حماس در پرونده اسرا امتیازی به تل‌آویو نخواهد داد

دستان بسته صهیونیست‌ها در غزه

حملات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه ادامه دارد. بمباران بی‌وقفه نوار غزه منجر به شهادت و زخمی شدن هزاران تن از جمله صدها زن و کودک بی‌گناه شده است. در این میان، رژیم‌ صهیونیستی تلاش دارد به هر نحو ممکن موازنه نبرد را به سود خود تغییر دهد اما هر لحظه که سپری می‌شود، بیش از پیش دچار خطای محاسباتی و در نتیجه، تحمل شکست‌های بیشتر می‌شود.
حملات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه ادامه دارد. بمباران بی‌وقفه نوار غزه منجر به شهادت و زخمی شدن هزاران تن از جمله صدها زن و کودک بی‌گناه شده است. در این میان، رژیم‌ صهیونیستی تلاش دارد به هر نحو ممکن موازنه نبرد را به سود خود تغییر دهد اما هر لحظه که سپری می‌شود، بیش از پیش دچار خطای محاسباتی و در نتیجه، تحمل شکست‌های بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۱۴۲۵۵۶۴
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

یکی از مزیت‌ها و برگ‌های برنده‌ حماس در منازعه با تل‌آویو، حضور ۲۵۰اسیر صهیونیست است. اسرایی که به‌رغم التماس‌های پشت‌پرده رژیم‌صهیونیستی از طریق واسطه‌ها تا زمان توقف حملات اسرائیل خبری از مذاکره در‌خصوص آنها نیست. علی البرکه، یکی از رهبران جنبش حماس در خارج از فلسطین تأکید کرد که اگر حملات رژیم‌صهیونیستی متوقف نشود، نمی‌توان درباره اسرا مذاکره کرد.

برکه دراین خصوص می‌گوید: «برخی ازاین کشورها عملیات طوفان‌الاقصی را تبریک گفتند و برخی‌دیگر برای میانجیگری در مسأله آتش‌بس، اعلام آمادگی کردند. حماس به این کشورها گفته است که اسرائیل باید دست ازحمله به ملت فلسطین بردارد و بعد ازآن، درباره راه‌های پایان‌بخشیدن به این درگیری صحبت خواهیم کرد.»

این مقام حماس با اشاره به این‌که هیچ گفت‌وگویی درباره اسرا صورت نگرفته است، تصریح کرد: «پس از آتش‌بس، پرونده اسرا هم بررسی خواهد شد، البته این جنگ فقط به دلیل تجاوزات صهیونیست‌ها آغاز شد. از روز نخست دیدیم که دشمن در برابر حملات مجاهدان دچار فروپاشی شد. نخست‌وزیر اسرائیل هم با حمله هوایی به غیر‌نظامیان در نوار غزه به‌دنبال سرپوش گذاشتن بر شکست خود است.»

ارتش رژیم‌صهیونیستی در چهارمین روز عملیات مقاومت فلسطین موسوم به طوفان الاقصی، جدیدترین شمار تلفات نیروهای خود را ۱۰۰۰کشته و ۲۷۴۱زخمی اعلام کرد. این درحالی است که منابع غیر‌رسمی، از هلاکت ۱۳۰۰ صهیونیست و زخمی شدن بالغ بر ۳۰۰۰ نفر سخن می‌گویند.

منابع فلسطینی شمار قربانیان حملات رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه در پاسخ به عملیات طوفان‌الاقصی که از روز شنبه (۷ اکتبر) آغاز شده را ۷۱۰ شهید از جمله ۱۴۰ کودک اعلام می‌‌کنند.
 
نظرسنجی‌هایی که معنادار هستند 

درست سه هفته قبل از آغاز عملیات موفقیت‌آمیز و غرور‌آفرین طوفان‌الاقصی، نظرسنجی‌های گسترده‌ای در اراضی اشغالی از سوی رسانه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی صورت ‌گرفت که اکثرا ناظر بر منازعات داخلی در اراضی اشغالی بود. در این نظرسنجی‌ها، وزن سیاسی افرادی مانند نتانیاهو، یائیر لاپید، بنی گانتز، اسموتریچ و بن گویر و میزان رضایت یا نارضایتی ساکنان اراضی اشغالی از آنها، ارزیابی شد. در این میان، انتشار نظرسنجی کانال ۱۳رژیم‌صهیونیستی، به سبک متفاوت‌تری صورت گرفت! در این نظرسنجی، رویکرد ساکنان اراضی در‌خصوص استمرار بحران‌های داخلی در این رژیم، تبدیل به سؤال اصلی تحقیق شد. پاسخ‌های داده شده، برای مقامات رژیم اشغالگر قدس شوک‌آور بود: جایی که ۲۸‌درصد از ساکنان اراضی اشغالی از تصمیم خود مبنی بر مهاجرت و حضور در دیگر نقاط جهان سخن به میان آوردند. به عبارت بهتر، تشدید منازعات داخلی در اراضی اشغالی میان دو جریان لیبرال و محافظه‌کار، به اندازه کافی زمینه را جهت خروج از جهنم ساخته شده توسط صهیونیست‌ها فراهم ساخته است. 
 
صهیونیست‌ها آشفته هستند 

اکنون شاهد وقوع عملیاتی گسترده تحت عنوان طوفان‌الاقصی هستیم. عملیاتی که تا‌کنون بیش از ۱۰۰۰ صهیونیست در آن به هلاکت رسیده و هزاران نفر نیز زخمی یا اسیر شده‌اند. حرکت هزاران صهیونیست به سمت فرودگاه بن گورین در ساعات ابتدایی عملیات برای فرار از اراضی اشغالی، نشان می‌دهد علاوه بر بحران‌های هویتی ــ سیاسی، بحران‌های امنیتی نیز گریبانگیر اشغالگران شده است. حتی اگر عملیات طوفان‌الاقصی همین لحظه پایان پیدا کند، ترکیب و اعداد نظرسنجی صورت گرفته از سوی کانال ۱۳ رژیم‌صهیونیستی دگرگون خواهد شد. نگرانی صهیونیست‌ها از وقوع جنگ داخلی میان طرفداران و مخالفان نتانیاهو، اکنون تبدیل به وحشتی فراگیر‌تر شده که معطوف به موجودیت نامشروع رژیم اشغالگر قدس است. امروز کمتر کسی در اراضی اشغالی سخن از دوگانه نتانیاهو ــ لاپید می‌آورد، زیرا اصلی‌ترین پیش‌فرض رژیم‌صهیونیستی مبنی بر حفظ حداقل‌های امنیتی در اراضی اشغالی در عملیات اخیر طوفان‌الاقصی به چالش کشیده شد. اعلام وضعیت جنگی از سوی کابینه رژیم‌صهیونیستی برای نخستین بار از سال۱۹۷۳ تاکنون، بیانگر عمق فاجعه ایست که تل‌آویو با آن مواجه شده و قدرت حل آن را نیز به‌واسطه ناگهانی و پیچیده بودن صحنه از دست داده است. نتانیاهو خود نیز به‌خوبی آگاه است که حتی تشکیل کابینه اضطراری، منجر به مدیریت صحنه نبرد از سوی تل‌آویو نشده و ابعاد زمانی و مکانی بحران نیز محدود به شرایط کنونی نخواهد بود. 
 
آینده‌ای هولناک برای صهیونیست‌ها 

در چنین شرایط پیچیده‌ای، آینده‌پژوهی تحولات رژیم‌صهیونیستی برای اتاق‌های فکر و مؤسسات نظرسنجی تبدیل به یک دغدغه مهم و ترسناک شده است. قطعا تلفیق بحران‌های ماهوی، داخلی، امنیتی و منطقه‌ای با یکدیگر، تل‌آویو را به یک کانون پرخطر برای زیست حداقلی و استاندارد ساکنان اراضی اشغالی تبدیل کرده است. در این شرایط، صهیونیست‌ها به‌وضوح دریافته‌اند که نمی‌توانند به سیاستمداران پرادعا، ژنرال‌های بی‌ستاره و دستگاه‌های اطلاعاتی پوشالی در تل‌آویو اطمینان کنند.

صهیونیست‌ها بازی را کاملا باخته‌اند 

سهیل الناطور، عضو جبهه دموکراتیک فلسطین درخصوص شکست اخیر رژیم صهیونیستی به جام‌جم می‌گوید: مقاومت مسلحانه دربرابر رژیم صهیونیستی، موضوعی نیست که دیگر بتوان آن را محدود و محصور در نقطه‌ای خاص کرد. امروز همه فلسطین مسلح است. امروز همه فلسطین توان ایستادگی در برابر دشمن صهیونیستی را دارد و این موضوع به وضوح به اثبات رسیده است. شوکی که امروز به رژیم صهیونیستی وارد شده، معادلات و محاسبات آنها (دشمن صهیونیستی) را تغییر داده و جایی برای جبران این خسارت و بحران ندارد. این مبارز فلسطینی افزود: هر اندازه زمان سپری می‌شود، شدت آسیب‌پذیری صهیونیست‌ها افزایش می‌یابد و در گذر زمان چنین مساله‌ای را به وضوح مشاهده می‌کنیم. چه کسی می‌تواند منکر شود که دامنه و عمق شکست امروز رژیم صهیونیستی، نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است؟! قطعا همگان بر این باورند که گذشت زمان به سود صهیونیست‌ها نیست و روز به روز توان آنها را در مواجهه با مقاومت بیشتر تضعیف می‌کند. همان گونه که اشاره کردم، صهیونیست‌ها هم در حوزه بازدارندگی و هم در عرصه جنگ و زورآزمایی میدانی، بازی را باخته‌اند.  

سکوت در برابر کشتار کودکان غزه «شرم‌آور» است 

الیاس المر، تحلیلگر لبنانی در گفت‌و‌گو با جام‌جم ضمن اشاره به جنایات تمام عیار رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه می‌گوید: آنچه در ساعات و روزهای اخیر در نوار غزه رخ داده، بسیار اسفبار است. کودکان و زنان بیگناه هدف جنگنده‌های صهیونیستی قرار می‌گیرند و سازمان‌های ظاهرا بین‌المللی نیز در این خصوص سکوت می‌کنند.این ترکیب و تصویر، قابل تحمل نیست. رژیم غاصب صهیونیستی می‌خواهد هر فریاد حق‌طلبانه‌ای را در فلسطین، از نوار غزه گرفته تا کرانه باختری خاموش کند اما قطعا در این مسیر ناتوان و عاجز خواهد ماند. بی‌شک فلسطینیان و دیگر کسانی که به محور مقاومت تعلق دارند، در مقابل این جنایات وقیحانه سکوت نخواهند کرد. پیروزی‌های بزرگ اخیر مقاومت در مواجهه با دشمن صهیونیستی در همین راستا قابل تفسیر است. امروز حتی حامیان رژیم اشغالگر قدس به این نتیجه رسیده‌اند که این رژیم در برابر جریان مقاومت مستاصل شده است. این استیصال امروز بیشتر از هر زمان دیگری قابل مشاهده است.  این تحلیلگر لبنانی می‌افزاید: امروز افکار عمومی دنیا در سایه سکوت سازمان‌های بین‌المللی و سانسور جنایات اسرائیل توسط رسانه‌های مدعی آزادی و حقوق بشر، صدای بلند مردم فلسطین هستند. هر فرد آگاهی در دنیا به واسطه دسترسی بیشتر به حقایق و واقعیات، به وضوح می‌داند چه جنایاتی ازسوی صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان رخ داده و می‌دهد. قطعا تل‌آویو باید تاوان این همه جنایت را پس دهد.

ازدید غرب حقوق بشر در غزه معنایی ندارد! 

دکتر تیامریه قبطیه، استاد روابط بین الملل دانشگاه بینوس اندونزی ضمن ابراز تاسف از آنچه این روزها در نوار غزه می‌گذرد، می‌گوید: جایگاه انسان در معادلات ترسیم شده از سوی رسانه‌های غربی مشخص است! در اینجا انسان ارزشی ذاتی ندارد و این نگاه ابزاری نسبت به انسان‌هاست که موضوعیت دارد. ما در موارد گوناگونی این نگاه ابزاری را درک می‌کنیم که یکی از آنها مربوط به آن چیزی است که در غزه می‌گذرد. بازی خطرناک غرب با واژگانی مانند آزادی و حقوق‌بشر، برای جهانیان غیرقابل‌تحمل شده است. نقض حقوق‌بشر علیه فلسطینیان به راحتی از سوی صاحبان قدرت و در سازمان‌های بین‌المللی نادیده گرفته می‌شود. واقعا این یک سوال عمومی و فراگیر در دنیاست که چرا سازمان‌های بین‌المللی به پرونده‌هایی مانند کشتار دسته‌جمعی در غزه توسط تل‌آویو ورود نمی‌کنند؟مگر این وظیفه ذاتی آنها نیست؟ این استاد اندونزیایی افزود: غرب از جنایات گوناگون علیه فلسطینیان حمایت می‌کند و سازمان ملل متحد به یک تماشاچی در مقابل جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین تبدیل شده است. این سازمان در برابر زورگویی و تجاوز آشکار صهیونیست‌ها و ایالات متحده آمریکا کمترین اقدامی صورت نمی‌دهد. آیا این سازمان ملل می‌تواند مدعی و ضامن ایجاد صلح و ثبات بین‌المللی باشد؟! بدیهی است که در چنین شرایطی، ملت‌ها خود باید مطالبه‌گر حق‌شان از اشغالگران و متجاوزان باشند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها