هر لوکیشن، یک موسیقی
در گفتگو با آهنگساز «محرمانه» مطرح شد

هر لوکیشن، یک موسیقی

گفتگو با نیما عظیمی نژاد؛ آهنگساز سریال‌های تلویزیونی

موسیقی باید خطوط داستانی را پیش ببرد

نیما عظیمی‌ نژاد، آهنگساز و نوازنده است که به تازگی سریال «تب و تاب» با موسیقی متن او از شبکه دو سیما روی آنتن رفت. او که از هشت سالگی به موسیقی پرداخته، در این مجموعه پر اتفاق و پرداستان و پرمخاطب توانسته میان داستان و مخاطب و موسیقی پیوندی عمیق برقرار کند.
کد خبر: ۱۴۲۱۱۱۴
نویسنده لی‌لا رضایی - گروه رسانه

نیما عظیمی‌ نژاد که تاکنون آهنگسازی فیلم، سریال، تئاتر و فعالیتهایی نظیر مشاور موسیقی، آهنگ‌سازی، نظارت ضبطی و… را عهده‌دار بوده است. در همین راستا با این آهنگساز که تاکنون آثاری همچون زندگی بدون زندگی،پیله و پروانه، یه چوم یه لنگ، زندگی از نو،  قهر و آشتی  طلا در مس، کاروانسرای سنگی، موترا، رؤیای رنگ، شور، تولد، متولد ایدز، تله نیلوفر، بیگانه با خود، مردی از ویس، ، خاتون آسمون و تابستون و پاییز و مجموعه موشی، فیتیله و.... را در کارنامه هنری خود دارد، گفت و گو کرده ایم:

فضاسازی در داستانی که محوریت خانواده دارد، دارای شرایط ویژه است و کار آهنگساز به نوعی پیچیده تر می شود. این ارتباط چگونه برقرار شد؟
آهنگسازی برای داستانی که محوریت آن خانواده است، کار چندان راحتی نیست. یک خانواده ممکن است شامل گروههای سنی متفاوت باشد، از کودک گرفته تا نوجوان و جوان و میانسال و سالمندان همگی در رسته خانواده قرار می‌گیرند. بنابراین کار برای چنین فضایی طبیعتاً پیچیدگی‌های خود را دارد. در نظر گرفتن سلیقه و سطح توقع هریک از این طیف‌ها نیازمند پرداخت به ظرافت‌هایی است تا کاری درخور و مناسب ساخته و پرداخته شود به نظر من، برای شروع، بهتر است با بحث درباره سلیقه های اعضای خانواده شروع کنید. به علاوه، ممکن است با مشاهده بخش های مختلف این سریال، به دید بهتر و جامع تری از داستان و شخصیت های آن برسید.

حساسیت موضوعی یک مجموعه در روند آهنگسازی آن تاثیر دارد. چطور این تاثیر از خط قرمز های سریال جلو نزده است؟ یعنی موسیقی جلوتر از داستان و مجموعه نیست؛بلکه همگام و همسو است.
موسیقی فیلم باید به کمک داستان بیاید و خطوط داستانی را پیش ببرد. در واقع، داستان فیلم و سریال، کلام، شعر و ترانه موسیقی ای است که ما برای یک مجموعه می‌سازیم و همانطور که آهنگساز با تمرکز بر کلام، ملودی و موسیقی می‌سازد، در ساخت موسیقی فیلم نیز باید به داستان توجه کند. همین طور باید دقت داشت که ما قرار نیست مجموعه موسیقی ای مستقل تحویل کارگردان و همین طور مخاطب بدهیم. موسیقی فیلم جزئی از آن است که به کمک داستان فیلم آمده و قرار است نقش مکمل داشته باشد و تکمیل‌کننده باشد. بنابراین تلاش من برای رسیدن به این هدف است به علاوه، همه عوامل باید در خدمت فیلم باشند و هنر و توانایی خود را در خدمت داستان قرار دهند. به این ترتیب، موسیقی همگام و همسو با داستان فیلم پیش خواهد رفت و از مرزها و خطوط قرمز فراتر نخواهد رفت.

سازبندی و فرم و محتوای موسیقی در چه راستایی شکل گرفت؟
محوریت سازبندی بر اساس تم داستان و محتوای آن شکل گرفت و همچنین بر اساس شخصیت‌ها و نقش هایشان. 

شخصیت سازی و شخصیت پردازی با موسیقی در این مجموعه چگونه حاصل شده است؟ اصلا به این مقوله توجه داشته آید که شخصیت ها موسیقی مختص خود را داشته باشند؟
بسیار مفید است که به شخصیت‌ها و داستان توجه ‌کنیم و موسیقی را بر اساس آن‌ها سازماندهی کنیم. درست است که نمی‌توان برای هر شخصیت یک موسیقی نوشت، اما همانطور که خودتان اشاره کردید، شخصیت‌های داستانی ما در طول ساخت موسیقی آن موثر بوده اند. 

چه الزامی به استفاده از موسیقی آکوستیک در ساخت موسیقی فیلم و سریال است؟
بسیار دوست دارم که از موسیقی آکوستیک و الکترونیک در کنار هم استفاده ‌کنم. این روش می‌تواند به شما کمک کند تا موسیقی خود را بهتر و جذاب‌تر کنید.

به نظر می رسد در جاهایی از سکوت هم به جای موسیقی استفاده کرده آید. می‌شو.د گفت سکوت هم موسیقی است؟
برایم جالب است که شما به سکوت در موسیقی توجه می‌کنید. همانطور که خودتان اشاره کردید، سکوت‌ها به موسیقی معنا می‌دهند و گاهی لازم است برای اینکه دین داستان ادا شود، سکوت اجرا شود. 

سلیقه و علایق  کارگردان در ساخت موسیقی دخیل بوده یا صرفا به ملزومات ذهنی خود توجه داشته اید؟
همانطور که خودتان اشاره کردید، کارگردان به عنوان کسی که روی تک تک اجزا تسلط دارد و به نوعی دانای کل محسوب می‌شود، می‌تواند کمک شایان توجهی به تولید موسیقی و روند ساخت آن کند. مثلا در سریال تب و تاب علاوه بر حضور موثر آقای مختاری من شانس مشورت با آقای مهدی شفیعی را داشته ام که از هر دوی این عزیزان بسیار سپاسگزارم.

موازی بودن خط داستان و موسیقی در چه راستا و با چه هدفی صورت گرفته است؟
وقتی پیش از آهنگسازی، داستان به خوبی تفهیم شود، سازنده موسیقی می‌تواند توازن برقرار کرده و کاری کند که موسیقی بر اساس محوریت داستان و به موازات آن پیش برود.

نقطه عطف موسیقی مجموعه کجاست و چیست؟
سعی داشته ام هیچ بخشی نسبت به بخش دیگر ارجح نباشد و برایم خاصیت ویژه ای نداشته باشد، از همین روی نقطه عطف موسیقی همگام با مقطعه عطف سناریو بوده است. هرجا داستان افت و خیز داشته، موسیقی نیز بر همان اساس عمل کرده است،نه کمتر و نه بیشتر! اما در کل  موسیقی تیتراژ ابتدایی که ملودی آن ساخت استاد حسن کسایی است و برای این سریال تنظیم کرده ام بسیار دوست دارم. البته پیشنهاد استفاده از این ملودی را آقای مهدی شفیعی تهیه کننده محترم این سریال به من دادند که برای من بسیار جذاب بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها