درحالی‌که نشست سران گروه ۲۰ قرار است آخر این هفته در هند برگزار شود و رئیس‌جمهور آمریکا امیدوار بود در دیدار با رئیس‌جمهور چین در حاشیه این اجلاس بتواند گوشه‌ای از مشکلات دو کشور را حل کند خبر غیبت شی‌ جین پینگ در اجلاس دهلی‌نو، برنامه‌های کاخ‌سفید را به‌هم‌ریخت.
کد خبر: ۱۴۲۱۹۶۲

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی و سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید روز جمعه گفته بود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مایل است در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در کشور هند با شی جین پینگ، همتای چینی خود دیدار کند اما دیروز اعلام شد که رئیس‌جمهور چین به این اجلاس نخواهد رفت و وزیر خارجه چین، ریاست هیات اعزامی از کشورش در اجلاس دهلی‌نو را به عهده خواهد داشت. به‌دنبال این خبر، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اظهار کرد که از غیبت احتمالی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در نشست سران گروه ۲۰ در هفته جاری ناامید و مایوس است. بایدن گفت من مایوس هستم اما به دیدار او خواهم رفت. این درحالی‌است که بایدن در مورد زمان دقیق ملاقات با شی‌جین پینگ در آینده سخن بیشتری نگفت.

بایدن از ۱۶ تا ۱۹ شهریور برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰ و دیدار با مقام‌های هندی به دهلی‌نو خواهد رفت. وی در این سفر آسیایی به ویتنام نیز سفر خواهد کرد.
روسای‌جمهور چین و آمریکا، سال گذشته در جریان اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی با یکدیگر دیدار کرده بودند. این نخستین دیدار مستقیم آنها از زمان به‌ قدرت‌ رسیدن بایدن در آمریکا بود اما پس از آن دیدار نه‌تنها روابط دو کشور بهبود نیافت که وقوع اتفاقاتی نظیر ساقط‌کردن بالن چین از سوی آمریکا و اقدامات تنش‌زای واشنگتن درخصوص تایوان بر خصومت‌ها افزوده است.  تنش‌ها بین دو کشور در مورد موضوعات مختلف ازجمله تکنولوژی، جاسوسی، رقابت اقتصادی و قدرت نظامی بالا گرفته است. درحال‌حاضر یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های چین با آمریکا در دریای چین جنوبی بر سر موضوع استقلال تایوان است. علاوه‌بر این گزارش‌ها درباره استفاده چین از یک پایگاه جاسوسی در کوبا از سال ۲۰۱۹ تاکنون، بر شدت تنش‌ها افزوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها