اهداف نمایشی غرب از كمك‌های نظامی به اوكراین
یك كارشناس روابط بین‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاین عنوان کرد:

اهداف نمایشی غرب از كمك‌های نظامی به اوكراین

روز پنجشنبه رسانه‌های غربی اعلام کردند ضدحمله بزرگی که اوکراین از هفته‌ها قبل وعده‌اش را داده و در حال تدارک اسلحه و مهمات نظامی برای آن بود، آغاز شده است؛ ضدحمله‌ای که مرحله اول آن طبق گزارش روس‌ها و همچنین مقامات آمریکایی، با شکست مواجه شده است.
روز پنجشنبه رسانه‌های غربی اعلام کردند ضدحمله بزرگی که اوکراین از هفته‌ها قبل وعده‌اش را داده و در حال تدارک اسلحه و مهمات نظامی برای آن بود، آغاز شده است؛ ضدحمله‌ای که مرحله اول آن طبق گزارش روس‌ها و همچنین مقامات آمریکایی، با شکست مواجه شده است.
کد خبر: ۱۴۱۱۳۳۶

به گزارش شبکه آمریکایی ان‌بی‌‌سی و روزنامه فایننشال‌تایمز، کی‌یف در این ضدحمله، تانک‌های اهدایی ازسوی غرب را برای حمله به مواضع روسیه در جنوب‌شرق اوکراین به‌کار گرفته است. روزنامه فایننشال‌تایمز روز پنجشنبه به نقل از دو مقام غربی در کی‌یف و دو عضو ارتش اوکراین و تحلیلگران نظامی مدعی شد که اوکراین تانک‌های ساخت آلمان را برای حمله به مواضع روسیه در جنوب‌شرقی اوکراین به‌کار گرفته و اولین حملات زرهی سنگین را آغاز کرده است. تحلیلگران نظامی گفته‌اند که این اقدامات نشانه‌های روشنی است مبنی بر این‌که بعد از چند ماه آمادگی و آموزش نظامی، اوکراین ضدحمله تابستانی را آغاز کرده است.کی‌یف هدف از این ضدحمله را «بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده از روسیه» اعلام کرده؛ با وجود این، گزارش‌هایی که حتی در رسانه‌های غربی منتشر شده نشان می‌دهد‌، انتظار نمی‌رود این ضدحمله، محاسبات جنگ را به‌طور جدی تغییر دهد. رسانه آمریکایی پولیتیکو چند روز قبل در گزارشی نوشته بود که برداشت‌ها در کاخ‌سفید در حال حرکت به این سمت است که پاتک اوکراین قرار نیست ضربه‌ای کاری به روسیه وارد کند.
به گزارش فایننشال‌تایمز به‌نظر می‌رسد که ضدحمله اوکراین در «امتداد محور تومکاک» در جریان است؛ تومکاک یک شهر راهبردی در استان زاپروژیا واقع در جنوب اوکراین است.نیروهای اوکراین امیدوارند بتوانند از طریق تخریب یک پل زمینی در این منطقه، ارتباط روسیه با استان‌های زاپروژیا و خرسون را قطع کنند تا بتوانند خطوط تدارکاتی روسیه به شبه‌جزیره کریمه را مختل کنند.فایننشال‌تایمز نوشته، نیروهای روسیه در ماه‌های گذشته اقدام به تقویت مواضع خود با سلاح‌های ضدتانک کرده‌اند. خطوط دفاعی روسیه در تصاویر ماهواره‌ای که به رؤیت فایننشال‌تایمز رسیده، واضح است.

ادعای روسیه درباره آغاز ضدحمله از چند هفته قبل
البته آغاز یا عدم‌آغاز این ضد‌حمله از‌جمله موضوعات محل جدال رسانه‌ای میان مقام‌های اوکراین و روسیه بوده است. مقام‌های روسیه گفته‌اند که این ضد‌حمله‌ها از چند روز پیش آغاز شده‌ اما موفقیتی به همراه نداشته و ناکام مانده‌ است. اوکراینی‌ها از اظهارنظر درباره این‌که این حملات آغاز شده‌ یا خیر، طفره رفته‌اند. چند روز پیش وزارت دفاع روسیه ضمن اعلام آغاز عملیات گسترده نیروهای اوکراین در مناطق جنوبی اوکراین از «ناکامی دشمن» در شکستن خطوط دفاعی روسیه خبر داده بود.
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه بامداد چهارشنبه گفت: نیروهای مسلح اوکراین در عملیات گسترده‌ای که در پنج جبهه منطقه دونتسک آغاز کردند، موفق نبودند. وزیر دفاع روسیه هم دیروز ضمن اشاره به شکست خوردن جدیدترین ضدحمله کی‌یف علیه نیروهای این کشور، گفت که اوکراینی‌ها در این عملیات با تلفات سنگین مواجه شدند.سرگئی شویگو با صدور بیانیه‌ای توضیح داد که نیروهای اوکراینی بار دیگر تلاش کردند تا دفاع روسیه در منطقه زاپروژیا را بشکنند اما نیروهای روسی این حمله را با انجام عملیات پیشدستانه متوقف کردند.به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، وی ضمن اشاره به سرکوب ‌شدن اوکراینی‌ها در مسیر خود برای حمله از هرچهار جهت، اظهار کرد: «دشمن توسط نیروهای شناسایی و از طریق حملات پیشدستانه توپخانه‌ای، هوایی و سلاح‌های ضد‌تانک به‌موقع شناسایی شد.»وزیر دفاع روسیه با بیان این‌که نیروهای اوکراینی با تلفات سنگین مجبور به عقب‌نشینی شدند، خبر داد که ارتش اوکراین در این حمله ۳۰ تانک، ۱۱ نفربر زرهی و تقریبا یک‌هزار نفر را از دست داد.

روایت کاخ‌سفید از تلفات قابل توجه ارتش اوکراین
در همین حال جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت که هم‌زمان با تشدید جنگ در اوکراین، احتمال تلفات قابل توجه نیروها در ارتش اوکراین وجود دارد. وی متذکر شد که قصد ندارد آمار دقیقی از تلفات در رده‌های مختلف ارتش اوکراین ارائه کند. به گفته جان کربی، تلفات میان نیروهای اوکراینی و تسلیحات آمریکایی به‌خاطر نبرد سنگین اطراف باخموت و دیگر جبهه‌های جنگ بوده است. هماهنگ‌کننده امنیتی کاخ‌سفید در ادامه تاکید کرد که البته تلفات در چنین نبردهای سنگینی قابل‌انتظار است. وی همچنین گفت که ایالات متحده و متحدانش همچنان به حمایت تسلیحاتی و نظامی به اوکراین متمرکز هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها