رسانه به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی به اقتباس از نظریه مک‌لوهان، تداوم گوش و چشم جامعه است و خبرنگار تنها عنصر انسانی این رکن موثر اجتماعی است که می‌تواند اخلاق را به فرآیند ارتباطی مردم ــ حاکمیت بیفزاید.
کد خبر: ۱۴۱۸۷۳۵
نویسنده احمد قیومی - معاون استاندار و فرماندار تهران

استفاده از منبع اصلی اطلاعاتی در تولید خبر، جلوگیری از سرقت ادبی، بررسی صحت خبر، توصیف دقیق رویداد و توجه به تمام ابعاد آن، دوری از سوگیری، تعصب و گزارش منصفانه، دقت در حفظ محرمانگی منابع خبری و حفظ استقلال مالی از سایر ارکان سیاسی، بخش ناچیزی از ملاحظاتی است که خبرنگاران در هر لحظه به ‌آن توجه داشته و به‌دور از خودکامگی‌های عصر فراصنعتی و خودخواهی‌های مادی در جهت تعالی جامعه گام برمی‌دارند.

دور از انصاف نیست اگر خبرنگار   ایرانی را مجاهد راه مردم‌سالاری دینی نام نهاد. بدون تردید اعتلای فرهنگ و اندیشه مردم‌سالاری در گرو تلاش هدفمند خبرنگاران است که در ترویج فرهنگ پاسخگویی و شفافیت در اجرای قانون اهتمام می‌ورزند. امروزه در مورد نقش تکنولوژی و مصنوعات ساخته‌ دست بشر در جامعه و اثر روزافزون آن در تحولات آینده جوامع بشری به موجب توسعه‌ قدرت انسان‌ها در کنترل منابع در سطح فردی تردیدی وجود ندارد. همچنین سازمان‌های بزرگ ملی و بین‌المللی، بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی و در نهایت دولت‌ها به‌عنوان دو سطح گروه و سازمان در ساختار اجتماعی برای حفظ و کنترل منابع، نیاز به تکنولوژی دارند. مسأله‌ اصلی در توسعه‌ تکنولوژیکی جوامع بشری، رقابت در کنترل منابع است و بشر درحالی وارد قرن ۲۱ شده که پیشرفت‌های تکنولوژیکی گروه‌ها، سازمان‌ها و دولت‌ها او را محاصره کرده و روز‌به روز انسان‌ها وابستگی بیشتری به تکنولوژی پیدا می‌کنند.

رسانه نیز به‌عنوان نوعی از تکنولوژی ساخته‌ دست بشر، با هدف کنترل افکار عمومی به عنوان منبعی از قدرت در قرن حاضر مشمول تعاریف فوق بوده و امروز همه‌ سطوح اجتماعی از فرد تا گروه و از سازمان‌ها تا دولت‌ها به دنبال تصاحب بیشتر این تکنولوژی هستند. نزاع شبکه‌های خبری جهان در بازتاب اخبار و مستندات مخاطب‌پسند بین‌المللی، گوشه‌ای از این رقابت پایان‌ناپذیر را نشان می‌دهد.

طی دهه‌های گذشته اظهار نظرهای کاملا متفاوت و متضادی درباره ماهیت رسانه ابراز شده اما آنچه مسلم است، بیان این گونه دیدگاه‌های متضاد، خود نشان دهنده تأثیر عظیم این مصنوع بشری بر زندگی نوع انسان است.

گستردگی و عمق حوزه تأثیرات رسانه‌ها نسبت به سایر تکنولوژی‌های بشر به حدی است که باعث شده عده‌ای از صاحب‌نظران، مفتون پیشرفت‌ها و دسترسی‌های نسبی ایجاد شده ناشی از توسعه رسانه‌ها شوند و در مقابل عده‌ای از محققان و متفکران با توجه به اثرات رسانه‌های نوین بر زندگی اجتماعی انسان و طبیعت پیرامون وی، عطایش را به لقایش بخشیده و یکسره به نفی و نقد آن بپردازند.

اینجانب به نوبه خود ضمن ارج نهادن به مقام والای خبرنگار و عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت شهید محمود صارمی، فرارسیدن روز خبرنگار را خدمت همه اصحاب رسانه تبریک عرض نموده و از زحمات ایشان تقدیر و تشکر می‌نمایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها