر خواسته تا گزارش‌‌های الجزیره در مورد روند جنگ رژیم‌صهیونیستی علیه غزه را مهار کند. به گزارش آکسیوس، اظهارات بلینکن حاکی از آن است که دولت آمریکا نگران است مبادا پوشش خبری شبکه الجزیره از حملات رژیم‌صهیونیستی در غزه تنش‌ها در منطقه خاورمیانه را تشدید کند. درخواست وی برای اعمال فشار و محدودیت بر پوشش خبری الجزیره در حالی مطرح می‌شود که دولت آمریکا بارها مدعی حمایت از مطبوعات مستقل در سطح جهان شده است. شبکه رسانه‌ای الجزیره اگرچه از سوی دولت قطر تامین مالی می‌شود اما به‌طور کاملا مستقل فعالیت می‌کند. رژیم‌صهیونیستی که مخالف پوشش خبری این شبکه از جنگ کنونی است آن را به «بلندگوی تبلیغاتی» حماس متهم کرده است. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم شبکه خبری الجزیره از سوی شورای روابط خارجی آمریکا به‌عنوان یکی از ابزارهای قدرت‌نرم دولت قطر توصیف شده است که به موجب آن این کشور اجازه پیدا می‌کند در خاورمیانه و سراسر جهان نفوذ سیاسی گسترده‌ای داشته باشد. به گفته برخی کارشناسان، اظهارات بلینکن در مورد شبکه الجزیره عربی مطرح شده است که خوانندگان بیشتری در سطح خاورمیانه دارد نه شبکه الجزیره انگلیسی‌زبان. به گفته این منابع آگاه، بلینکن در جریان نشست ۱۳اکتبر دردوحه حتی ازدولت قطر درخواست کرده است که موضع عمومی‌اش را در قبال حماس تغییر دهد. در این نشست بلینکن از قطری‌ها خواسته تا پوشش خبری الجزیره از جنگ در غزه را کمتر کند، چراکه به اعتقاد وی، مواضع این شبکه در جریان جنگ غزه پر از تحرکات «ضداسرائیلی» است.
     
استفاده از ابزارهای نوین رسانه‌ای
درهمین حال فعالان فلسطینی با اشاره به فشار رژیم‌صهیونیستی بر رسانه‌های جهان برای سانسور فجایع محاصره ضدبشری غزه، بر استفاده از ابزارهای نوین رسانه‌ای برای مقابله با اقدامات این رژیم و لزوم همراه‌کردن افکارعمومی جهان با ملت فلسطین تاکید دارند. به گزارش شبکه خبری العالم، ایاد السراج، رئیس حرکت بین‌المللی شکستن محاصره غزه بر استفاده از ابزارها و شیوه‌های علمی جهت رسوایی رژیم اشغالگر و تلاش برای جلب توجه رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های غربی تحت سلطه شرکت‌های اسرائیلی در این زمینه تاکید کرد. عدنان ابوحسنه، سخنگوی رسمی سازمان آنروا (وابسته به سازمان‌ملل) گفت: هم‌اکنون شهروندان غربی در آمریکا یا کشورهای اروپایی در سایه اطلاع‌رسانی‌های صورت‌گرفته نسبت به حوادث نوار غزه مطلع هستند و در جریان بسیاری از واقعیت‌های موجود قرار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها