پر از صفا و یکرنگی
گفت‌وگو با علیرضا جاویدنیا بازیگر پیشکسوت و گوینده رادیو

پر از صفا و یکرنگی

در گفت‌وگو با تهیه‌کننده برنامه «فوتبال ایرانی» مطرح شد:

روایت پشت صحنه بازیکنان حرفه‌ای فوتبال

مجموعه مستند «فوتبال‌ایرانی» در پنج قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تولید شده و در مورد زندگی پنج بازیکن خارجی باشگاه‌های فوتبال ایران است.
مجموعه مستند «فوتبال‌ایرانی» در پنج قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تولید شده و در مورد زندگی پنج بازیکن خارجی باشگاه‌های فوتبال ایران است.
کد خبر: ۱۴۱۱۳۷۱
نویسنده رسول شمالی‌ورزنده - روزنامه‌نگار

بازیکن‌هایی که جزو بهترین خارجی‌های فوتبال ما بوده و هستند: بوژیدار رادوشوویچ دروازه‌بان سابق تیم فوتبال پرسپولیس، گادوین منشا مهاجم سابق پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر و بازیکن فعلی تیم فوتبال مس‌رفسنجان، آپاندا پاتوسی هافبک سابق تیم فوتبال استقلال و تیم فوتبال فولادخوزستان، هروویه میلیچ مدافع‌هافبک سابق استقلال تهران و گئورکی گولسیانی مدافع سابق تیم فوتبال سپاهان اصفهان و فعلی پرسپولیس تهران، پنج بازیکنی هستند که جلوی دوربین این مستند نشستند و از زندگی خودشان صحبت کردند. در همین رابطه خبرنگار قاب‌کوچک جام‌جم با مهدی میرتیموری، تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه مستند فوتبال ایرانی گفت‌وگو کرده است که می‌خوانید.

هدف از ساخت مجموعه مستند فوتبال ایرانی چه بوده است؟
همان‌طور که همه می‌دانند فوتبال یک رشته پرطرفدار و مردمی در دنیاست که نشاط اجتماعی ایجاد می‌کند و تنها رشته ورزشی است که در سخت‌ترین شرایط معیشتی، مردم و طرفداران تیم‌ها ‌به‌رغم مشکلات در ورزشگاه‌ها حاضر می‌شوند و تیم محبوب‌شان را تشویق و از آنها حمایت می‌کنند. این مجموعه مستند صرفا برای مخاطب ساخته شده و هدفش سرگرمی و پاسخ به نیازهای فوتبال‌دوستان ایرانی و البته سرک‌کشیدن به زندگی و پشت‌صحنه بازیکنان حرفه‌ای فوتبال که در باشگاه‌های کشورمان توپ می‌زنند است.

هر قسمت چه داستانی را روایت می‌کند و چه فضایی دارد؟
باید عرض کنم که تیتراژ کلی و اسم مجموعه مستند، فوتبال ایرانی است اما هر قسمت این مجموعه داستان، شخصیت و اسم خودش را دارد که خدمت شما توضیح می‌دهم. این پنج قسمت به این صورت عنوان‌گذاری شده است: معجزه منشا، کاپیتان گولسیانی، پاتوسی الماس‌سیاه، میلیچ آقای سربه‌زیر،رادوی همیشه قهرمان. البته این انتخاب‌ها براساس دوره‌ای که مجموعه مستند فوتبال ایرانی کلید خورد انتخاب شد و سعی کردیم در انتخاب، هم شهرت بازیکن و هم تنوع باشگاهی را در نظر بگیریم.

گویا این مستند به غیر از زندگی ورزشی فوتبالیست‌ها به روایت زندگی شخصی و خانوادگی آنها هم پرداخته؟
بله، دقیقا این مجموعه مستند ضمن روایت شرح حال زندگی ورزشی و فضای فوتبالی این بازیکنان وارد حریم و فضای خانوادگی آنها هم شده و تا جای ممکن به زندگی شخصی و خانوادگی آنها می‌پردازد و از طرفی اولین مواجهه با مردم و فرهنگ ایرانی بخش‌های جذاب این مجموعه است. در بخش‌های دیگر از مجموعه فوتبال‌ایرانی هم تماشاگران با روایت‌هایی که از سوی بازیکنان خارجی شاغل در لیگ فوتبال کشورمان از محل زندگی خانوادگی‌شان گفته می‌شود تا حدودی هم با فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای گرجستان، کرواسی، نیجریه و آفریقای‌جنوبی آشنا می‌شوند.

همکاری بازیکنان خارجی برای ساخت این مستند چطور بوده و تا چه انداره با شما همکاری کردند؟
خدا را شکر با کلی ترفند و برنامه‌ریزی که انجام دادیم و البته چاشنی شانس و اقبال به‌جز در مواردی معدود با بازیکنان خارجی دچار چالش نشدیم و مشکلی نبود و توانستیم مجموعه را از آب و گل دربیاوریم ولی واقعا در مسیر تولید این مجموعه با چالش‌های سخت محیطی روبه‌رو بودیم تا جایی که خسته می‌شدیم و خیلی سختی کشیدیم. مثلا در یکی از قسمت‌های این مجموعه برای دو روز تصویربرداری در گرمای تابستان به اهواز رفتیم و دو هفته در آن شهر معطل شدیم تا توانستیم با بازیکن مورد نظر تصویربرداری را شروع کنیم. البته در فصل بعدی تولید مجموعه مستند فوتبال‌ایرانی نگاه ویژه‌ای به دو تیم محبوب کشور، پرسپولیس و استقلال خواهم داشت و البته در فاز دوم همچنین به تیم‌های پرطرفدار قدیمی و ریشه‌دار فوتبال کشور هم می‌پردازم و تلاش من این است که روایت زندگی بازیکنان شاخص این تیم‌های ریشه‌ای و قدیمی فوتبال ایران را نیز به تصویر بکشم.

ویژگی‌های خاص این مجموعه مستند ورزشی نسبت به سایر مجموعه‌های مستند ورزشی در چیست؟
این مجموعه مستند طبق روال روتین مستندهای ورزشی ساخته شده و هیچ ویژگی خاص متمایزی با سایر آثار تولیدی در این حوزه ندارد. البته با توجه به زمان و برآوردهای تولید در ایران به نظر می‌رسد که جای خلاقیت و کارهای خاص وجود ندارد و اگر بودجه مناسبی در اختیار باشد قطعا کار به‌مراتب بهتر و ویژه تولید خواهد شد، لذا اکثر مستندسازان دغدغه تولید یک اثر استاندارد را دارند که ما هم همین دغدغه را داشتیم و امیدواریم مسئولان به این دغدغه‌ها توجه داشته باشند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها