«جام‌جم» از یک برنامه امیدبخش در گفت‌وگو با تهیه‌کننده و مجری گزارش می‌دهد

«ایران امروز» ارمغان آگاهی و ‌امید

وارد استودیو صبا شدم. صدای گفت‌وگو‌های چند نفر به گوش می‌رسید. رفت و آمد‌هایی در جریان بود که گویا عوامل برنامه بودند. در این میان صدای یک نفر از همه بیشتر به گوش می‌رسید. حدس زدم باید کسی باشد که مسئولیت بیشتری دارد و باید کار همه عوامل برنامه «ایران امروز» را زیر نظر داشته‌باشد.
وارد استودیو صبا شدم. صدای گفت‌وگو‌های چند نفر به گوش می‌رسید. رفت و آمد‌هایی در جریان بود که گویا عوامل برنامه بودند. در این میان صدای یک نفر از همه بیشتر به گوش می‌رسید. حدس زدم باید کسی باشد که مسئولیت بیشتری دارد و باید کار همه عوامل برنامه «ایران امروز» را زیر نظر داشته‌باشد.
کد خبر: ۱۴۱۶۷۷۱
نویسنده رها فاطمی - گروه رسانه
حدسم درست بود؛ مصطفی مژدهی فر، تهیه‌کننده و سردبیر برنامه ایران امروز چند دقیقه‌ای ‌ایستاد تا برای‌مان از جزئیات این برنامه بگوید. جام‌جم به بهانه ادامه پخش این برنامه در ایام محرم، با تهیه کننده و محمد جعفر خسروی، مجری آن گفت‌وگو کرده‌است. 
 
مصطفی مژدهی‌فر، تهیه‌کننده برنامه ایران امروز در خصوص روند تولید برنامه و چگونگی انتخاب سوژه‌ها به جام‌جم می‌گوید: ما در برنامه «ایران امروز» چند بخش داریم که شامل اخبارخوب، گفت‌وگوی علمی، گفت‌وگوی هنری و بخش روایت عکس است. دربخش اخبار خوب، اخباری از جنس موفقیت‌ها ، دستاورد‌های کشور و جوانان و شرکت‌های دانش بنیان را مطرح می‌کنیم. در بخش گفت‌وگوی علمی از دانشمندان، نخبگان، مخترعان و شرکت‌های دانش بنیان و صاحبان فناوری دعوت می‌کنیم تا به‌عنوان افراد موفقی که در کشور ما زندگی می‌کنند به برنامه بیایند و از اختراع یا فناوری و موفقیت‌شان برای ما و مردم صحبت کنند.
وی ادامه می‌دهد: در بخش روایت عکس، یک عکس دیدنی و قابل توجه را از منابع خبری انتخاب می‌کنیم و با عکاس آن یا افرادی که در آن هستند، گفت‌وگوی تلفنی انجام می‌دهیم تا درباره آن عکس که نشان از هویت مردم ایران زمین دارد، صحبت و داستان آن را برای بینندگان تعریف کند. در آخر یک بخش به نام میز هنر داریم که با هنرمندان درباره پیشرفت‌های کشور صحبت می‌شود؛ مثلا نویسندگانی که داستان پیشرفت دانشمندان را در قالب یک کتاب روایت کرده‌اند یا فیلم‌سازی که در این رابطه فیلم یا مستندی ساخته یا حتی آثار هنری که در جشنواره‌ها مقام کسب کرده‌اند را دعوت  و کارشان را معرفی می‌کنیم.
     

می‌کوشیم حس امیدواری را بیشتر کنیم

مژدهی انتخاب سوژه در این برنامه را از سخت‌ترین مراحل کار دانسته و عنوان می‌کند: انتخاب سوژه کار سختی است، چراکه باید بگردیم و بهترین و منحصربه فرد‌ترین سوژه‌ها را به‌عنوان مهمان برای برنامه دعوت کنیم. از آنجا که اکثر دانشمندان و جوانان نخبه ما به دلیل مشغله‌های علمی، کاری و تحقیقاتی، زیاد با فضای رسانه ارتباطی ندارند، یافتن آنها کار سختی است.
وی ادامه می‌دهد: ما در برنامه ایران امروز با بیان پیشرفت‌ها و هویت علمی، فرهنگی و هنری کشور می‌خواهیم حس ‌امیدواری را درمردم بیشتر کنیم. در واقع می‌خواهیم مردم را از اخبار خوب کشور مطلع و آگاه کنیم. این وظیفه رسانه است. مردم وقتی ندانند ایران روزانه به چه دستاورد‌های بزرگ علمی می‌رسد، وقتی ندانند در ایران‌شان هزاران دانشمند، نخبه و استعداد برتر و تلاشگر در جهت آبادانی کشور می‌کوشند، ‌امید را از دست می‌دهند. رسالت رسانه این است که آگاهی این‌چنینی را به مخاطب هدیه کند. ما در ایران امروز با آگاهی دادن به مردم درباره پیشرفت‌های کشور، آنها را از این ارزش‌ها با خبر می‌کنیم. البته متقابلا از طریق پیامک‌هایی که مردم برای ما می‌فرستند و تماس‌هایی که دارند، فهمیده‌ایم که خوشبختانه این برنامه بازخورد‌های بسیار زیادی داشته و خیلی از مخاطبان ما با دقت برنامه را می‌بینند و دانشمندان جوانی را که در برنامه حاضر می‌شوند، تحسین می‌کنند.
مژدهی‌فر درباره مهم‌ترین اتفاقی که بعد از روی آنتن رفتن ایران امروز افتاده، تصریح می‌کند: خیلی پیش آمده مهمانانی که به برنامه دعوت شده‌اند پس از حضور در برنامه با ما تماس گرفته و از روند برنامه، نحوه حضورشان و برخورد عوامل برنامه ابراز رضایت و خشنودی کرده و گفته‌اند حضورشان در برنامه ایران امروز باعث دلگرمی آنها شده و انگیزه تازه‌ای برای ادامه کارشان پیدا کرده‌اند. البته این نتیجه دو سویه هست؛  چراکه متقابلا با این بازخوردی که از مخاطبان و مهمانان دریافت می‌کنیم، انگیزه ما هم برای ادامه کار افزایش می‌یابد و تلاش می‌کنیم بر اساس فرامین رهبر معظم انقلاب و ایجاد ‌امید و آگاهی برای مردم گام‌هایی محکم‌تری برداریم.
     

ارائه اخبار غیرتکراری در حوزه پیشرفت

محمدجعفر خسروی، چهره‌ آشنا و مجری برنامه ایران امروز هم درخصوص این برنامه به جام‌جم می‌گوید: ایران امروزسعی می‌کند علاوه بر روایت پیشرفت و هویت، مصادیق آنها را نیز در جامعه معاصر ایرانی پیش روی مردم کشورمان قرار بدهد. در ابتدا وقتی این برنامه پیشنهاد شد، من از رویکرد و موضوع آن که جالب و البته تازه و نو بود خوشم آمد. در هیچ برنامه‌ای ندیده‌بودم این‌قدر منسجم و اختصاصی درباره پیشرفت‌های کشور کار شود، بنابراین همین انگیزه‌ای شد برای پذیرفتن اجرای این برنامه. وقتی هم وارد برنامه شدم، با یک گروه جوان و پر شور و پر تلاش مواجه شدم و انگیزه‌ ام دو چندان شد. شاهد بودم چقدر این بچه‌ها زحمت می‌کشند و با تمام توان سعی می‌کنند برنامه به بهترین شکل ممکن روی آنتن برود. این حس و حال به خود من هم منتقل شد تا جایی که هر روز سعی می‌کنم زودتر در برنامه حاضر شوم و همراه با گروه برنامه به بررسی و مرور موضوع بپردازم. 
وی ادامه می‌دهد: شاهد هستم در بین اعضای تیم، هر کدام در حوزه‌ای صاحب‌نظرند و قبل از برنامه در قالب یک اتاق فکر به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. جدیت و حساسیتی که در تهیه‌کننده برنامه آقای مژدهی‌فر می‌بینم، باعث شده سایر عوامل برنامه، کار را دست کم نگیرند و بهترین کار خود را ارائه کنند و واضح‌ترین دلیل این حرف بنده حضور مهمانان خاص در این برنامه و تنظیم اخبار اختصاصی و غیرتکراری در حوزه پیشرفت و فناوری است که یا کمتر شنیده شده یا در سایر برنامه‌ها اصلا دیده و شنیده نشده است.
 

خودمان را باور کنیم 

خسروی درباره جالب‌ترین بازخوردی که در برنامه ایران امروز مواجه بوده، این‌طور می‌گوید: مواجه شدن با این همه جوان دانشمند و نخبه در حوزه‌های مختلف علمی، صنعتی و فرهنگی در کشورمان واقعا انسان را به وجد می‌آورد. این همه اختراعات متعدد در حوزه‌های پزشکی، هسته‌ای و صنایع مختلف از جمله پتروشیمی صورت گرفته که در شرایط کنونی جهان - که کشور  را تحت فشار‌های اقتصادی، سیاسی و تحریم‌های مختلف قرار داده‌اند - جای افتخار دارد. من در این برنامه می‌بینم استعداد‌های درخشان و پرباری در کشور ما وجود دارد که اگر دیده شود و به آنها فرصت داده شود، قطعا در آینده نزدیک می‌توانیم ایران عزیز را در صدر جدول رشد علمی جهان ببینیم. مثلا یک بار در مرور معرفی مهمان، خواندم دانشمندی است با اختراعاتی در حوزه پروتز‌های عصبی که می‌تواند برای بیماران بدون حرکت مفید باشد. ما ایرانیان فقط باید مقداری بیشتر خودمان را باور کنیم و بکوشیم گوی سبقت را در میدان علم و فناوری از جهانیان برباییم.
وی در خصوص حس خود از روبه‌رو شدن با جوانان نخبه عنوان می‌کند: خودم واقعا احساس نشاط و شادمانی دارم و حس می‌کنم جوان شده‌ام. انگیزه تلاش مضاعف را در خودم می‌بینم و واقعا چقدر زیباست که با این همه جوان موفق روبه‌رو می‌شویم و شور و حال زندگی در آدمی چند برابر می‌شود. من موفقیت این جوانان را موفقیت خودم حس می‌کنم و ‌امیدوارم در ایران عزیز همگی جوان و سرزنده باشیم.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها