چند سال است که با نزدیک شدن به اربعین حسینی میلیون‌ها زائر از ایران و کشورهای مختلف به سمت عراق حرکت می‌کنند و امسال هم با شروع این حرکت عظیم، راهپیمایی اربعین رسما شروع شده است.
کد خبر: ۱۴۲۰۰۳۷
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران

نیروهای شهرداری مشهد ؛خادمان اربعین
حالا همه نیروها و موکب‌ها در تلاشند تا بهترین خدمات را به عاشقان سیدالشهدا ارائه دهند. به گفته دبیر کمیته امداد و نجات ستاد اربعین ۴۰۰۰ نفر از کادر درمان در مسیر زیارت حضور دارند و در راه نجف ـ کربلا ۲۶ موکب درمانی، در شهر کربلا ۱۴ مرکز درمانی، در نجف هشت مرکز و در کاظمین و سامرا هر کدام یک مرکز آماده خدمات‌رسانی به زائران هستند. البته شهرداری مشهد نیز ۱۰۰۰ نفر از نیروهای خدمات‌رسان خود را برای بهتر انجام شدن این مراسم به عراق اعزام می‌کند که در کنار آنها ۱۶۵ اتوبوس و ون و انواع خودروهای خدماتی مثل آتش‌نشانی، مه‌پاش، حمل متوفی و جمع‌آوری و پرس زباله برای تسریع کارها فعالیت خواهند کرد.

امسال هوا به شدت گرم است و به همین دلیل احتمال گرمازدگی و بروز بیماری‌های ناشی از بالا رفتن دما در ایران و عراق برای زائران زیاد است. به همین دلیل کمیته امداد و نجات ستاد اربعین در جهت مراقبت از زائران و کمک به سلامت آنها درمانگاه‌های مختلفی را در مسیر حرکت دلدادگان امام حسین(ع) راه‌اندازی کرده است. 
سال گذشته ۲۰۰۰ نفر از کادر درمان در مسیر زیارت اربعین حضور داشتند و امسال این تعداد دو برابر شده و تیم‌های پزشکی با بیش از ۴۰۰۰ نفر در تلاش هستند تا مشکلی برای راهپیمایان به وجود نیاید. دبیر کمیته امداد و نجات ستاد اربعین با بیان این‌که خدمات پزشکی به زائران اربعین از ۲۷ مرداد شروع شده و تا ۲۰ شهریور ادامه دارد، می‌گوید: «مرکز پزشکی حج و زیارت در عراق نه فقط در مسیر نجف تا کربلا، بلکه در شهرهای کربلا، نجف، سامرا و کاظمین هم به ارائه خدمات می‌پردازد.»
سیدعلی مرعشی با اشاره به این‌که امسال در مسیر نجف- کربلا ۲۶ موکب درمانی به فاصله هر ۵۰ عمود راه‌اندازی شده، ادامه می‌دهد: «علاوه بر موکب‌های درمانی در این مسیر، ۱۴ مرکز درمانی در کربلا، هشت مرکز در نجف، یک مرکز در کاظمین، یک مرکز در سامرا و یک مرکز در امامزاده سیدمحمد (ع) داریم. بیمارستان امام علی(ع) هم به عنوان پشتیبان فعالیت می‌کند.»
به گفته این مسئول کادر درمان ایران امسال در سه بیمارستان واقع در مسیر نجف-کربلا حضور دارند و زائران در صورت نیاز می‌توانند از خدمات اعمال جراحی توسط پزشکان ایرانی بهره‌مند ‌شوند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به ارسال ۸۰ آمبولانس و هشت دستگاه اتوبوس آمبولانس به عراق تاکید می‌کند: «داروهای عمومی مورد نیاز زائران به اندازه کافی تهیه شده است. ضمن این‌که در روزهای آینده با مشکل گرمای هوا مواجه هستیم و زائران باید با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی که مهم‌ترین آن تأمین آب بدن و حرکت در مسیر خنکی هوا، حضور پیدا نکردن در گرمای روز و زیر تابش مستقیم آفتاب است، به مشکلی برخورد نکنند و سلامت به کشور بازگردند.»

اعزام ۱۰۰۰ نیرو به سمت نجف 

یکی از اتفاقات ویژه در خراسان رضوی این است که امسال شهرداری مشهد ۱۰۰۰ نفر از نیروهای خدمات‌رسان خود را برای ارائه خدمات به عراق اعزام می‌کند. در کنار این نفرات ۱۶۵ اتوبوس و ون، انواع خودروهای خدماتی مثل آتش‌نشانی، مه‌پاش، حمل متوفی و جمع‌آوری و پرس زباله  وجود دارد.
در همین رابطه شهردار مشهد با بیان این‌که رسیدگی به امور خدمات شهری و خدمت به زائران بارگاه علوی در نجف اشرف مهم‌ترین وظیفه این سازمان در ایام اربعین است، به «جام‌جم» می‌گوید: «۶۰۰ نفر از پاکبانان رفت و روب ۱۷ کیلومتر از معابر اطراف حرم امیرالمومنین علی(ع) را بر عهده دارند و به صورت ۲۴ ساعته در سه شیفت به ارائه خدمت خواهند پرداخت.»
قلندر شریف به اقدامات شهرداری مشهد در حوزه حمل و نقل گریزی زده و ادامه می‌دهد:« ۴۰ دستگاه ون و ۱۲۵ دستگاه اتوبوس به منظور ارائه خدمت به زائران ایرانی جهت دسترسی بهتر به مرز یا انتقال از مرز به شهر نجف، کاروان خدام‌الحسین شهرداری مشهد را همراهی می‌کنند.» به گفته این مسئول ۵۰ خودرو خدماتی شامل آتش‌نشانی، مه‌پاش، حمل متوفی، جمع‌آوری و پرس زباله به عراق اعزام می‌شوند.
شهردار مشهد تاکید می‌کند که در کنار نیروهای خدمات شهری تصمیم گرفته شده تعدادی راهنمای زائر هم این کاروان را در سفر به عراق همراهی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها