جام جم آنلاین گزارش می‌دهد

احتمال بازگشت به شرایط اضطرار کرونا

پایان شرایط اضطرار کرونا اعلام شده، اما این رویکرد قطعی نیست، زیرا کارشناسان معتقدند احتمال طغیان دوباره کووید_۱۹ دور از ذهن نیست و ممکن است، جهش‌های جدید این ویروس زمینه را برای تکرار همه‌گیری جهانی مهیا کند.
کد خبر: ۱۴۱۷۴۸۶

احتمال بازگشت به شرایط اضطرار کرونا

‌به گزارش جام جم آنلاین، دکتر بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان درباره اعلام پایان شرایط اضطرار کرونا در کشور به جام جم آنلاین گفت: کمیته علمی کشوری کرونا به درستی در این خصوص تصمیم گرفته است، زیرا شیوع بیماری این روز‌ها به حداقل خود رسیده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد، منحنی ابتلا به کووید-۱۹ در جهان نیز کاهشی است.

وی با اشاره به اینکه میزان ابتلا و بستری ناشی از کووید-۱۹ در کشورمان به پایین‌ترین حد رسیده است، توضیح داد: به این ترتیب با اعلام کمیته علمی کشوری کرونا شهروندان دیگر الزامی به استفاده از ماسک ندارند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان ادامه داد: اما افرادی که نشانه‌های ابتلا به بیماری را دارند، همچنان باید از ماسک استفاده کنند، این مساله ربطی به شرایط شیوع کرونا ندارد، زیرا پیش از همه‌گیری نیز به افرادی که نشانه‌های ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را داشتند، توصیه می‌شد که از ماسک استفاده کنند.

دکتر عشرتی با بیان اینکه استفاده از ماسک سبب پیشگیری از انتشار ویروس و بیماری می‌شود، افزود‌: افرادی که دچار بیمار‌های حاد تنفسی می‌شوند و نشانه‌هایی مانند سرفه، تب و خلط را دارند باید از ماسک استفاده کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که احتمال طغیان دوباره ویروس و برگشت به شرایط اضطرار چقدر جدی است؟ به جام جم آنلاین گفت: این روز‌ها شیوع کرونا به حداقل خود رسیده و میزان ابتلا و بستری بیماران کاهش یافته است. به همین دلیل با توجه به اعلام سازمان جهانی بهداشت ما نیز در کشورمان پایان شرایط اضطرار را اعلام کردیم. اما نظام سلامت کشور باید آمادگی خود را حفظ کند، زیرا این احتمال وجود دارد که در فصل‌های سرد سال دوباره شرایط تغییر کند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ویروس کرونا می‌تواند جهش‌های زیادی داشته باشد، بیان کرد: به همین دلیل ممکن است این ویروس در جهش‌های جدید خود سبب فراگیری سویه یا زیرسویه‌ای قویتر شود.

‌دکتر عشرتی درباره اینکه آیا لغو شرایط اضطرار و الزام استفاده از ماسک می‌تواند، موقتی باشد؟ نیز به جام جم آنلاین گفت: این احتمال وجود دارد، زیرا اگر شرایط تغییر کند ناچار هستیم که دوباره به شرایط قبل بازگردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با اعلام پایان شرایط اضطرار پروتکل‌های تزریق واکسن نیز تغییر می‌کند؟ توضیح داد: در خصوص تزریق واکسن همچنان براساس مصوبات کمیته ملی واکسن کووید-۱۹ اقدامات لازم انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها