فراهم كردن امكانات زیرساختی هوش مصنوعی در اقلیم غیر محتمل است
یك كارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاین

فراهم كردن امكانات زیرساختی هوش مصنوعی در اقلیم غیر محتمل است

رسانه‌ها به نقل از اقلیم کردستان خبر دادند شرکت‌های آمریکایی دو مرکز هوش مصنوعی را که به منطقه کردستان عراق آورده‌اند در آینده نزدیک افتتاح خواهد کرد.
کد خبر: ۱۴۱۰۰۸۵
نویسنده هادی محمدی - کارشناس مسائل نظامی و امنیتی

آمریکایی‌ها از چند سال پیش فعالیت‌های گسترده‌ای را برای استفاده از این فناوری انجام داده‌اند و آخرین خبرها هم حاکی از ایجاد دو مرکز ثابت و همچنین چند مرکز مربوط به سازمان سیا در مناطق مختلف کردستان عراق است.

موضوع به‌کارگیری این فناوری مدت‌هاست که حداقل زمینه آن در افکار عمومی جهانی فراهم شده و تصور می‌کنم بخشی از این موضوع زیرمجموعه‌ای از طرح جنگ ستارگان ریگان است.جنگ ستارگان پروژه عظیم جهانی بود که هزینه آن برای آمریکایی‌ها قابل تحمل نبود. تصورم این است سیر بررسی‌هایی که وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) انجام داد، بعدها به این نتیجه رسید که در بخشی از زیرپروژه‌های جنگ ستارگان می‌توانند برای بخش الکترونیک استفاده کنند.

اگر کلان آن پروژه به‌دلیل هزینه بالای آن برای پنتاگون قابل پیگیری نبود ولی زیر پروژه‌ها امکان بهره‌برداری در بخش الکترونیک و هوش مصنوعی داشت و امروز هوش مصنوعی یکی از موضوعاتی است که ابعاد تجاری، اقتصادی، نظامی و امنیتی دارد. از آنجا که آن حوزه از سوی آمریکایی‌ها برای زمینه‌های مختلف به‌کار می‌رود باید دید که در کجا شرایط ایمن برای ایجاد پایگاه خصوصا در عرصه‌های امنیتی و نظامی وجود دارد تا بتوانند آنجا را به‌عنوان یک نقطه استقرار و به‌کارگیری این تکنولوژی انتخاب کنند.

تصور نمی‌کنم که حداقل وضعیت فعلی عراق یا اقلیم کردستان که دستخوش تحولاتی در آینده است، محل مناسبی برای استقرار پایه این تکنولوژی برای ماموریت‌های ضد ایرانی‌شان باشد. هر چند آمریکا تلاش می‌کند از آذربایجان به‌عنوان یک نقطه بسیار ایمن‌تر علیه ایران استفاده کند تا اقلیم کردستانی که ممکن است دستخوش تحولاتی سیاسی، امنیتی، حزبی و حتی حکمرانی شود.

همچنین آمریکا از امارات خیلی بهتر، ساده‌تر و کم هزینه‌تر می‌تواند علیه ایران استفاده کند. کما این‌که این کار را انجام دادند و در این حوزه پروژه‌های مشترکی با رژیم صهیونیستی دارند و ممکن است همین اقدام را در کویت هم انجام دهند.

آمریکایی‌ها زمانی می‌توانند از این تکنولوژی در آن منطقه استفاده کنند که پایه امکانات زیرساختی آن را در اردن گذاشته باشند و از ایستگاه‌های اقلیم برای صرفا عملیات فرعی استفاده کنند. گزارش‌هایی درباره وجود سیستم‌های رهگیری موشکی برای کنترل و ثبت حرکت موشک‌های ایران به جهت‌های خاص وجود دارد.

همچنین اقدامات دیگر جنگ ترکیبی را از این مناطق داشتیم به‌ویژه در حوزه اقتصاد انتقال دلار از ایران به اقلیم کردستان. همچنین گزارش‌هایی درباره اقداماتی در حوزه شورش‌های اجتماعی و مدیریت آن از این مراکز هم در داخل ایران و هم در داخل اقلیم کردستان در دست است و ممکن است حتی از هوش مصنوعی در کیفی‌تر کردن یا در واقع کم هزینه کردن این عرصه‌هایی که قبلا فعال بوده، استفاده کنند اما پایه اساسی زیرساختی آنها در اردن، رژیم صهیونیستی یا در کشورهایی که شرایط ایمن‌تری برای آمریکایی‌ها دارد مثل آذربایجان و امارات مستقر است.

در شرایط کنونی با توجه به ظرفیت‌های اقلیم کردستان فعلا فراهم کردن امکانات زیرساختی در حوزه هوش مصنوعی در این منطقه امکان‌پذیر نیست، چون این امکانات زیرساختی ممکن است در شرایط خاصی از تسلط و سیطره آمریکایی‌ها و هم پیمانان آنها خارج شود، بنابراین شرایط قابل اطمینانی را برای آمریکایی‌ها در اقلیم کردستان فراهم نمی‌کند. منتها ممکن است این شرایط زیرساختی در جایی دیگر مثل پایگاه آمریکایی‌ها در غرب عراق به‌صورت ایمن قرار گیرد ولی در ایستگاه‌های فرعی و رله کننده آمریکایی‌ها می‌توانند از امکاناتی که در اقلیم است، استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها