برنامه «فلسطین محرمانه زدایی» شبکه پرس‌تی‌وی، پرده از جنجال قابل توجه برداشت

رمزگشایی از همکاری شرکت فیلمسازی «مارول» با «موساد»

پرداختن به تاریخ اجتماعی و سیاسی کشورمان در دهه۶۰ به هر شکل و شمایلی آن هم در قالب سریال‌های تلویزیونی همواره جذاب است.
کد خبر: ۱۴۲۷۹۱۸

ازهمین رو برخی نویسندگان و کارگردانان دست به کار شدند و طی این سال‌ها سراغ ساخت آثاری رفتند که قصه آن در این دهه می‌گذرد، حتی بی‌اغراق نیست که بگوییم تب دهه‌۶۰ در فیلم‌ها و سریال‌ها بالا رفته و هنرمندان رغبت دارند قصه‌های خود را در فضای این دهه تعریف کنند و با وام گرفتن از اتفاقات آن، آثاری را بسازنند که برای مردم حس نوستالژی داشته باشد تا به این واسطه خاطره بازی کرده و مخاطبان را برای تماشای آثار ترغیب کنند. البته ساخت چنین آثاری باعث می‌شود تا نسل‌های بعدی با ابعاد مختلفی از آن سال‌های پرشور و حماسه هم آشنا شوند، چراکه دهه۶۰ مصادف است با سال‌های دفاع مقدس، بنابراین آثاری که از این دهه ساخته و روانه آنتن شده است، باعث شده مخاطبان شناخت کافی از این دوره تاریخ ایران داشته باشند. همچنین با آداب و رسوم، آیین‌ها، روابط میان اعضای خانواده، اقوام و ... هم بیشتر آشنا شدند.
ازسوی دیگر مجموعه‌هایی که در بستر تاریخ حرکت می‌کند و دهه‌های مختلفی از تاریخ معاصر را به نمایش می‌گذارد، تماشای فضای خانوادگی و اجتماعی آن برای بینندگان جذابیت دارد. ازاین رو به نظر می‌رسد مخاطبانی از سنین مختلف بتوانند با این مجموعه ارتباط برقرار کنند، بینندگانی که می‌توانند خود، گذشته و حال‌شان را در این مجموعه ببینند و با شخصیت‌هایی که در مسیر تاریخ جلو می‌آیند، ارتباط برقرار کنند. 
نگاهی به پخش سریال‌های  تلویزیونی با این محوریت نشان می‌دهد که سازندگان این آثار در این زمینه موفق بودند و توانسته‌اند با ساخت آثارشان هم مخاطبان را سرگرم کنند و هم این‌که اطلاعات از آن برهه تاریخ را در اختیار مخاطبان بگذارند. علاوه بر آن یک حلقه محبت‌آمیز خانوادگی هم شکل می‌دهند که حس نوستالژیک داشته باشند.
از سریال‌هایی که با این محوریت تولید و روانه آنتن شدند، می‌توان به سریال‌های برف بیصدا می‌بارد، کیمیا، جورچین، وضعیت سفید، زیرخاکی، لحظه گرگ و میش و... اشاره کرد که درهریک از این آثار شاهد اتفاقات دهه۶۰ بودیم که سازندگان آن از زوایایی متفاوت به این موضوع نگاه کرده و آثارشان را ساخته‌اند. گرچه باید قبول کرد ساخت چنین آثاری سختی‌های خودش را دارد، زیرا فضای شهری و معماری نسبت به آن سال‌ها تفاوت زیادی کرده و باید سازندگان این سریال به‌دنبال لوکیشن‌هایی باشند که با فضای آن سال‌ها همخوانی داشته باشد و این موضوع کار را با دشواری همراه می‌کند. این مسأله فقط شامل حال لوکیشن نمی‌شود بلکه لباس، وسایل حمل و نقل عمومی و... را هم شامل خواهد شد. به همین دلیل در این شماره از قاب کوچک تصمیم گرفتیم به سریال‌هایی بپردازیم که دهه‌۶۰ را دستمایه قرار داده‌اند. همچنین با عباس محبوب، هنرمند پیشکسوت گفت‌وگو داشتیم. در کنار این مطالب مخاطبان می‌توانند خواننده دیگر موضوعات صفحات باشند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها