در میز روابط بین‌الملل برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

رشد اقتصاد آمریكا با فروش اسلحه و ایران‌ هراسی در دوران ترامپ

کارشناس مسائل آمریکا در خصوص دلایل افشای هر از چندگاه اسناد و اطلاعات محرمانه در زمینه های مختلف در سیستم دولتی به خصوص روسای جمهور و مقامات بلند پایه کاخ سفید و ارگان های امنیتی ایالات متحده به اسپوتنیک توضیح داد.
کد خبر: ۱۴۱۴۵۷۷

به گزارش جام جم آنلاین از اسپوتنیک، خبرگزاری سی ان ان مدعی است پیامی صوتی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در اختیار دارد که وی در سال 2021 در جلسه ای در نیوجرسی با نشان دادن یک سند محرمانه، اطلاعاتی را درباره طرح حمله به ایران برای کارکنانش فاش می کند.

همچنین ترامپ و کارکنانش با نامه های هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق شوخی می کنند.

ما قبلاً بارها شاهد بوده ایم که چگونه اسناد محرمانه در ایالات متحده مورد رسیدگی قرار می گیرد. اسناد محرمانه در املاک شخصی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در فلوریدا، معاون رئیس جمهور سابق مایک پنس، و همچنین در دو خانه و دفتر خصوصی جو بایدن، رهبر کنونی آمریکا و دیگران کشف شد.

در همین خصوص با آقای مجتبی جلال زاده، کارشناس مسائل بین الملل و پژوهشگر علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد ایران به صحبت پرداختیم.

جلال زاده در پاسخ به خبرنگار اسپوتنیک در مورد ادعای سی ان ان و دلایل این گونه نشت های اطلاعاتی و اسناد محرمانه در میان مقامات بلند پایه ایالات متحده و اینکه آیا در حالت کلی رازها در این کشور محرمانه باقی میمانند یا خیر، توضیح داد: «این برای نخستین بار نیست که شاهد نشت اطلاعات طبقه بندی شده در آمریکا هستیم. اطلاعاتی که هر از چندگاهی از سطوح مختلف امنیتی از کاخ سفید گرفته تا پنتاگون به بیرون نشت پیدا می کنند. این نشت اطلاعاتی هنگامی که رسانه ای شده و تحقیقات فدرال انجام می شود، در نهایت به یک فرد یا مامور و یا اپراتور محدود و ختم نمی شود».

کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد:«واقعیت این است که همانطور که به قدرت رسیدن ترامپ در سال 2016 موجب شگفتی فراوانی در میان تحلیل گران سیاسی شد دوران 4 ساله ریاست جمهوری وی نیز با شگفتی ها و اقدامات خارج از عرف او همراه و توامان بود. آنچه که امروز سی ان ان از آن به عنوان نشت اطلاعات محرمانه یاد می کند، نباید از یاد برد که تصمیمات و اختیارات روسای جمهور آمریکا توسط دو مکانیزم قابل کنترل است. یکی بحث اطلاعات داخلی کاخ سفید مانند مسائل امنیتی، جاسوس، ضد جاسوسی و اطلاعاتی است و دیگری که از آن مهمتر است، بیگ استیت می باشد که اگر به گذشته نیز بنگریم دو رئیس جمهور دیگر آمریکا یعنی بیل کلینتون و نیکسون به خاطر رسوایی های اخلاقی و مسئله واترگیت در آن نقش داشتند».

ضعف ساختاری مهمترین دلیل افشای اسناد محرمانه در آمریکاست

ترامپ اسناد محرمانه از نقشه حمله به ایران را به کارکنانش نشان داده بود

جلال زاده افزود:«هنگامی که به جزییات این پرونده ها نگاه می کنیم، میبینیم که گزارشات ماموران امنیتی یا همان بادیگاردها نشان داد که هر دو رئیس جمهور در این رسوایی ها نقش اصلی را داشتند. همانطور که حالات ظاهری کلینتون بعداز خروج از راهرو اتاق بیضی شکل و یا حالات روحی نیکسون بعد از تماس آخر شب به او در خصوص رسوایی واترگیت سرنخ های بسیاری را ارائه کرد.»

وی در پایان تایید کرد:«به نظر می رسد در این زمینه یک ضعف ساختاری در حفاظت و حراست از اطلاعات طبقه بندی شده در آمریکا و تصمیم گیری خودسرانه افسرانی که افشای این اطلاعات را در راستای اقدامات میهن پرستانه و آمریکا دوستانه خود تفسیر می کند، کلید اصلی راز افشای اسناد محرمانه در تاریخ ایالات متحده باشد».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها