تلاش غرب برای بازگرداندن بی‌ثباتی به سوریه

بازتعریف تروریسم آمریکایی

با تثبیت حکومت بشار اسد در سوریه و عبور دمشق از بحرانی که کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه برای مردم این کشور درست کرده بودند، آمریکا و متحدانش تلاش دارند به‌هر طریق ممکن ورق را به نفع خود برگردانند. استکبار نشان داده که در راه رسیدن به اهدافش از هیچ وسیله‌ای چشم‌پوشی نمی‌کند و یکی از متداول‌ترین ابزار غرب در این زمینه، اقدامات تروریستی است.
کد خبر: ۱۴۱۷۶۸۶
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین الملل

در چنین شرایطی و در حالی‌که کشورهای مختلف در حال عادی‌سازی روابط با سوریه هستند و اتحادیه عرب، تعلیق سوریه از این اتحادیه را لغو کرده است، آمریکایی‌ها از یک‌سو در حال تقویت تروریست‌ها در سوریه هستند تا بار دیگر با فعالیت‌های سازماندهی‌شده، نظام سوریه را تحت فشار قرار دهند و از سوی دیگر با انفجارهای موردی در مناطق مختلف و ایجاد جو رعب و وحشت، آرامشی را که مردم سوریه پس از بیش از ۱۲سال با کمک نیروهای نظامی این کشور و نیروهای مقاومت منطقه به رهبری سردار شهید قاسم سلیمانی در حال تجربه آن هستند از آنها سلب کنند. 

بر همین اساس در روزهای گذشته شاهد بازگشت انفجارهای تروریستی به دمشق و شهادت جمعی از مردم سوریه هستیم. یکی از این انفجارها پنجشنبه گذشته و همزمان با تاسوعای حسینی در پی انفجار یک موتورسیکلت بمبگذاری شده در منطقه «السیده زینب» واقع در جنوب دمشق رخ داد که طی آن شش نفر شهید و هفت نفر زخمی شدند.

این دومین انفجار موتورسیکلت بمبگذاری شده در دمشق در چند روز گذشته بود. روز سه‌شنبه قبل نیز یک منبع در فرماندهی پلیس دمشق اعلام کرد یک موتورسیکلت بمبگذاری شده در منطقه «السیده زینب» در جنوب دمشق منفجر شد که در نتیجه آن دو شهروند سوری مجروح شدند. در حادثه روز سه‌شنبه، موتور‌سیکلت منفجر شده دو بشکه ۲۰ لیتری بنزین همراه داشت و کنار یک اتوبوس خالی در میدان الروضه زینبیه پارک شده بود.

میدان الروضه در سه کیلومتری شرق حرم مطهر قراردارد و از منطقه پرتردد و شلوغ زوار هم فاصله دارد.منطقه زینبیه دمشق در دهه اول ماه محرم‌الحرام شاهد حضور کاروان‌های زیارتی زیادی از کشور‌های مختلف است و در ایام نزدیک به روز عاشورا، ازدحام زوار بقاع متبرکه هم بیشتر می‌شود. معمولا منطقه زینبیه هر شب و پس از اقامه نماز مغرب و عشا شاهد موکب‌ها و هیات‌های عزاداری است که از خیابان‌های اطراف به سمت حرم عقیله بنی‌هاشم در حرکت هستند. بر همین اساس، تروریست‌ها معمولا با انتخاب چنین مکان‌هایی تلاش دارند با استفاده از حضور انبوه جمعیت بر آمار قربانیان حملات تروریستی بیفزایند. 

خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از یک منبع پزشکی در بیمارستان السیده زینب گزارش داد که بر اثر انفجار تروریستی یک خودرو در نزدیکی هتل «سیده الشام» یک زن به شهادت رسید و سه کودک وی نیز زخمی شدند.المیادین همچنین گزارش داد که این انفجار در خیابان «کوع السودان» در منطقه «السیده‌زینب» حومه دمشق رخ داد و در نتیجه آن پنج نفر شهید شدند که در میان آنها زن و کودک هم هست و علاوه بر آن هفت نفر نیز زخمی شدند. انفجارهای روزهای اخیر در‌حالی صورت گرفت که در ماه‌های گذشته، روند اوضاع امنیتی سوریه و به‌ویژه دمشق در‌مجموع رو به آرامش بوده است. دمشق حدود یک‌سال و نیم پیش شاهد انفجاری مشابه بوده است. اواخر بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ خبرگزاری سوریه از انفجار یک مینی‌بوس بمب‌گذاری‌شده در پایتخت این کشور خبر داده بود.
   
واکنش ایران به حوادث تروریستی اخیر

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، انفجار تروریستی اخیر در حومه دمشق را به‌شدت محکوم کرد. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با تسلیت به دولت و ملت سوریه و خانواده‌های قربانیان یادآور شد: در شرایطی که مردم بیگناه سوریه از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و برخی کشورهای غربی رنج می‌برند، در سایه سکوت دردآور جامعه جهانی، گروه‌های تروریستی مورد حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا نیز مرتکب این‌گونه جنایات فجیع می‌شوند. 

کنعانی افزود: با توجه به‌ نبرد چندین ساله دولت و ملت سوریه علیه تروریسم، شایسته است جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی علاوه بر محکوم کردن هرگونه تجاوز علیه سوریه از‌جمله حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و نیز انفجارهای تروریستی اخیر در این کشور، برای رفع فوری تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکایی و غربی علیه سوریه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این کشور، اقدام فوری ‌‌و مؤثر انجام دهند.

تروریست‌های آموزش‌دیده از سوی غرب

این انفجارها در حالی است که در هفته‌های گذشته اخبار زیادی درباره آموزش گروه‌های تروریستی در سوریه از سوی آمریکا منتشر شده است.

یکی از این گروه‌های تروریستی که متشکل از مزدوران تحت فرمان آمریکاست، ارتش آزاد سوریه است. حساب توییتری ارتش آزاد سوریه عکس‌هایی را از تمرین مشترک تروریست‌های خود با ارتش آمریکا منتشر کرد. ارتش آزاد سوریه، ماه قبل مانور نظامی با نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در پایگاه التنف سوریه در جنوب‌شرق این کشور انجام داد.  فرمانده ارتش آزاد سوریه در مصاحبه با رسانه‌ها گفت که این مانورها «پیام‌های دلگرم‌کننده برای مردم سوریه» است.

چندی قبل سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست چهارجانبه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه، اعلام کرد: آمریکا درحال باز‌آفرینی و بازسازی ارتش جدید آزاد سوریه است که یک تشکیلات تروریستی است.

تقریبا دو ماه قبل نیز سرویس اطلاعات خارجی روسیه به‌صورت رسمی اعلام کرد: اسناد کاملی از آموزش گروه‌های متعدد تروریستی توسط مستشاران آمریکایی را در پایگاه نظامی التنف که در جنوب استان حمص و هم‌مرز با عراق و اردن است و یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در جنوب سوریه محسوب می‌شود دراختیار دارد که ماموریت این تروریست‌ها علاوه بر ناامنی در سوریه، اقدامات تروریستی در کشورهای مشترک‌المنافع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها