سردبیر روزنامه اینترنتی «رای الیوم»:

موشک‌های جهاد، نتانیاهو را ادب کرد

سردبیر روزنامه اینترنتی «رای الیوم» در تحلیل وضعیت درگیری‌ها بین مقاومت فلسطین و ارتش رژیم اشغالگر، تصریح کرد که موشک‌ های جنبش جهاد اسلامی، «بنیامین نتانیاهو» را ادب کرده و او در روزهای آینده، برای آتش‌بس التماس خواهد کرد.
کد خبر: ۱۴۰۷۸۰۴

به گزارش جام جم آنلاین، «عبدالباری عطوان»، تحلیلگر ارشد جهان عرب و سردبیر روزنامه اینترنتی «رای الیوم» چاپ لندن، یادداشتی تحلیلی درباره تحولات کنونی سرزمین‌های اشغالی و آینده درگیری‌ها بین مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی منتشر و تاکید کرد که کابینه تل‌آویو در اثر حملات موشکی مقاومت فلج خواهد شد. در ادامه مشروح این یادداشت تحلیلی آمده است:

جهاد، جنبشی به ظاهر کوچک با تاثیرات بزرگ

پس از ترور شهید «علی حسن ابوغالی»، مسئول بخش موشکی و عضو شورای نظامی جنبش جهاد اسلامی در گردان‌های القدس شاخه نظامی این جنبش و دو روز پس از ترور سه تن از فرماندهان میدانی آن، روشن شده است که کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، جنگ کنونی را به امید از بین بردن کامل این جنبش به راه انداخته است.

جنبشی که اگرچه از نظر تعداد «کم» به نظر می‌رسد اما از نظر قدرت «بزرگ» است؛ زیرا جهاد، همان جنبشی است که از ابتدای نبرد، اهداف خود به باران راکتی رگبار موشکی بست و مبارزانش، مردانی هستند که حتی اگر شهید هم شوند، نتایج شهادتشان برای اشغالگران، ارتش و رهبران رژیم صهیونیستی همچون یک زمین‌لرزه ظاهر خواهند شد.

وقتی که «محمد الهندی»، رئیس بخش سیاسی جنبش جهاد اسلامی، به دعوت رسمی دولت مصر به قاهره می‌رود تا نقش میانجی‌گر را به امید دستیابی به آتش بس و توقف حملات موشکی مقاومت ایفا کند، این امر مؤید آن است که آنچه قبلاً ذکر کردیم، یعنی سفر، گفت‌وگوها و اهدافش از قبل بررسی شده بودند. با این حال که او مسئول و مشغول رایزنی‌های سیاسی ذر قاهره است، این واقعیت را رد نمی‌کند که تاکنون بیش از ۶۰۰ موشک از جانب جناح‌های مقاومت به شهرک‌های صهیونیست‌ نشین سدیروت، اشدود و عسقلان شلیک کرده است.

جناح‌ های فلسطین: هماهنگ در تقسیم نقش‌ها

همه تحولات، پاسخ‌ها، رایزنی‌ها و سیاست‌ها در چارچوب تقسیم نقش‌ها بین جناح‌های مختلف فلسطین، در اتاق عملیات مشترک صورت گرفته و در حال تداوم است. من بعید نمی‌دانم که جنبش «حماس»، به جنبش «جهاد» چراغ سبز نشان داده تا وظیفه پاسخگویی به جنایات اسرائیلی را بر عهده بگیرد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که جنبش حماس، قدرت خود را برای رویارویی بزرگتر «ذخیره» می‌کند؛ پس چنانچه شهرک نشینان با حمایت ارتش خود، راهپیمایی پرچم را در قدس اشغالی هفته آینده اجرا کنند، ممکن است منفجر شود و در آن صورت حماس به درگیری‌ها ورود خواهد کرد.

موفقیت مقاومت و پایداری جنبش جهاد اسلامی در جبهه‌های نبرد به پایبندی آن به سه شرط اصلی، یعنی عدم توقف شلیک موشک‌ها بدون پاسخگویی به مطالبات رژیم اشغالگر، توقف کامل ترورهای اسرائیل در نوار غزه و کرانه باختری و تحویل پیکر شهید «خضر عدنان» و لغو راهپیمایی پرچم و تهاجمات به مسجدالاقصی و صحن‌های آن بستگی دارد؛ این موفقیت اولیه در تعیینشروط برای طرف مقابل، موید آن است که تصمیم گیرنده توقف این جنگ و تدوین شرایط هرگونه توافق آتش‌بس محتملی مقاومت فلسطین و به طور خاص جنبش جهاد اسلامی است.

اگر شرط‌گذاری ارتش اسرائیل در پشت این حملات، تضعیف و فلج‌کردن جنبش جهاد اسلامی، با هدف کاهش قدرت بازدارندگی و ایجاد رعب و وحشت در صفوف نفرات آن باشد، باید بگویم که صهیونیست‌ها این شرط را باخته‌اند. زیرا این جنبش روز به روز بیشتر این نکته را ثابت می کند که هنوز قوی است؛ میزان اهمیت زرادخانه موشکی آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که کارشناسان نظامی اسرائیل نسبت به آن اعتقاد دارند، چراکه اراده در اوج قدرت‌نمایی این جنبش است.

تداوم درگیری: به سود مقاومت، به ضرر رژیم موقت

منبع قدرت جناح‌های مقاومت در نوار غزه، طولانی شدن جنگ است؛ زیرا قدرت رژیم اشغالگر و پس از فرار ده‌ها هزار شهرک نشین از اطراف نوار غزه به سمت شمال پاشیده خواهد شد؛ ده‌ها و شاید صدهاهزار نفر دیگر، از جمله وزرای کابینه نتانیاهو فرار کرده‌اند و ناوبری هوایی، اختلال تقریباً کاملی را تجربه می‌کند. شهرک‌نشینان نمی‌توانند تحت این تحولات زندگی کنند و این کابینه‌ای است که ادعا می‌کند «قوی‌ترین دولت در خاورمیانه» است، سران احزاب ائتلاف، نمایندگان آن‌ها و وزرایش در اتاق فرماندهی مشترک باید کاملاً متوجه این واقعیت‌ها شوند.

خطرناک‌ترین پیشامد این است که هر چه این جنگ بیشتر طول بکشد و به نظر می‌رسد که ادامه پیدا کند، فشار بر جنبش حماس افزایش می‌یابد تا در کنار جنبش جهاد اسلامی و سرایا القدس، بازوی نظامی آن، تمام وزن کنشگری و قدرت خود را به میدان آورد. چنین سناریویی موجب بسته‌شدن درها به روی میانجی‌‌گری‌های عربی خواهد شد؛ زیرا موشک‌های حماس از دقت بالایی برخوردار هستند و معدلات میدانی را به گونه دیگری تغییر خواهند داد، علاوه بر آن، پهپادها و سلاح‌های جدید به میدان خواهند آورد که ممکن است شوک بزرگی به نتانیاهو و اطرافیانش وارد کند.

وقتی تل‌آویو به میانجی‌های عربش توهین کرد!

ترور شهید علی حسن الغالی و همراهانش با حمله موشکی به آپارتمان مسکونی این افراد در شهر خان‌یونس، توهین به این میانجی‌های عرب، به ویژه دولت مصر بود؛ مصری که در خط مقدم این وظیفه قرار دارد و در میانجیگری‌های قبلی برای توقف ترورها همیشه حضور داشته است. این ترور اخیر، تأییدی دیگر بر عدم رعایت تمام تعهدات توسط کابینه اشغالگر است.

ما صحت افشاگری‌ رسانه‌های عبری را نمی‌دانیم که گزارش می‌دهند توقف ساخت موشک در نوار غزه یکی از مهم‌ترین شروط نتانیاهو برای آتش‌بس و پایان درگیری‌ها است. با این حال، این یک تلاش مذبوحانه و شرطی ساده‌لوحانه است؛ پیگیری و مطرح کردن آن صرفاً منجر به گسترش جنگ و پرتاب صدها موشک و هزاران راکت مقاومت در چند روز آینده خواهد شد.

وضعیتی که نتانیاهو متوجه آن نیست...

ادامه این رویارویی و ورود پاسخ عملیاتی مقاومت به روز چهارم، شکستی برای رژیم اشغالگر اسرائیل و ضربه محکمی به کابینه نتانیاهو است که آثار و ابعاد آن چند روز پس از هرگونه توافق برای توقف شلیک موشک از سوی اشغالگران به سوی نوار غزه نمایان خواهد شد.

آنچه نتانیاهو متوجه نمی‌شود این نکته است که ساخت و توسعه موشک‌ها هرگز متوقف نخواهد شد؛ بلکه ممکن است این صنعت و فناوری به سمت کرانه باختری رود اردن و نزدیک‌تر از آنچه رهبران نظامی رژیم اشغالگر انتظار دارد، حرکت کند.

وحدت میدان‌ها و جبهه‌ها در بین مقاومت فلسطین تحکیم شده و اکنون نوبت به یگان تسلیحاتی، موشکی و پهپادها است. زمان ثابت خواهد کرد که پس از هر لشکرکشی، ترورهای اسرائیلی بدتر می‌شود و توانایی‌های بازدارندگی آن کاهش می‌یابد؛ این وضعیت به نفع توسعه توانمندی‌های مقاومت فلسطین است.

به طور خلاصه موشک‌های نوار غزه، نتانیاهو و ارتش اشغالگر تحت رهبری او را «ادب» کرد؛ در چند روز آینده زوزه دردناک آن‌ها را خواهیم شنید. این نبرد جنبش جهاد اسلامی را نه، بلکه کابینه رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان آن را «فلج» کرد؛ حالا امنیت ادعایی رژیم اسرائیل، بی‌ثبات‌تر از همیشه است.

درست همانطور که نتانیاهو به سمت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا دوید و التماس کرد که مداخله کند تا شلیک موشک در جریان نبرد «سیف القدس»، که ما در آستانه دومین سالگرد آن هستیم، متوقف شود. او در روزهای آینده دوباره به سمت او خواهد رفت و از میانجی‌های عرب برای توقف موشک‌ها التماس خواهد کرد. 

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها