مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: عملیات مکانیک و بیومکانیک مدیریت پایدار جنگل‌های ساحلی مانگرو به عنوان مهم‌ترین برنامه این اداره‎کل در هفته دولت در شهرستان‌های قشم، میناب و بندرخمیر اجرا شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: عملیات مکانیک و بیومکانیک مدیریت پایدار جنگل‌های ساحلی مانگرو به عنوان مهم‌ترین برنامه این اداره‎کل در هفته دولت در شهرستان‌های قشم، میناب و بندرخمیر اجرا شد.
کد خبر: ۱۴۲۰۸۹۶
هرمزگان-جام جم انلاین-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: عملیات مکانیک و بیومکانیک مدیریت پایدار جنگل‌های ساحلی مانگرو به عنوان مهم‌ترین برنامه این اداره‎کل در هفته دولت در شهرستان‌های قشم، میناب و بندرخمیر اجرا شد. به گزارش روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان، سیدمحمدنور موسوی افزود: در راستای صیانت از جنگل‌های مانگرو (حرا و چندل)، خوریات شهرهای ساحلی در حد فاصل جزر و مد دریا که توسعه حرا دارد، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و قرارداد منعقد شده با جوامع محلی و تعاونی‌ها، در شهرهای ساحلی هرمزگان تولید، تامین، کشت، پرکردن گلدان و حفاظت فیزیکی نهال حرا در حال انجام است و مردم مشارکت بسیار خوبی دارند. مانگروها شامل ۲ گونه حرا و چندل است که تنها در استان هرمزگان هر ۲ نوع آن وجود دارد اما در استان‌های ساحلی (بوشهر و سیستان و بلوچستان) گونه حرا موجود است؛ جنگل های مانگرو بر روی خاک‎های لجنی حاصل از فرسایش سواحل رشد کرده و با جز و مد دریا بر روی آب شناور هستند و برگ‌های این درختان آب دریا را فیلتر و برای استفاده شیرین می‌کنند. گونه چندل با نام علمی (Rhizophora mucronata) از تیره (Rhizophoraceae) است که تعداد تیره‌های آن در جهان چهار جنس و ۱۶ گونه عنوان شده که در ایران یک گونه آن به نام چَندل در خورآذینی از توابع شهرستان ساحلی سیریک رویش دارد. «عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در سه بخش بیومکانیک (زیست مکانیک)، بیولوژیک و مکانیک از جمله مرتعداری، جنگل‌کاری، ایجاد و افزایش پوشش گیاهی و فضای سبز، احداث بند و سد خاکی، چاله‌های فلسی و تورکینست(Turkeynest) به منظور جلوگیری و کاهش عوامل تخریب منابع طبیعی از جمله سیل، خشکسالی، تغییر اقلیم، مقابله با کمبود و بحران آب و بیابان‌زایی اجرا می‌شود.» اجرای ۶۵ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری در هفته دولت وی با اشاره به اینکه هفته دولت در مجموع ۶۵ طرح در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افتتاح و کلنگ زنی می‌شود، اظهار کرد: برای اجرای این طرح‌ها افزون‌بر ۲ هزار و ۴۶۹ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهار کرد: این طرح‌ها شامل مدیریت پایدار جنگل‌های ساحلی مانگرو، تولید وتامین نهال در نهالستان‌های استان در راستای پویش مردمی طرح کاشت یک میلیارد درخت، ساخت سازه‌های سنگی ملاتی، پخش سیلاب، مهار و کنترل سیلاب و استحصال رواناب، حفاظت خاک ، توسعه جنگل با بذر، احداث بند خاکی و دیگر طرح‌های آبخیزداری است. موسوی با اشاره به اهمیت احیا و توسعه روزافزون منابع طبیعی در بخش‌های مختلف، اضافه کرد: حجم هر نوبت آبگیری سازه‌های آبخیزداری استان بیش از ۴۵۰ میلیون مترمکعب است. وی گفت: اجرای این طرح ها در راستای اشتغال پایدار، افزایش توان اقتصادی در روستاییان و مقابله با خشکسالی و کشاورزی پایدار و امنیت غذایی موثر است از مساحت هفت میلیون و۲۰۰ هزار هکتاری استان هرمزگان، ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار آن جنگل، چهارمیلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع و یک میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می ‌دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها