۳ساعت طلایی برای انتقال قلب داریم
گفت و گوی تپش با رئیس اورژانس هوایی تهران

۳ساعت طلایی برای انتقال قلب داریم

جزئیات آتش‌سوزی در انبار لوازم یدکی موتورسیکلت در میدان رازی تهران

۱۸۰دقیقه عملیات در آتش و دود

آتش‌سوزی انبار لوازم یدکی در حوالی میدان رازی تهران خسارت میلیاردی برجای گذاشت و ۱۷ نفر هم مصدوم شدند. دود ناشی از این آتش‌سوزی آسمان جنوب تهران را سیاه کرد که با تلاش آتش‌نشانان پس از گذشت حدود سه ساعت آتش مهار شد.
آتش‌سوزی انبار لوازم یدکی در حوالی میدان رازی تهران خسارت میلیاردی برجای گذاشت و ۱۷ نفر هم مصدوم شدند. دود ناشی از این آتش‌سوزی آسمان جنوب تهران را سیاه کرد که با تلاش آتش‌نشانان پس از گذشت حدود سه ساعت آتش مهار شد.
کد خبر: ۱۴۰۸۷۵۲
نویسنده محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث

عقربه‌های ساعت روی ۱۱ و ۳۰ دقیقه شنبه، ۳۰ اردیبهشت ایستاده بود که ناگهان دود سیاهی از انباری در نزدیکی میدان رازی به آسمان راه باز کرد و خیلی زود سایه سیاهی را روی خیابان‌های اطراف پهن کرد. شدت دود خبر از آتش‌سوزی بزرگی داشت و هر چه زمان می‌گذشت بر شدت آن افزوده می‌شد. اهالی سریع راهی محل آتش‌سوزی شدند. انباری که تا صبح دیروز محلی امن برای نگهداری لوازم مغازه‌داران بود در حال سوختن بود. چند نفری خواستند به دل آتش بزنند اما شدت شعله‌ها اجازه نمی‌داد وارد محوطه شوند. همین‌طور که شعله‌های آتش در انبار قدرت می‌گرفت، امیدها هم برای بیرون کشیدن وسایل داخل انبار رنگ می‌باخت. چند نفری با آتش‌نشانی تماس گرفتند و خیلی زود امدادگران با تجهیزات و تانکرهای آب خود را به آنجا رساندند. آن‌طور که سخنگوی آتش‌نشانی برای ما روایت کرد؛ در این انبار به مساحت ۱۵۰۰متر، لوازم یدکی موتورسیکلت به صورت طبقاتی قرار گرفته بود. سریعا آتش نشانان ۱۱ایستگاه در محل حاضر شده و از سرایت آتش به ساختمان‌های اطراف جلوگیری کردند. همچنین مغازه‌ها و خانه‌های اطراف را تخلیه کردند.
جلال ملکی ادامه داد: «پس از مهار آتش، آتش‌نشانان عملیات لکه‌گیری را آغاز کرده و با مهار کامل آتش بررسی علت آتش‌سوزی در دستور کار کارشناسان قرار گرفت.»
وی با انتقاد از بی‌توجهی مالکان برخی از ساختمان‌ها به موضوع ایمنی گفت: در بررسی‌های اولیه‌ای که انجام دادیم، مشخص شد سال گذشته کارشناسان آتش‌نشانی طی پنج مرتبه از این انبار بازدید و هربار هم اخطار داده‌اند اما متاسفانه توجهی به این اخطارها نشده بود.
ملکی درباره این‌که خلأهای ایمنی این انبار چه بوده است، گفت:‌ در گزارش‌های آتش‌نشانی موجود است که نسبت به سیستم‌های اعلام و اطفای حریق تذکراتی داده شده بود. درباره مقاوم‌سازی سازه‌ها، اصلاح نوع چیدمان انبار و... هم اخطار و تذکر صادر شده بود اما توجهی به آن نشد تا این‌که در نتیجه این بی‌توجهی‌ها یک انبار در آتش سوخت و جان‌های بسیاری به خطر افتاد.
محمد‌اسماعیل توکلی، رئیس اورژانس تهران که در محل آتش‌سوزی حاضر شده بود در گفت‌و‌گو با جام‌جم بیان می‌کند: در مجموع شش دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه موتورلانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه در خیابان مولوی، محدوده میدان رازی اعزام شد. براساس آخرین آمار، ۱۷ نفر در این حادثه دچار آسیب‌دیدگی شدند که هشت نفرشان به مراکز درمانی منتقل شده و بقیه خدمات درمانی را در محل دریافت کردند.
معاون دادستان تهران نیز در جمع خبرنگاران گفت: «با وجود اخطار شهرداری به مالک این انبار اقدام خاصی از سوی او برای ایمنی انجام نشده بود، به همین خاطر مسئولیت این آتش‌سوزی به‌عهده مالکی است که واحدها را بدون رعایت نکات ایمنی اجاره داده بود.»

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها