گیل‌دخت؛ مصداق عملی هویت‌محوری
رئیس سازمان صداوسیما در مراسم تجلیل از عوامل سریال عنوان کرد

گیل‌دخت؛ مصداق عملی هویت‌محوری

نگاهی به سریال گذر از رنج‌ها

روایت سختی‌ها...

پخش سریال تلویزیونی «گذر از رنج‌ها» به کارگردانی فریدون حسن‌پور و تهیه‌کنندگی علی لدنی که هر شب ساعت۱۸ از شبکه تماشا روی آنتن می‌رود، اوایل دهه۹۰ ساخته شد و توانست رضایت مخاطبان را جلب کند.
پخش سریال تلویزیونی «گذر از رنج‌ها» به کارگردانی فریدون حسن‌پور و تهیه‌کنندگی علی لدنی که هر شب ساعت۱۸ از شبکه تماشا روی آنتن می‌رود، اوایل دهه۹۰ ساخته شد و توانست رضایت مخاطبان را جلب کند.
کد خبر: ۱۴۱۱۴۵۴
نویسنده ​​​​​​​مهدیه رضایی | گروه رسانه

این سریال روایتگر زندگی زنی به نام دنیا از تولد تا مرگ است و قسمت اول با بخش‌های گذشته و کوچ‌کردن سهراب و زیبا از تالش به دیلمان آغاز می‌شود که نقش‌های آنها را مجید پتکی و ترلان پروانه بازی می‌کنند. سهراب و زیبا پدر و مادر دنیا هستند.
این سریال به ماجراهای خوانین و رعایا می‌پردازد و شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه ایران را در دل داستانی پرافت‌و‌خیز برای مخاطبان روایت می‌کند. ضمن این که قهرمان قصه سریال گذر از رنج‌ها یک زن است که نه‌تنها با سختی‌های زندگی و روزگار مبارزه می‌کند، بلکه در روزهای جنگ هم حضوری موثر دارد.
«گذر از رنج‌ها» با ریتمی تند و فراز و فرودهایی نسبتا خوب در داستانش، مخاطب را سوار بر قطار زمان کرد و از زمانی که شخصیت اصلی سریال یعنی دنیا متولد می‌شود، مخاطب با تمام اتقاقات زندگی او همراه می‌شود. از برخورد بد خان با پدرش به خاطر قلم گرفته تا ازدواجش با هدایت، پسر خان و پس از آن بازگشتش به روستا و در نهایت ازدواجش با آقای معلم و اتفاقات زندگی مشترک‌شان تا انتها...
شاید یکی از مسائلی که باعث شد مردم ارتباط بیشتری با سریال هنگام پخش و بازپخش‌ها برقرار کنند، انتخاب خرده‌روایت‌هایی است که غالب بدنه جامعه آن را تجربه کرده یا این که به نوعی روایت آن را از بزرگان خود شنیده‌اند. روایت‌هایی مانند حکومت‌کردن خان‌ها در مناطق مختلف کشور، جایگاه سواد و شرایط سوادآموزی، تفکر مردم زمانه، سبک زندگی آن دوران و... اما در سراسر سریال مساله‌ای وجود دارد که باعث پیشروی دنیا می‌شود و آن اراده و حس عدالتخواهی و حق‌طلبی اوست. دنیا دوست دارد با‌سواد باشد، دوست دارد صنایع دستی بفروشد، دوست دارد با مردی که خودش انتخاب کرده ازدواج کند، دوست دارد هیچ چشمداشتی به مال به دست‌آمده از راه نامشروع خان نداشته باشد و... تمامی رفتارهای دنیا نشان از میل به پیشرفت همراه با تفکر را نشان می‌دهد، دنیا شاید در جریان انقلاب اسلامی نقشی اساسی نداشته باشد، اما او خودش نماد یک انقلاب است در دوران خاموش‌پهلوی.
یکی دیگر از ویژگی‌های سریال این است که حسن‌پور که اصالتش گیلانی است در این سریال به زیبایی این خطه از ایران‌زمین را به تصویر کشید که البته باید به این نکته اشاره کرد که در اکثر آثارش نگاهی بسیار ویژه به این خطه داشته است و به همین دلیل همیشه روایتی خاص و شیرین را از مردمان این سرزمین نشان می دهد. از سوی دیگر حسن‌پور، نویسنده‌ای است که دیالوگ را می‌شناسد و خوب می‌داند داستان خودش را چگونه روایت کند و این اتفاق را هم در سریال گذر از رنج‌ها شاهد هستیم. در مجموع گذر از رنج‌ها به راستی گذری است از سختی‌ها و این موضوع را به زیبایی در کار شاهد هستیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها