یك كارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاین

فراهم كردن امكانات زیرساختی هوش مصنوعی در اقلیم غیر محتمل است

رسانه‌ها به نقل از اقلیم كردستان خبر دادند كه شركت‌های آمریكایی دو مركز هوش مصنوعی را در این منطقه در آینده نزدیك افتتاح خواهد كرد. آمریكایی‌ها از چند سال پیش فعالیت‌های گسترده‌ای را برای استفاده از این فناوری انجام داده اند و آخرین خبرها هم حاكی از ایجاد دو مركز ثابت و همچنین چندین مركز مربوط به سازمان سیا در مناطق مختلف كردستان عراق است.
رسانه‌ها به نقل از اقلیم كردستان خبر دادند كه شركت‌های آمریكایی دو مركز هوش مصنوعی را در این منطقه در آینده نزدیك افتتاح خواهد كرد. آمریكایی‌ها از چند سال پیش فعالیت‌های گسترده‌ای را برای استفاده از این فناوری انجام داده اند و آخرین خبرها هم حاكی از ایجاد دو مركز ثابت و همچنین چندین مركز مربوط به سازمان سیا در مناطق مختلف كردستان عراق است.
کد خبر: ۱۴۰۹۵۳۷
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

در همین زمینه هادی محمدی كارشناس مسائل نظامی و امنیتی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین با اشاره به اهمیت توجه به هوش مصنوعی در یك دهه اخیر تصریح كرد: موضوع بكارگیری این فناوری مدتها است كه حداقل زمینه آن در افكار عمومی جهانی فراهم شده است و تصور می‌كنم بخشی از این موضوع زیرمجموعه‌ای از طرح جنگ ستارگان ریگان است.

وی ادامه داد: جنگ ستارگان پروژه عظیم جهانی بود كه هزینه آن برای آمریكایی‌ها قابل تحمل نبود. تصورم این است كه سیر بررسی‌هایی كه وزارت دفاع آمریكا(پنتاگون) انجام داد بعدها به این نتیجه رسید كه از بخشی از آن زیرپروژه‌های جنگ ستارگان می‌توانند در بخش الكترونیك استفاده كنند.

محمدی تصریح كرد: اگر كلان آن پروژه به دلیل هزینه بالای آن برای پنتاگون قابل پیگیری نبود ولی زیر پروژه‌ها امكان بهره داری در بخش الكترونیك و هوش مصنوعی داشت و امروز هوش مصنوعی یكی از موضوعاتی است كه ابعاد تجاری، اقتصادی، نظامی و امنیتی دارد.

وی با بیان این‌كه ردپای بهره برداری از هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف علمی و تكنولوژی دیده می‌شود گفت: از آنجایی كه آن حوزه از سوی آمریكایی‌ها برای زمینه‌های مختلف بكار می‌رود باید دید كه در كجا شرایط ایمن برای ایجاد پایگاه خصوصا در عرصه‌های امنیتی و نظامی وجود دارد تا بتوانند آنجا را به عنوان یك نقطه استقرار و بكارگیری این تكنولوژی انتخاب كنند.

این كارشناس حوزه غرب آسیا اضافه كرد: این مقدمه بدان معنا است كه من تصور نمی‌كنم كه حداقل وضعیت فعلی عراق یا اقلیم كردستان كه دستخوش تحولاتی در آینده است محل مناسبی برای استقرار بیس و پایه این تكنولوژی برای ماموریت‌های ضد ایرانی شان باشد. هر چند كه آمریكا تلاش می‌كند از آذربایجان به عنوان یك نقطه بسیار ایمن تر علیه ایران استفاده كند تا اقلیم كردستانی كه ممكن است دستخوش تحولاتی سیاسی، امنیتی و حزبی و حتی حكمرانی شود. همچنین آمریكا از امارات خیلی بهتر، ساده تر و كم هزینه تر می‌تواند علیه ایران استفاده كند. كما این‌كه این كار را انجام دادند و همچنین در این حوزه پروژه‌های مشتركی با رژیم صهیونیستی دارند و ممكن است همین اقدام را در كویت هم انجام دهند.

وی با بیان این‌كه فراهم كردن مقدمات زیرساختی در حوزه هوش مصنوعی در اقلیم كردستان محل تردید است خاطرنشان كرد: آمریكایی‌ها زمانی می‌توانند از این تكنولوژی در آن منطقه استفاده كنند كه بیس و پایه امكانات زیرساختی این فناوری را در اردن گذاشته باشند و از ایستگاه‌های اقلیم برای صرفا عملیات فرعی استفاده كنند.

محمدی با اشاره به وجود مراكز اطلاعاتی مشترك آمریكا، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات در اقلیم كردستان در گذشته تصریح كرد: گزارش‌هایی درباره وجود سیستم‌های رهگیری موشكی برای كنترل و ثبت حركت موشك‌های ایران به جهت‌های خاص وجود دارد. همچنین اقدامات دیگر جنگ تركییبی را از این مناطق داشتیم بویژه در حوزه اقتصاد انتقال دلار از ایران به اقلیم كردستان. همچنین درباره اقداماتی در حوزه شورش‌های اجتماعی و مدیریت آن را از این مراكز هم در داخل ایران و هم در داخل اقلیم كردستان گزارشهایی در دست است و ممكن است بخشی از هوش مصنوعی در كیفی تر كردن و یا در واقع كم هزینه كردن این عرصه‌هایی كه قبلا فعال بوده استفاده كنند اما بیس و پایه اساسی زیرساختی آنها در اردن، رژیم صهیونیستی و یا در كشورهایی كه شرایط ایمن تری برای آمریكایی‌ها دارد مثل آذربایجان و امارات مستقر شده باشد.

این كارشناس حوزه غرب آسیا در پایان خاطرنشان كرد: در شرایط كنونی با توجه به ظرفیت‌های اقلیم كردستان فعلا فراهم كردن امكانات زیرساختی در حوزه هوش مصنوعی را در این منطقه امكانپذیر نمی‌دانم. چون این امكانات زیرساختی ممكن است در شرایط خاصی از تسلط و سیطره آمریكایی‌ها و هم پیمانان آنها خارج بشود بنابراین شرایط قابل اطمینانی را برای آمریكایی‌ها در اقلیم كردستان فراهم نمی‌كند. منتهی ممكن است این شرایط زیرساختی در جایی دیگر مثل پایگاه آمریكایی‌ها در غرب عراق به صورت ایمن قرار گیرد ولی در ایستگاه‌های فرعی و رله كننده آمریكایی‌ها می‌توانند از امكاناتی كه در اقلیم است استفاده كنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها