مصرف بنزین جامعه ایرانی زیاد است؟ این سؤالی است که نمی‌توان با یک بله یا خیر به آن پاسخ درستی داد. چرا که مؤلفه‌های بسیاری در مصرف بنزین مطرح است که باید به پیوست این مؤلفه‌ها پاسخ داد که آیا مصرف بنزین ما زیاد یا متناسب با نیاز و معمولی است.
کد خبر: ۱۴۱۷۳۹۶

یکی از آنها کیفیت خودروهاست که نقشی معنادار در میزان مصرف روزانه ما دارد، آن طور که در گزارش چند هفته پیش جام‌جم هم قید شده بود خودروهای ایرانی دو برابر خودروهای خارجی مصرف بنزین دارند و همین موضوع را می‌توان به میزان مصرف روزانه بنزین در ایران هم تعمیم داد.

چرا که کاربرد مصرف بنزین در ایران صرفا برای امور حمل و نقل و خودرویی است و نمی‌توان این میزان مصرف روزانه را برای حوزه‌های دیگر به کار برد. اما از کیفیت نازل خودروهای داخلی که بگذریم باز هم میزان مصرف بنزین در جامعه ایرانی بالاتر از حد انتظار است. نه صرفا در مقایسه با کشورهای دیگر ( که از این منظر هم جایگاه عجیبی دارد) که این گزاره را می‌توان به مصرف در طول دو دهه گذشته هم به چشم دید.

به این معنا که شیب مصرف بنزین همواره در طول ۲۰ سال گذشته شیبی افزایشی داشته است. در این میان نباید از سهم وجود خودروها هم گذشت که به شکلی بدیهی میزان خودروهای در حال تردد در ایران طی دو دهه پیش افزایش چشمگیری داشته است. مؤلفه مهم دیگر سبد مصرف انرژی در ایران است، به این معنا که در حالی که کشورهای دیگر از حق انتخاب بیشتری در استفاده از سوخت‌های دیگر برای جایگزینی بنزین دارند در سبد مصرف خودروهای ایرانی فقط بنزین وجود دارد و خبری از سوخت‌های دیگر نیست.

 گرچه پیک مصرف بنزین هم در ایران در فصل گرما افزایش قابل توجهی دارد. روزانه ۸۰۰ هزار خودرو از حومه وارد کلانشهر تهران می‌شوند که بیشتر تک‌سرنشین هستند و مصرف را اضافه می‌کنند.

دیروز به نقل از جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عنوان شد که مصرف بنزین کشور در روزهای گذشته اعدادی نظیر ۱۲۷ میلیون لیتر را ثبت کرده است و با توجه به میانگین کنونی مصرف روزانه ۱۱۴ میلیون لیتر بنزین در کشور، پیش‌بینی می‌کنیم این عدد با توجه به پیش‌رو بودن سفرهای تابستانی و ایام اربعین باز هم افزایش یابد که نیازمند مدیریت مصرف از سوی مردم است. 

​​​​​​​سرانه مصرف بنزین در ۱۵سال اخیر

۱۳۸۷    ۶۶.۹
۱۳۸۸    ۶۴.۸
۱۳۸۹    ۶۳.۵
۱۳۹۰    ۵۹.۹
۱۳۹۱    ۶۳.۵
۱۳۹۲    ۶۸.۴
۱۳۹۳    ۶۹.۶
۱۳۹۴    ۷۱
۱۳۹۵    ۷۴.۷
۱۳۹۶    ۸۵
۱۳۹۷    ۸۷.۱
۱۳۹۸    ۸۹.۷
۱۳۹۹    ۷۵.۷
۱۴۰۰    ۸۷
۱۴۰۱    ۱۰۳.۵

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها