گفت‌وگو با سعید مستغاثی، رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی درباره رویکرد جدید برنامه‌ها در صداوسیما

عبور از شبه‌‌‌چهره‌ها با ورود چهره‌های تازه‌نفس

گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با عبدا... روا مجری و تهیه‌کننده برنامه «ویدیو چک» شبکه ورزش

دادگاه رسانه، مسیر همیشگی ماست!

ورزش و حواشی آن همواره برای جوانان و مخاطبان دیگر جذاب است و چه بسا پرداختن به آن در قالب یک برنامه تلویزیونی می‌تواند اتفاقات تازه‌ای را رقم بزند و شاید در رفع و حل یک مسأله کمک هم کند.
ورزش و حواشی آن همواره برای جوانان و مخاطبان دیگر جذاب است و چه بسا پرداختن به آن در قالب یک برنامه تلویزیونی می‌تواند اتفاقات تازه‌ای را رقم بزند و شاید در رفع و حل یک مسأله کمک هم کند.
کد خبر: ۱۴۱۱۲۹۰
نویسنده زینب علیپور - گروه رسانه

یکی از برنامه‌های پرمخاطبی که چند سالی است از شبکه ورزش سیما پخش می‌شود و از همان ابتدا مورد توجه مخاطبانش قرار گرفت و در کنار طرفداران ورزش و به خصوص فوتبال، نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد، برنامه «ویدیو چک» است که پنجشنبه‌ها از شبکه ورزش پخش می‌شود. اولین قسمت این برنامه اواخر سال نود و شش روی آنتن رفت و به دلیل استقبال مخاطبان، تولید این برنامه به فصل‌های بعد هم رسید که اتفاقا پخش فصل ششم این برنامه به تازگی از همین شبکه با تغییراتی در آیتم‌ها آغاز شده است. در این برنامه با زبان طنز به حواشی و اتفاقات ورزشی پرداخته می‌شود. با عبدا... روا که از همان ابتدا اجرای برنامه را برعهده داشته و یکی از نویسندگان آن هم هست، گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ذیل می‌خوانید.

عبدا... روا در گفت‌و‌گو با جام‌جم در خصوص تغییرات و موضوعاتی که در سری جدید این برنامه به آن پرداخته می‌شود، می‌گوید: بنا داریم آیتم‌های جدیدی را به برنامه اضافه کنیم. البته یک سری حذفیات هم مثل بخش گزارش خواهیم داشت. تغییراتی هم در دکور و گرافیک خواهیم داشت که سعی کردیم در جهت بهبود برنامه و رضایت مخاطبان آن باشد. به هر حال طبیعی است که یک برنامه در صورت تداوم، تغییراتی برای جلب نظر مخاطبانش داشته‌باشد.این تهیه‌کننده در ادامه عنوان می‌کند: قطعا چنین برنامه‌ای پتانسیل ادامه‌دار شدن را دارد. یعنی تا زمانی که مسائل و حواشی در ورزش وجود دارد می‌توان چنین برنامه‌ای را ساخت و به حواشی ورزش از نگاه طنز پرداخت. کار ما هم در «ویدیو چک» همین است.

شوخی با فوتبالیست‌ها
وی در پاسخ به این سؤال که حواشی‌ای که برای برنامه پیش می‌آید و برخی واکنش‌های منفی، تیم سازنده برنامه را از ادامه راه دلسرد می‌کند یا نه هم بیان می‌کند: اتفاقا اغلب واکنش‌های دوستان به برنامه مثبت بوده، ولی در این میان گاهی با واکنش‌هایی هم مواجه شده‌ایم که چندان خوشایند نبوده است. به هر حال طبیعی است برنامه‌ای که انتقاد می‌کند، به مذاق کسی که از او انتقاد می‌شود خوش نیاید اما ما فکر می‌کنیم کار درست را انجام می‌دهیم و قطعا این انتظار را هم داریم که برخی از دوستان خوش‌شان نیاید. با این حال اصلا در مسیری که پیش گرفته‌ایم دلسرد و مایوس نخواهیم شد و هیچ گاه از موضع‌مان عقب نمی‌نشینیم.
روا درباره انتخاب سوژه‌ها و موضوعات برنامه و این‌که آیا به تمام حواشی و برنامه‌های ورزشی به شخصه توجه دارد یا نه هم توضیح می‌دهد: ما در برنامه گروه سوژه‌یاب و ایده‌پرداز داریم. چون من به تنهایی نمی‌توانم همه اتفاقات و برنامه‌ها را رصد کنم اما گزیده آنها را در طول هفته با کمک دوستانم که در این زمینه حرفه‌ای هستند جمع‌آوری می‌کنیم که آنها اغلب ژورنالیست‌های ورزشی و حرفه‌ای و توانمندی هستند که به ما در این زمینه کمک می‌کنند. می‌توانم بگویم ما در این سال‌ها تیم خوبی از بین متخصصان این حرفه در کنار خود داشته‌ایم که به برنامه کمک بسیاری کرده‌اند و همچنان همراه ما هستند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری که چرا بیشتر سوژه‌ها و موضوعات برنامه پیرامون فوتبال و فوتبالیست‌هاست هست هم می‌گوید: ما با فوتبال و فوتبالیست‌ها بیشتر شوخی می‌کنیم. به این دلیل که این ورزش بیشترین حواشی و طرفدار را دارد. یا این‌که دقیق‌تر بگویم بیشتر اخبار درباره حواشی این ورزش است. بنابراین ما هم سوژه‌ای را که مردم به آن بیشتر بپردازند و علاقه بیشتری داشته‌باشند، مدنظر قرار می‌دهیم. البته من تصور می‌کنم نسبت به سایر برنامه‌ها «ویدیو چک» به سایر ورزش‌ها بیشتر می‌پردازد و آنها را مورد توجه قرار می‌دهد.

فضای کمدی
این مجری و نویسنده در ادامه درباره دلایل موفقیت برنامه حتی بین افرادی که کمتر به مسائل ورزشی توجه می‌کنند هم می‌افزاید: شاید دلیل این محبت و مهر مخاطبان این باشد که ما دوستان دلسوز و همراهی در کنار خود داریم. همچنین از حمایت مدیران شبکه نیز برخورداریم و از این نظر جنس ما به گونه‌ای دیگر است. یعنی طراحی برنامه و موضوع آن به شکلی بر اساس توانایی‌های‌مان صورت گرفته است. ضمن این‌که چون من قبلا مجری اجتماعی بودم، سعی کرده‌ایم به بهانه ورزش به خیلی از موضوعات مهم برای مردم که لزوما ورزشی هم نیستند، اشاره کنیم. از این رو شاید همین موضوع یکی از مهم‌ترین دلایلی است که غیر ورزشی‌ها و غیر فوتبالی‌ها هم آن را دنبال می‌کنند. ضمن این‌که فضای کمدی برنامه و تلاشی که همه دست‌اندرکاران این برنامه می‌کنند تا لبخند را روی لب مخاطبان بیاورند، باعث شده برنامه جای خودش را بین مخاطبان باز کند.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره نظرات و انتقاداتی که به برنامه می‌شود هم بیان می‌کند: خوشبختانه نظرات مخاطبان برنامه اغلب مثبت است. گاهی هم به واسطه علایق و سلیقه‌های رنگی که دارند، ممکن است سوء برداشت‌هایی هم کنند که البته تعداد این افراد زیاد نیست. من فکر می‌کنم افرادی که نسبت به برنامه انتقاد دارند، اگر بتوانند هر هفته برنامه را دنبال کنند، متوجه می‌شوند ما در این برنامه سمت و سوی خاصی را مدنظر نداریم و نسبت به هیچ تیم یا فرد خاصی موضع نداریم. البته اطمینان دارم مخاطبان ثابت ما این موضوع را می‌دانند. به همین دلیل این برنامه را مورد لطف خود قرار می‌دهند.
روا در پاسخ به این پرسش که برای به تکرار نیفتادن برنامه و دچار روزمرگی نشدن، چه تمهیداتی برایش اندیشیده شده، هم می‌گوید: احساس می‌کنم نباید خیلی به ترکیب برنامه دست زد و تغییر خاصی روی آن ایجاد کرد؛ چراکه ممکن است برنامه‌ای در ساختار تکراری باشد اما چون محتوایش متنوع است، درگیر کلیشه و تکرار نشود. ما هم سعی کرده ایم خیلی به روز باشیم و مخصوصا در تکمیل پلاتوهایی که در استودیو داریم، خیلی متنوع کار کنیم. یعنی موزیک‌ها و فیلم‌هایی را که گاهی برای مردم مهم است، در برنامه استفاده می‌کنیم. به همین دلیل خوشبختانه برنامه برای مخاطب تکراری نشده است و هنوز هم مشتاقانه ما را دنبال می‌کنند.
این مجری درباره برند شدن این برنامه در شبکه ورزش و این‌که با وجود این باز هم عده ای واکنش‌های منفی نسبت به شوخی‌های آن دارند هم توضیح می‌دهد: من فکر می‌کنم کسی که بخواهد نسبت به موضوع یا برنامه ای واکنش منفی داشته باشد، برایش مهم نیست آن برنامه برند شبکه است یا نه. مخاطب دارد یا نه. به هر حال نسبت به آن، موضع دارد. اتفاقا این باعث دلگرمی ماست. چون واکنش‌های مثبت مخاطبان خیلی بیشتر از واکنش‌های منفی است.
روا در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که با توجه به این که برنامه به روز است، اگر هفته ای سوژه‌ها و حواشی کم باشد و اتفاق ویژه ای در ورزش نیفتاده باشد چطور برنامه را برای مخاطبانش جذاب نگه می‌دارد، هم عنوان می‌کند: می‌توانم بگویم غیرممکن است ما نتوانیم در عرض ۳۰ دقیقه برنامه، حاشیه ای پیدا نکنیم که آن را تبدیل به سوژه کنیم. چون ورزش، دنیای بزرگ و پرحاشیه ای است. ورزشکاران هم آدم‌های جالبی هستند و از این رو همیشه اخبار و سوژه وجود دارد و هیچ وقت دست ما خالی نمی‌ماند. اتفاقا نگرانی ما گاهی برای این است که یک سری اخبار خوب و جذاب را در طول هفته از دست می‌دهیم.وی درباره بدترین واکنش‌ها و برخوردهای ورزشکاران نسبت به برنامه هم می‌گوید: نمی‌خواهم خیلی مشخصا درباره آن صحبت کنم اما گاهی می‌شود سوژه‌هایی که به آنها می‌پردازیم، بعضی از آنها دوستان ما هستند و برخی هم بعضا از دوستان ما می‌شوند، برخی هم دوست ما نمی‌شوند و با من تماس می‌گیرند و گله می‌کنند. البته در این میان گاهی مدیران و ورزشکارانی که با آنها شوخی کرده ایم، با لحن تندی با ما برخورد می‌کنند. یعنی گاهی شکایت و گاهی هم فحاشی می‌کنند. البته تعدادشان انگشت‌شمار است. از طرفی بیننده‌ها و مردم به قدری به من انرژی مثبت می‌دهند که برخوردهای منفی را زود فراموش می‌کنیم. به قول معروف مگر می‌شود کنار آب رفت و تر نشد؟ از آنجا که فکر می‌کنیم کار درستی انجام می‌دهیم، به این برخوردهای بد اهمیت نمی‌دهیم تا ضعیف مان نکند.

لذت اجرا
شوخی با ورزش و ورزشکاران ممکن است باعث دلخوری عده‌ای شود. روا درباره این قضیه توضیح می‌دهد: اتفاقا افرادی که به واسطه برنامه با من ارتباط برقرار می‌کنند، از دوستان ما هستند یا دوست ما شده اند. تعداد اندکی هستند که با انتقادات ما مشکل داشتند. از بین همین افراد هم تعدادی بعد از رفع کدورت جزو دوستان ما شده اند. مطمئن هستم آنها نیز بعد از تماشای برنامه در هفته‌های متوالی متوجه خواهند شد ما هیچ خصومت شخصی با کسی نداریم و همچنین نسبت به کسی موضع نداریم.
این برنامه گاهی با واکنش‌ها و شکایاتی از طرف عده ای از مدیران و ورزشکاران مواجه شده است که وی در این باره می‌گوید: ما بیش از ۲۰ شکایت داشتیم اما ما هیچ کدام را رسانه ای نکردیم. حتی موضوعی که رسانه ای شد و همه هم می‌دانند، کار ما نبود. با این حال شکایت جزء ثابت برنامه ماست. می‌توانم بگویم دادگاه رسانه مسیر همیشگی ماست. به هر حال ذات برنامه همین است. وی درباره تجربه اجرا در حوزه‌های مختلف و علاقه‌اش به حوزه خاصی در اجرا هم بیان می‌کند: من در حوزه‌های مختلفی کار اجرا انجام داده‌ام اما فکر می‌کنم شیوه اجرایی که در «ویدیو چک» دارم، بیشتر با من سازگاری دارد. خودم هم خیلی این برنامه را دوست دارم و از اجرای آن لذت می‌برم. البته با احترام باید بگویم برایش خیلی هم زحمت کشیدم و خوشحالم که زحماتم دیده شده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها