بررسی حال‌و‌هوای یک شبکه تلویزیونی

شبکه آموزش معیار عدالت آموزشی

عدالت‌گستری و ذیل آن عدالت آموزشی به‌عنوان شعار محوری در دوران تحولی رسانه‌ملی مد نظر قرار گرفته و شبکه‌های مختلف سیما و صدا تلاش کرده‌اند آن را در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌سازی‌های‌شان بگنجانند. در این میان شبکه آموزش سیما به صورت تخصصی به موضوع عدالت آموزشی ورود کرده و توانسته کارنامه قابل‌قبولی هم در این زمینه ارائه دهد.
کد خبر: ۱۴۲۰۳۸۹

شبکه آموزش معیار عدالت آموزشی

همچنین شبکه آموزش سیما تلاش می‌کند در کنار مقوله یادگیری و آموزش‌های نظری، به موضوع مهارت و آموزش‌های مبتنی بر مهارت نیز بپردازد. «مدرسه تلویزیونی مهارت» محصول همین نگاه مدیران شبکه آموزش است که تلاش کرده مهارت‌هایی را در قالب داستان و فضای عروسکی به مخاطبان کودک و نوجوانش ارائه دهد. «مدرسه تلویزیونی ایران» و «مدرسه کنکور» نیز از دیگر برنامه‌های شبکه آموزش برای مخاطبانی از سراسر کشور است که بسیاری از آنها در مناطق محروم از آموزش‌‌های باکیفیت مدرسه‌ای و کنکوری در محل تحصیل خود محروم هستند و شبکه آموزش امکان دسترسی برابر آموزشی را برای آنها فراهم می‌کند. با مدیر گروه آموزش‌های رسمی ‌شبکه آموزش سیما، کارشناس پژوهشی حوزه روان‌شناسی و تهیه‌کنندگان برنامه‌های آموزشی شاخص این شبکه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

احسان سهرابی، مدیر گروه آموزش‌های رسمی ‌شبکه آموزش سیما با بیان این‌که برای برقراری عدالت آموزشی صادقانه تلاش می‌کنیم، گفت: متناسب با بضاعتی که رسانه‌ملی دارد برای برقراری عدالت آموزشی تلاش می‌کنیم. مهم‌ترین ملاک ما برای دیده‌شدن؛ میزان، مخاطبان هستند. ما توانسته‌ایم با تعامل‌ها و روش‌های مختلف با مخاطبان خود ارتباط داشته‌باشیم و به این ترتیب از طریق آنتن و سکو‌ها میزان ارتباط با جامعه مخاطب را به حداکثر رسانده‌ایم.

اقبال مخاطبان به مدرسه تلویزیونی ایران

وی با اشاره به این‌که براساس پژوهش‌های مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در زمستان سال ۱۴۰۱، مدرسه تلویزیونی ایران با ۲۴ درصد بیننده پرمخاطب‌ترین برنامه سیما بوده‌است، گفت: این آمار حاکی از اقبال مخاطبان به این برنامه است. در کانال ویژه دبستان و دبیرستان شبکه آموزشی «شاد»، تصاویری برای دانش‌آموزان بارگذاری شده که روی هم رفته قریب به هشت میلیارد بازدیدکننده داشته‌است. به‌طور میانگین هرکدام از محتواهای آموزشی ما در مقطع متوسطه ۱.۲میلیون بازدید داشته و این یعنی اگر ما محتوا را درست به جامعه مخاطب برسانیم محتوا اساسا این ظرفیت را دارد که با استقبال مخاطب مواجه شود.

رسالت صداوسیما در حوزه آموزش

احد عبدی، کارشناس و پژوهشگر برنامه‌های حوزه روان‌شناسی شبکه آموزش سیما نیز با اشاره به این‌که صداوسیما در حوزه خدمت به جامعه هدف در حوزه آموزش، رسالتی به‌عهده دارد و اگر بخواهیم از بعد روان‌شناسی نگاه کنیم، هر قدر هم که فعالیت کند باز هم کم است، گفت: جای بسیاری برای کار کردن وجود دارد و هر قدر تلاش شود باز هم کم است، زیرا نیازهای جامعه بسیار است. وی با اشاره به این‌که احساس می‌کنم در دوره جدید مدیریتی صداوسیما اتفاق بزرگی در حال رخ دادن است افزود: اگر واقع‌بینانه بنگریم به‌خصوص شبکه آموزش سیما در حوزه عدالت آموزشی اتفاقاتی را رقم زده که حاوی نکات بسیار مثبتی است که هم جای تحسین دارد و هم تبریک. امیدوارم در این مسیر روزبه‌روز و با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت کنیم و رسانه بتواند در ارتقای عدالت آموزشی سهم خود را ادا کند تا دانش‌آموزان ما در مناطق محروم و مرزی از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند و به‌خصوص از نظر روانی که تخصص ماست، بتوانند موفق عمل کنند.این کارشناس و پژوهشگر برنامه‌های حوزه روان‌شناسی شبکه آموزش سیما با تأکید بر این‌که مدرسه تلویزیونی مهارت، عین عدالت آموزشی است، افزود: به نظرم یکی از اتفاقات بزرگ در حوزه روان، همین برنامه‌هایی است که ساخته و پخش می‌شود، چراکه من با دوستانم در این باره جلسات متعددی داشتیم، آموزش‌های مشابه مدرسه تلویزیونی مهارت به شکل خصوصی در برخی دانشگاه‌ها و درمانگاه‌های روان‌شناسی با مبالغ بسیار زیادی ارائه می‌شوند. این برنامه تلویزیونی که ساخته‌شد فکر می‌کنم اثرگذاری بیشتری روی مخاطب نوجوان دارد، به‌دلیل این‌که از عروسک، اکت و دکور استفاده شده‌است. هیچ‌کدام از اینها را در کلاس‌های آموزشی نداریم و فقط یک نفر در مقام متکلم وحده سخن می‌گوید و در نهایت چند کاربرگ موجود است.

تلاش برای متفاوت بودن 

«شبکه ماه» روایت زندگی چند دختر و پسر نوجوان است که یک شبکه تلویزیونی را در دست می‌گیرند. در دل این برنامه، آموزش و مهارت‌ورزی و موضوعاتی چون آموزش هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی پایتون، طراحی وب و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در دل یک سریال و موقعیت نمایشی مطرح می‌شود.کیوان ساکت‌اف، تهیه‌کننده و کارگردان برنامه شبکه ماه با بیان این‌که شبکه آموزش سیما در طول سال برنامه‌‌ای به نام «مدرسه تلویزیونی» دارد که محتوای درسی را به دانش‌آموزان با زبان دیگری آموزش می‌دهد، گفت: در فصل تابستان که مدارس تعطیل است شبکه آموزش به‌دنبال این بود برنامه‌ای بسازد که جنس آموزش‌هایش متفاوت با آموزش‌هایی باشد که دانش‌آموزان در مدرسه می‌بینند. پیشنهادم این بود که آموزش‌هایی در قالب یک اثر نمایشی مفرح که نامش را کمدی موقعیت می‌گذاریم را برای بچه‌ها تولید کنیم تا به صورت غیرمستقیم به آنها آموزش داده شود.وی ادامه داد: شبکه احساس نیاز می‌کرد که با توجه به نیاز جامعه به آموزش‌های عمومی در کشور، نوجوان‌ها را با مهارت‌های متنوع‌تری آشنا کند، با این هدف که اگر همه دانش‌آموزان خواسته‌شان قبولی در دانشگاه‌ها و انتخاب رشته دانشگاهی باشد و بعد از پایان تحصیلات‌شان تازه بخواهند وارد بازار کار شوند، این نگاه را تا حدودی تغییر بدهند. ساکت‌اف درخصوص نحوه شکل‌گیری این برنامه گفت: این خواسته‌ها کنار هم قرار گرفت. سازمان فنی‌وحرفه‌ای خواست مهارت‌ها را به نوجوان‌ها معرفی کند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برایش اولویت بود که مهارت طراحی وب را میان نوجوان‌ها تقویت و تشویق کند تا آنها به سمت رشته‌های پولساز و اثرگذار جهان بروند و نظر ما هم از ابتدا این بود که می‌شود بچه‌ها را از طریق آموزش‌های غیررسمی که به آن نیاز دارند و خیلی‌هایش به مهارت‌های زندگی برمی‌گردد در قالب نمایش، نشان دهیم و مجموعه این سه، برنامه‌ای شد به نام شبکه ماه. وی درخصوص این‌که چطور می‌شود با نوجوانی که انتقاد را نمی‌پذیرد صحبت کرد، گفت: ارتباط برقرار کردن با نوجوانان که با فضای مجازی و سکوهای گوناگون درگیر هستند به نظرم کار ساده‌ای نیست! این‌که بتوانیم نوجوان را پای تلویزیون بنشانیم و با او ارتباط بگیریم مقوله‌ای مهم است که باید به آن توجه کرد. اگر شما کار با کیفیت تولید کنید بعید است که نوجوان از آن استقبال نکند، البته شاید زمان‌بر باشد و مخاطبان روی سکوی آموزشی این برنامه را ببینند، الزاما ممکن است خیلی‌ها از شبکه آموزش نبینند و بعد از گذشت زمانی از پخش، این برنامه را در تلوبیون یا رسانه‌های مجازی دیگری دنبال کنند یا خیلی‌ها حتی ممکن است حوصله نداشته‌باشند ۹۰دقیقه برنامه را ببینند و خیلی‌ها ممکن است علاقه‌ای به‌دنبال کردن بخش‌های آموزشی نداشته‌باشند. ساکت‌اف خاطرنشان کرد: بخش آموزشی این برنامه قرار است جداگانه روی سکو قرار بگیرد و وقتی این بخش برنامه تمام شود ۸۰قسمت نمونه پایتون آموزشی را روی سکوی ماه خواهیم ‌گذاشت و همچنین بعد اتمام بخش اول آن، بخش نمایشی‌اش قرار است در سکوی تلوبیون برای علاقه‌مندان بارگذاری شود. محتوای ساخته شده در این برنامه تاریخ مصرف ندارد و بارها قابلیت دیدن و پخش شدن دارد.

امکان عرضه بین‌المللی برنامه‌ها 

 فرشید درخشان، تهیه‌کننده بخش عروسکی «مدرسه مهارت» با بیان این‌که پیشینه این برنامه بر مبنای «مدرسه جنگلی» است، گفت: مدرسه جنگلی، برنامه جذاب و شاخص معاونت سیما بود که در شبکه آموزش تولید و پخش شد. این برنامه شاید تنها برنامه‌ای در جهان باشد که «طرح‌واره درمانی» را از طریق شخصیت‌های نزدیک به طرح‌واره‌ای به صورت عروسکی نشان می‌دهد و قابلیت زیرنویس و زبان‌گردانی دارد و حتی به‌عنوان یک‌محصول فرهنگی قابل صدور به دیگر کشورهاست. وی با اشاره به این‌که یکی از مباحث مرتبط با عدالت‌محوری همین است که ما از طریق این برنامه فرهنگ کشورمان را به دورترین نقاط دنیا گسترش دهیم، تصریح کرد: برای مثال شیری داریم که تله اطلاعات، لاک‌پشتی که تله رهاشدگی دارد، تک‌تک این موضوعات را اگر در تلوبیون ببینید متوجه خواهید شد که این سریال، سریال منحصر به‌فردی است که پخش شده و مورد استقبال قرار گرفته ‌است. بستری که برنامه از آن پخش شد شبکه آموزش سیما بود و یک مقداری شبکه به نسبت شبکه‌های دیگر سیما قابلیت تقویت دارد؛ یعنی بازپخش این برنامه در شبکه‌های دیگر خوب است. من فکر می‌کنم برنامه‌های مدرسه جنگلی به صورت یک وایرال آموزشی که عدالت را گسترش دهد، می‌تواند اثرگذار باشد و در دورترین نقاط جهان دیده‌ و در کانال‌های مختلف بازپخش شود.  مدرسه جنگلی پیش‌زمینه برنامه مدرسه مهارت است.وی ادامه داد: در حوزه عدالت‌محور بودنش این‌که برنامه «کلاس تله‌شناسی» که در تلوبیون موجود است کلاس رایگان روان‌شناسی است.

ارائه بهترین مجموعه آموزشی پایتخت در «مدرسه کنکور» 

سهراب بوذرخانی، تهیه‌کننده برنامه «مدرسه کنکور» درخصوص این برنامه و زمان پخش آن گفت: این برنامه تا زمان کنکور پخش شده‌است و تا مهر ماه پخش ندارد، البته هنوز برنامه جدید مدرسه کنکور نهایی نشده و باید شبکه اطلاع‌رسانی کند. وی ادامه داد: کنکوری‌ها شامل دو قشر هستند: نخست دانش‌آموزان و دوم فارغ‌التحصیلانی که پشت کنکوری هستند. البته امسال یک ویژه‌برنامه امتحان نهایی دوازدهم هم داشتیم. قطعا تا جایی که آمار غیر رسمی داریم فقط ۱۰۰هزار بازمانده از تحصیل در سیستان‌وبلوچستان داریم. همچنین تعداد بالایی دانش‌آموز دختر با استعداد داریم که خانواده‌های‌شان اجازه تحصیل در مقاطع بالاتر را به آنها نمی‌دهند، چراکه در روستای محل زندگی‌شان برای مقاطع بالاتر مدرسه‌ای وجود ندارد و دانش‌آموز مجبور است تا مرکز شهر برود و چه چیز بهتر از این‌که بدون یک ریال هزینه با بهترین مجموعه آموزشی پایتخت درس بخوانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها