در گفت‌وگوی «جام‌جم» با نمایندگان مجلس تاکید شد:

ضرورت ساخت فصل‌های بعدی سوران

سریال تلویزیونی «سوران» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده از ۱۷خرداد روی آنتن شبکه یک رفت و به‌تازگی پخش آن تمام شده است. این سریال، از تولیدات مرکز سریال سوره وابسته به حوزه هنری و اقتباسی از کتاب «عصرهای کریسکان» بود که داستان آن در اواخر دهه۵۰ شمسی می‌گذشت.
کد خبر: ۱۴۲۰۲۹۸

ضرورت ساخت فصل‌های بعدی سوران

سوران، نام کاراکتر اصلی سریال، جوانی پاسدار است که در مسیر زندگی‌اش با کومله مبارزه می‌کند. مهدی نصرتی، زنده‌یاد حسام محمودی، علیرضا جعفری، توماج دانش‌بهزادی، مصطفی کولیوندی، مریم کاظمی و آسو پاشاپور ازجمله بازیگران اصلی این سریال بودند. بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه و پرویز اوسطی، نماینده قروه و دهگلان در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با جام‌جم درباره سریال سوران که مرتبط با خطه کردستان بود نکاتی را بیان کردند. 

تداوم یک اقدام خوب

بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس یازدهم درباره سوران  به جام‌جم گفت: چند ماه پیش با پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما دیداری داشتیم و در آن جلسه من به ایشان پیشنهاد کردم تا سریال‌های بیشتری مانند گیل‌دخت و نون خ برای به‌تصویرکشیدن فرهنگ‌های مختلف ایران ساخته شود. آقای جبلی هم در جمع گفتند که دو سریال با پرداختن به تاریخ کردستان در حال ساخت است که یکی از آنها سوران بود. 
به گزارش جام‌جم، وی افزود: من تمامی قسمت‌های سریال سوران را تماشا کردم. درواقع این اثر، بازه زمانی حساس ۵۷ تا ۵۹ و برگی از تاریخ مهم کردستان را به تصویر کشیده است که بسیار هم تاثیرگذار بود و باید بگویم اقدام خوبی در صداوسیما انجام شده است. البته من تصور می‌کردم این سریال طولانی‌تر باشد اما ۱۸ قسمت بود که برای چنین موضوع مهمی کم است. همچنین تصور می‌کنم اگر این سریال در کردستان فیلمبرداری می‌شد، یقینا برای مخاطب قابل درک‌تر بود و مخاطبان بیشتری جذب می‌کرد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های سریال سوران این بود که کارگردان از بازیگران چهره استفاده نکرده بود تا مردم بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند و برای‌شان باورپذیرتر باشد. ضمن آن‌که طراحی لباس و پوشش بازیگران بسیار به واقعیت نزدیک بود. از سوی دیگر چون سریال از شبکه سراسری یک روی آنتن می‌رفت از گویش کاملا کردی استفاده نکرده بودند تا فهم گفتار برای همه مردم راحت باشد.
رحیمی تاکید کرد: سریال سوران برگرفته از کتاب عصرهای کریسکان نوشته کیانوش گلزار راغب است. پیشنهاد من به سازمان صداوسیما و دست‌اندرکاران سریال این است که فصل‌های بعدی هم ساخته شود و در آن فصل‌ها علاوه بر کتاب عصرهای کریسکان، از کتاب و منابع دیگری هم استفاده گردد.
وی  در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در کل اگر بخواهم درباره این اثر بگویم، سوران پروژه دشواری بود و در کنار برخی کاستی‌ها سریال فاخر و ارزشمندی است. ای‌کاش سریال‌های فراوانی برای نشان‌دادن قوم‌‌ها و فرهنگ‌های مختلف ساخته شود و از شبکه‌های سراسری روی آنتن برود. 

پاسخ‌هایی برای پرسش‌های نسل جوان

همچنین پرویز اوسطی، نماینده قروه و دهگلان در مجلس یازدهم نیز درباره سریال سوران به جام‌جم عنوان کرد: آثاری مانند سوران که درباره یکی از اقوام ایرانی ساخته می‌شوند، کمک شایانی به همدلی و همبستگی ملی می‌کنند. زیرا ایران کشور پهناوری است که از مذاهب و اقوام گوناگون با آداب و سنت‌های مختص به خود بهره می‌برد.وی اضافه کرد: باید بگویم که این رویکرد و سیاست‌گذاری سازمان صداوسیما و حوزه هنری در باب به‌تصویرکشیدن انواع مختلف قوم‌های ایرانی و تاریخ‌شان همچون سریال سوران، قابل تجلیل است. 
اوسطی در پایان ذکر کرد: برخی از بازیگران سوران ناشناخته و از خطه کردستان بودند که خود این امر در تاثیرگذاری یک اثر نقش بسزایی دارد. به‌هرحال در کشور ما بحث جهاد تبیین مطرح است و مردم باید نسبت به احزاب و فرقه‌های ضدبشری آگاه شوند. پخش سریال‌هایی مانند سوران می‌تواند برای نسل جوان و جدید آگاهی به دنبال داشته باشد تا برای سؤالات‌شان پاسخی بیابند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها