اختلاف تاکتیکی اتحاد راهبردی
«جام جم» تشدید اختلافات آمریکا و رژیم‌صهیونیستی‌ را بررسی کرده است

اختلاف تاکتیکی اتحاد راهبردی

رئیس‌‌پلیس تل‌آویو در اعتراض به اقدامات کابینه استعفا کرد

صهیونیست‌ها در آتش اختلافات داخلی

اختلافات در سرزمین‌های اشغالی که در ابتدا میان مقامات فعلی و سابق این رژیم شروع شد از چندی پیش به داخل کابینه نتانیاهو راه یافت و اکنون به اوج خود رسیده است.
اختلافات در سرزمین‌های اشغالی که در ابتدا میان مقامات فعلی و سابق این رژیم شروع شد از چندی پیش به داخل کابینه نتانیاهو راه یافت و اکنون به اوج خود رسیده است.
کد خبر: ۱۴۱۵۳۶۷

بنیامین نتانیاهو سال گذشته در حالی به نخست‌وزیری رسید که به دلیل رای ضعیفی که داشت، مجبور شد برای تشکیل دولت با برخی از افراطی‌ترین چهره‌های صهیونیست ائتلاف کند. همین مسأله و تشکیل کابینه‌ای که از آن به افراطی‌ترین دولت صهیونیستی یاد می‌شود، خروجی‌هایی را به همراه داشته که سایر صهیونیست‌ها را به واکنش واداشته و نه‌تنها مقامات سابق رژیم صهیونیستی و رئیس این رژیم، منتقد این خروجی‌ها هستند که ساکنان سرزمین‌های اشغالی هم به صورت هفتگی با حضور گسترده خود در خیابان‌ها، به این تصمیمات و اقدامات دولت صهیونیستی اعتراض می‌کنند.
یکی از مهم‌ترین تصمیمات کابینه نتانیاهو که واکنش زیادی به همراه داشته، طرح اصلاحات قضایی است که در ماه‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین بحران‌ها در سرزمین‌های اشغالی بوده است. گستردگی این بحران‌ و ادامه‌دار بودن آن، برخی وزیران کابینه را نیز به انتقاد واداشته و چندی قبل بود که انتقادات وزیر جنگ اسرائیل به طرح اصلاحات قضایی، منجر به کنار گذاشته شدن او از کابینه شد. اگرچه مدتی بعد، نتانیاهو به دلیل عمق بحران مجبور به بازگرداندن وزیر برکنارشده گردید اما این اقدام او نتوانست چیزی از شدت اختلافات میان صهیونیست‌ها بکاهد. البته در مقاطعی، نتانیاهو به این نتیجه رسیده با کمی تعدیل در طرح‌ها و تصمیمات کابینه خود، مقداری از شدت اختلافات بکاهد اما عناصر افراطی حاضر در کابینه او، مانع از این تصمیمات شده‌اند.
یکی از آنها یاریو لیوین، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی است که از او به عنوان معمار طرح ادعایی «اصلاح نظام قضایی» یاد می‌شود. چندی قبل منابع رسانه‌ای صهیونیستی با اشاره به تشدید اختلافات میان یاریو لیوین، وزیر دادگستری و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر سر طرح موسوم به اصلاح قضایی، اعلام کردند که لیوین در آستانه استعفا از پست خود قرار دارد.
روزنامه «اسرائیل هیوم» به نقل از یک منبع آگاه نوشت: وزیر دادگستری حاضر نیست درخصوص برنامه کابینه برای تضعیف قوه قضاییه هیچ امتیازی بدهد.لیوین پیشتر نیز تهدید کرده بود که اگر قانون اصلاح نظام قضایی به سرانجام نرسد، استعفا خواهد کرد. این در حالی است که درپی تداوم اعتراضات صهیونیست‌ها به این قانون، نتانیاهو تمایل دارد که از طرح پیشنهادی دفتر ریاستی رژیم صهیونیستی حمایت کند، امری که وزیر دادگستری به‌شدت با آن مخالفت می‌کند.

دلیل استعفای رئیس‌پلیس تل‌آویو
پافشاری کابینه نتانیاهو بر طرح اصلاحات قضایی و تداوم اعتراضات، روز به روز مشکلات بیشتری برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به همراه می‌آورد که استعفای رئیس‌پلیس تل‌آویو و حواشی آن، یکی از این مشکلات است. براساس گزارش‌ها، رئیس‌پلیس تل‌آویو با اشاره به مداخلات کابینه رژیم صهیونیستی و درخواست سرکوب شدیدتر معترضان علیه نتانیاهو، استعفای خود را اعلام کرد.
به نوشته خبرگزاری رویترز، باوجود این‌که ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی کسی است که خواستار اقدام شدید علیه تظاهرات‌کنندگانی شده که برای اعتراض به تغییرات قضایی نتانیاهو جاده‌ها و بزرگراه‌ها را مسدود کرده‌اند اما رئیس‌پلیس تل‌آویو در بیانیه خود نامی از وی نبرد.اِشِد در این بیانیه توضیح داد که نمی‌تواند انتظارات یک نهاد وزارتی خاص برای سرکوب شدیدتر معترضان را برآورده کند، زیرا این‌گونه درخواست‌ها به‌مثابه زیرپا گذاشتن قوانین و دخالت آشکار در تصمیم‌گیری‌های حرفه‌ای است.
طبق این گزارش، وی در ادامه گفت: «من به‌راحتی می‌توانستم با استفاده از قوه قهریه بیش از حد، که اورژانس ایچیلوف (در بیمارستان تل‌آویو) را پس از هر تظاهراتی پُر [از مصدوم] می‌کرد، این انتظارات را برآورده کنم اما برای اولین بار در سه دهه خدمت، با واقعیتی پوچ مواجه شدم که در آن اطمینان یافتن از آرامش و نظم آن چیزی نبود که از من خواسته‌شده بود، بلکه دقیقا عکس آن بود».

اعتراضات به استعفای رئیس‌پلیس
بعد از استعفای رئیس‌پلیس تل‌آویو، تعداد زیادی از صهیونیست‌های ساکن تل‌آویو به خیابان آمده و بار دیگر به اقدامات دیکتاتوری وخودکامگی کابینه نتانیاهو اعتراض کردند.تاکنون ۲۶ هفته متوالی در تل‌آویو در شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو تظاهرات برگزار شده است. شامگاه پنجشنبه شهرک‌نشینان صهیونیست تظاهرات متعددی را در مقابل منزل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کابینه رژیم اشغالگر، محل سکونت وزرای او و اعضای ائتلاف او در کنست برگزار کردند که در اثر دخالت پلیس، حداقل سه شهرک‌نشین در تل‌آویو دستگیر شدند.
براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه المیادین، معترضان راه‌های مرکزی را در مقابل جاده‌های منتهی به تل‌آویو بسته و ورودی‌ها را آتش زدند؛ همین مسأله باعث افزایش درگیری بین آنها و اعضای پلیس رژیم صهیونیستی شد.گزارش رسانه‌های صهیونیستی در جریان درگیری بین نظامیان و شهرک‌نشینان حاکی از آن بود که علاوه‌بر جاده‌های مهم تل‌آویو، بزرگراه مرکزی ایالون در این شهر نیز بسته شده است.تظاهرکنندگان صهیونیست این بار علاوه‌بر مناطق مهم تل‌آویو در مقابل منازل نیر برکت وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی، آمیچای شیکلی وزیر به‌اصطلاح دیاسپورا کابینه و اوفیر آکونیس وزیر علوم نتانیاهو در تل‌آویو تجمع کردند. تظاهرکنندگان بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «شما سربار دولت هستید».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها