«جام‌جم» از پیامک‌های مردمی ۱۶۲ و کلیدواژه‌های پرتکرار گزارش می‌دهد

«همآهنگ» با «قهرمان»

این قاب جادو از همان ابتدا جزو اولین رفقای مخاطبان بود. تلویزیون از زمان کودکی تا وقتی که قد می‌کشیم و سلیقه‌هایمان متفاوت می‌شود، یک جای خاص و ویژه‌ای در انتخاب‌هایمان دارد.
این قاب جادو از همان ابتدا جزو اولین رفقای مخاطبان بود. تلویزیون از زمان کودکی تا وقتی که قد می‌کشیم و سلیقه‌هایمان متفاوت می‌شود، یک جای خاص و ویژه‌ای در انتخاب‌هایمان دارد.
کد خبر: ۱۴۱۵۱۳۰
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

تفاوتی هم ندارد چه سلیقه و چه اعتقادی داشته‌باشیم. این رفاقت زمانی بیشتر می‌شود که یک راه ارتباطی میان ما و این رفیق دیرین، وجود داشته‌باشد. سامانه ۱۶۲ یکی از این راه‌هاست که می‌تواند سلیقه و درخواست مخاطبان را به گوش مسئولان تلویزیون برساند. بخشی از نظرات منتقل شده به سامانه ۱۶۲ از طریق پیامک است که در هفته‌های گذشته هم آنها را مرور کردیم. در گزارش پیش رو، پیامک‌های تازه مردمی را بررسی و به پرتکرارترین کلیدواژه‌ها به شکل دقیق‌تری می‌پردازیم.

به گزارش «جام‌جم»، نگاهی به پیامک‌های مردمی رسیده به سامانه ۱۶۲ نشان می‌دهد برنامه‌هایی مثل حال خوب، همآهنگ، قهرمان و بومگرد، بیشترین کلیدواژه را میان این پیام‌های ارسالی داشته‌اند.

قهرمان پر طرفدار
یکی از برنامه‌هایی که در میان پیامک‌های ارسالی مخاطبان، بارها نامش تکرار شده، مسابقه قهرمان است. این مسابقه تلاشی برای رقابت ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی است و تلاش شده مراحل هیجان‌انگیزی برای چالش‌های ورزشی، طراحی شود. محمد پیوندی، کارگردان برنامه قهرمان پیش از این به جام‌جم گفته‌بود: به نظرم چیزی که جامعه الان به آن نیاز دارد، فضای پرنشاط است. ما نیاز داریم قدری هیجان به جامعه تزریق شود. تلاش کردیم در این برنامه، علاوه بر یک فضای ورزشی صرف که کار سختی هم هست، یک رقابت سالم شکل بگیرد؛ چون خیلی از شرکت‌کنندگان که از تیم ملی می‌آیند، برای‌شان مراحل مسابقه سخت است اما در عین حال دوست دارند همه آن را پشت سر بگذارند. وقتی رقابت سالم باشد، کنار آن شور و نشاط هم خواهدبود. آنچه بیشتر به ما کمک کرد، فضای خانوادگی است که در مسابقه داریم. مثلا کسی می‌خواهد به خط شروع مسابقه برود، تمام اقوام و دوستانش حاضر هستند. این باعث شده فضای خانوادگی در کنار رقابت قرار گیرد تا هم به او خوش بگذرد و از چالش با موفقیت گذر کنند. همه اینها باعث ایجاد شور و نشاط می‌شود.

هماهنگ با مخاطب
برنامه همآهنگ از دیگر برنامه‌های پرمخاطب و پرتکرار در میان پیام‌های مخاطبان است. این برنامه تلاش کرده مسأله سرود را به شکل جدی وارد حوزه سیما کند. مهدیار عقابی، کارگردان برنامه همآهنگ پیش از این به «جام‌جم» گفته‌بود: سرود در چند سال اخیر به یک موضوع جدی تبدیل شده و به منزله یک رسانه رسمی فعالیت می‌کند. سال‌هاست در حوزه نماآهنگ و سرود، اقدامات جدی انجام شده و این مسأله برای من هم جدی شد؛ چون احساس می‌کردم وقتی مخاطب درگیر سرود شده، خود این مسأله هم باید یک رشد کیفی پیدا کند و فضای آن بیشتر از قبل، موضوع محور و آکادمی محور باشد. به همین دلیل سراغ این رفتیم که چطور گروه‌ها را کیفی‌تر کنیم و به این نتیجه رسیدیم که با برگزاری مسابقه و شنیدن نظرات کارشناسی ممکن می‌شود. در همین شرایط بود که برنامه همآهنگ شکل گرفت. این مسأله بسیار مهم بوده و سال‌هاست خود رهبری هم پیگیر هستند و توقع‌شان از جریان سرود، بالاست. اگر این اتفاقات و نگاه کارشناسی به مسأله سرود نباشد، سرود متوقف می‌شود و به درجا زدن می‌افتد. ما نخواستیم این اتفاق بیفتد و تلاش‌مان هم این بود سرود را به سمت جلو حرکت دهیم تا با حرف‌های کارشناسی مطرح شده در برنامه و همچنین رقابت و صحبت‌های درون گروهی، خودشان را رشد دهند.

بومگردی به روایت تلویزیون
از دیگر برنامه‌هایی که نام آن در میان پیامک‌های مردمی به کرات دیده می‌شود، برنامه «بومگرد» است که حالا به سری سوم خود رسیده‌است. مستند مسابقه بومگرد، برپایه گردشگری با محوریت بوم‌گردی و در نظر گرفتن اقتضائات فرهنگی هر منطقه، اشتغال و کسب و کار روستایی و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های مغفول و در نهایت ارزش بخشی به سنت‌ها و آداب و رسوم هر منطقه و هویت‌بخشی به هر بوم و قومیت تولید شده‌است. در هر فصل از این مستند مسابقه سه خانواده بر اساس آیتم‌هایی متناسب با زیست‌بوم انتخاب شده در چند قسمت به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. آن‌طور که دست‌اندرکاران این برنامه پیش از این گفته‌بودند، برنامه بومگرد تلاش کرده به سمت گردشگری مسئولانه حرکت کند.

همچنان بر مدار حال خوب
همان‌طور که در گزارشی که به همین منظور تهیه و چاپ شد، اشاره کرده‌بودیم، برنامه «حال خوب» بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته‌است. این برنامه دارای یک محتوای تخصصی اما قابل درک برای مخاطبان است که با هدف افزایش سواد سلامت روان، خودشناسی بهتر و بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی مخاطبان تولید می‌شود.
تیم برنامه‌ساز حال خوب، علاوه بر گفت‌وگوهای علمی با کارشناسان، با کمک ابزارهای رسانه‌ای مختلف از جمله تولید میان‌برنامه‌های علمی، نمایشی، موسیقایی و همچنین فعالیت جدی در صفحه مجازی حال خوب، در تلاش برای افزایش ضریب نفوذ محتوای ارائه شده این برنامه، میان مخاطبان و جامعه است. مصطفی مصطفوی، مجری این برنامه درباره استقبال مخاطبان از این برنامه به «جام‌جم» می‌گوید: خدا را شاکر هستم و بسیار خوشحالم که مردم آن را دوست داشته‌اند. این را صادقانه می‌گویم که تمام تلاش من و همکاران و مدیران شبکه این است که این برنامه، کاربردی باشد. یعنی برنامه را تبدیل به کلاس دانشگاه نکنیم و آن چیز‌هایی که برای مردم گره شده، بیان شود. حتی در مورد نوزاد یکروزه تا یکماهه، کاربردی صحبت و بحث کرده‌ایم که مثلا در پرورش و تربیت باید چگونه رفتار شود.

این اعجوبه‌های دوقلو
برنامه «اعجوبه‌ها» از برنامه‌های دیگر است که نام آن میان پیامک‌های مردمی دیده می‌شود. این برنامه در فصل جدید خود، شاهد حضور اعجوبه‌های دوقلوست. فصل جدید اعجوبه‌ها علاوه بر حضور کودکان دوقلو، مهمانان ویژه و اتفاقات جالب و خاصی دارد که برای مخاطبان جذاب است. حامد سلطانی، مجری اعجوبه‌ها پیش از این در خصوص فصل جدید این برنامه‌به «جام‌جم» گفته‌بود: در فصل جدید، تغییرات اساسی خیلی بیشتر از قبل به چشم می‌آید. ما بعد از چند فصل و چند قسمت نمایش زیبایی حضور بچه‌ها، به تصویر کشیدن موقعیت‌های جذاب با حضور کودکان و لذت بردن از شیرین‌‌زبانی‌های‌شان، ارائه‌ راهکار‌های تربیتی در قالب دعوت از مشاور، پلاتوهای آموزشی، طراحی بازی‌های سبک و قابل پیاده‌سازی در جمع‌های خانوادگی و... تصمیم گرفتیم با حفظ جذابیت‌های حضور کودکان در قاب تصویر، یک تغییر جدی در برنامه ایجاد کنیم و آن اضافه شدن مهمان ویژه به برنامه است.به گزارش «جام‌جم»، علاوه بر برنامه‌های فوق، بلابه دور، بدون گارد، روضه رضوان، چهارباغ و جورچین هم در میان پیامک‌های مردمی دیده می‌شود که یا از عوامل آن تشکر کرده‌اند یا درخواست ادامه آن را داشته‌اند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها