بنیامین نتانیاهو و اسرائیلی‌ها در حالتی از سرگردانی و اضطراب به سر می‌برند و طرفی که خواب را از چشم شهرک‌نشینان ربوده و درحالتی از بیم و امید قرار داده، ایران است. نگرانی آنها به‌ویژه در سال‌های اخیر افزایش یافته و درمانی برایش یافت نمی‌شود.
بنیامین نتانیاهو و اسرائیلی‌ها در حالتی از سرگردانی و اضطراب به سر می‌برند و طرفی که خواب را از چشم شهرک‌نشینان ربوده و درحالتی از بیم و امید قرار داده، ایران است. نگرانی آنها به‌ویژه در سال‌های اخیر افزایش یافته و درمانی برایش یافت نمی‌شود.
کد خبر: ۱۴۱۱۹۵۸
نویسنده عبدالباری عطوان | تحلیلگر جهان عرب

ما اکنون از پیشرفت بزرگ ایران در زمینه تولید موشک‌های فراصوت ساخت داخل همچون فتاح و خیبر یا صنعت هسته‌ای که این کشور را در باشگاه کشورهای دارای توان هسته‌ای قرار داده است، سخن نمی‌گوییم؛ همان توانی که طبق ادعاهای اسرائیل، می‌تواند در کمتر از چند هفته به ساخت کلاهک هسته‌ای بینجامد. از کشف سلاح راهبردی جدیدی به نام لیتیوم سخن می‌گوییم که شاید باعث شود ایران به مهم‌ترین قدرت اقتصادی و مالی در منطقه خاورمیانه بدل شود و به این ترتیب باعث تقویت روابط این کشور با ابرقدرت‌هایی مانند روسیه، چین و آمریکا خواهد شد. اگر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران باعث نگرانی اسرائیل و غربی‌ها شده است، اعلام خبر کشف میدان ۶/۸ میلیون تنی لیتیوم که دومین میدان بزرگ لیتیوم جهان به‌شمار می‌رود، باعث خواهد شد ایران در آینده به بازیگر اصلی صنایع رایج و مهم جهان تبدیل شود؛ زیرا این ماده در ساخت خودروهای برقی، باتری، قطعات رایانه، تلفن همراه و پنل‌های خورشیدی به شدت پرکاربرد است. توضیح بیشتر این‌که اگر اتحادیه اروپا و سایر مناطق جهان بخواهند از سال۲۰۳۵ تولید خودروهایی را متوقف کنند که با سوخت فسیلی کار می‌کند و خودروهای برقی و دارای انرژی‌های پاک را جایگزین کنند، همه از خاورمیانه و شمال و جنوب دنیا باید رضایت ایران را جلب کنند تا بتوانند این ماده اساسی را که در این صنایع کاربرد دارد، به دست آورند.
بعید نیست ایران در آینده همچون سازمان اوپک در حوزه نفت، «سازمان کشورهای تولید‌کننده لیتیوم» تشکیل دهد تا کنترل تولید، قیمت این محصول و حفظ و حمایت از منافع مشترک کشورهای عضو را در دست داشته باشد؛ به ویژه این‌که در ماه‌های اخیر قیمت این ماده همزمان با افزایش تولید خودروهای برقی، گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی در بازارهای جهانی به شدت بالا رفته است. کشف بزرگ ماده لیتیوم، معادن و ذخایر عظیم آن در ایران، علاوه بر تولید نفت آن که نزدیک به سه میلیون بشکه در روز است و رتبه سوم جهان را به عنوان تولید کننده گاز ۲۵۶.۷میلیارد متر مکعبی در اختیار دارد؛ آن را نه به‌عنوان یکی از ثروتمندترین کشورها، بلکه بی‌اغراق جزو ثروتمندترین کشورهای شرق، خاورمیانه و شاید جهان در دهه‌های آینده و نیز تأثیرگذارترین کشورها قرار خواهد داد. آمریکا که ایران را در صدر فهرست دشمنان خود قرار داده بود و به کار خود ادامه می‌داد، به سرعت در حال عقب‌نشینی است و تلاش می‌کند در سریع‌ترین زمان ممکن سیاست‌هایش را تغییر دهد، اشتباهاتش را جبران کند و شروط ایران را برای لغو تحریم‌ها و رفع محاصره بپذیرد. چه بسا، اخباری که اسرائیلی‌ها چند روز اخیر درباره مذاکرات سازنده غیرمستقیم که مخفیانه در دوحه و مسقط انجام می‌شود و امکان دارد به «توافق موقت» منجر شود، می‌شنوند، مُهر تأییدی بر این موضوع باشد. علاوه بر این، محدود شدن روند غنی‌سازی اورانیوم، آزادی برخی اسیران آمریکایی در ازای آزادسازی ۲۰ میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و عراق به عنوان نخستین گام‌های نزدیکی هرگونه توافقی میان ایران و آمریکا ارزیابی می‌شود. اغراق نیست اگر بگوییم پس از پیشرفت بزرگ ایران در صنایع نظامی، تولید موشک و ساخت پهپاد، توافق هسته‌ای در اولویت آمریکا قرار ندارد. موازنه قوا در منطقه به نفع متحدان روسیه تغییر کرده و ایران به‌ سرعت در حال تبدیل شدن به قدرت مهم سیاسی، اقتصادی و نظامی است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها