صدای پای جنگ در شبه‌ جزیره شنیده می‌شود

آماده‌باش هسته‌ای «کیم»

این روزها شبه‌جزیره کره آبستن حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی و تازه‌ای است. اقداماتی که واشنگتن به همراه دو متحد منطقه‌ای خود یعنی سئول و توکیو و به بهانه بازدارندگی در برابر توان هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ صورت می‌دهد، اکنون تبدیل به دستمایه‌ای برای تشدید بحران در شرق آسیا و ورود احتمالی بازیگران دیگر به این معادله شده است.
کد خبر: ۱۴۲۱۲۱۳
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

همزمان با رزمایش دریایی سه‌جانبه‌ آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن برای مقابله با تهدیدات هسته‌ای پیونگ‌یانگ، رهبر کره‌شمالی نیز از ارتش خود خواست برای نبرد آماده باشند تا توطئه‌های مخالفان خود را برای حمله به کشورش خنثی کنند. کیم جونگ اون در سخنرانی خود به‌مناسبت روز نیروی دریایی کشورش گفت که آب‌های نزدیک به شبه‌جزیره کره، به‌دلیل خصومت تحت رهبری آمریکا «با خطر جنگ هسته‌ای» روبه‌روست و بی‌ثبات شده است. 
     
خطر جنگ هسته‌ ای 
استناد رهبر کره‌ شمالی به کلیدواژه جنگ هسته‌ای، بیانگر جدی‌و‌خطرناک بودن تحولاتی است که به‌واسطه نقش‌آفرینی سلبی و مداخله‌گرایانه واشنگتن در شرق آسیا و شبه‌جزیره کره در‌حال وقوع است و در آینده، می‌تواند گره کور راهبردی دیگری را در نظام بین‌الملل ایجاد کند. رهبر کره‌شمالی، به مانورهای آمریکا و متحدانش، استقرار تجهیزات نظامی قدرتمند آمریکا در آب‌های نزدیک شبه‌جزیره کره و نشست اخیر آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن اشاره کرد و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، یون سوک یول رئیس‌جمهور کره‌جنوبی و «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن را «رئیس باند» سه کشور نامید.کره‌شمالی رزمایش کشورهای همسایه با مشارکت آمریکا را «تمرین برای تهاجم» توصیف می‌کند آن‌هم در حالی‌که واشنگتن و شرکایش معتقدند که فعالیت‌های‌شان صرفا تمرین‌های دفاعی است. 
     
آمادگی در برابر توطئه‌های آمریکا
رمزگشایی از سخنان رهبر کره‌شمالی با توجه به زمینه‌ای که در‌خصوص ایجاد و استمرار بحران در شبه‌جزیره کره از سوی واشنگتن وجود دارد، چندان دشوار به‌نظر نمی‌رسد. کیم در این‌خصوص می‌گوید:«وضعیت حاکم مستلزم آن است که نیروی دریایی ما تمام تلاش خود را برای حفظ آمادگی رزمی مداوم و شکستن اراده دشمن برای جنگ در شرایط احتمالی به‌کار گیرد.»

از زمان پایان جنگ خانمان‌سوز میان دو کره (‌شمالی و جنوبی) در نیمه قرن بیستم تا‌کنون، دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا در‌صدد حفظ سطوح گوناگون بحران در این منطقه بوده‌اند. در این میان مقامات کاخ‌سفید به همان استراتژی غالب در حوزه سیاست خارجی خود استناد می‌کنند؛ این‌که در سایه مداخله‌گرایی مستمر و دامنه‌دار در سایر نقاط جهان می‌تواند زمینه مساعد‌تری را جهت توجیه این رویکرد غیر‌اصولی به‌وجود آورد. در رزمایش روز سه‌شنبه کره‌جنوبی، آمریکا و ژاپن در آب‌های بین‌المللی منتهی به سواحل کره‌جنوبی در جزیره ججو، ناوشکن‌های دریایی هر سه کشور نیز حضور داشتند.‌ نیروی دریایی کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مانور با هدف تسلط بر رویه‌های کشف، ردیابی و اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد موشک‌های ورودی کره‌شمالی انجام شده است.‌ با این‌حال مقامات سئول و توکیو پاسخی نسبت به نگرانی‌های به‌وجود آمده در میان شهروندان خود در‌خصوص بازی بی‌حد و حصر آنها در زمین واشنگتن ارائه نکرده‌اند. طی سال‌ها و دهه‌های اخیر، بسیاری از منتقدان سیاست خارجی ژاپن و کره‌جنوبی تاکید کرده‌اند فاصله‌گیری این دو بازیگر از راهکارهای اصلی منطقه‌ای و پیروی آنها از استراتژی‌ها و تاکتیک‌های القایی و دیکته شده آمریکا، مولد بحران‌های غیر‌قابل‌کنترلی در قبال امنیت آنها خواهد بود. 

ارتش آمریکا و کره‌جنوبی مانورهای دوجانبه جداگانه‌ای را نیز برای مدت ۱۱روز از ۲۱آگوست آغاز کرده‌اند. مانور آموزشی سالانه «اولچی‌فریدام شیلد»(Ulchi Freedom Shield) یک تمرین شبیه‌سازی شده با کامپیوتر است اما امسال همراه با تمرینات میدانی بوده است. کره‌شمالی که معمولا با آزمایش‌های موشکی خود به مانورهای نظامی آمریکا و کره‌جنوبی پاسخ می‌دهد، پنجشنبه گذشته نیز اقدامی در همین راستا انجام داده و احتمال دارد طی روزهای آینده نیز این روند را ادامه دهد. کیم جونگ اون در مواجهه با اقداماتی که ازسوی مثلث «سئول - واشنگتن - توکیو» صورت می‌گیرد، سخت تلاش کرده است تا زرادخانه هسته‌ای خود را گسترش دهد و مجموعه‌ای از سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته را معرفی کند. او در سخنرانی خود در روز نیروی دریایی گفت که در راستای تصمیم دولت برای گسترش عملیات تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی، یگان‌های نظامی تسلیحات جدیدی دریافت خواهند کرد. این صحبت‌ها نشان می‌دهد که کره‌شمالی موشک‌های جدید با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را در نیروی دریایی و سایر واحد‌های نظامی خود مستقر خواهد کرد. اما سؤال اصلی اینجاست که در صورت ایجاد جنگی تمام‌عیار در شبه‌جزیره کره، بازی بی‌پروای ژاپن و کره‌جنوبی در زمین کاخ سفید چه تبعاتی به لحاظ امنیتی، اقتصادی و سیاسی برای آنها به همراه خواهد داشت؟!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها