چانه زنی درباره لبنان
بن سلمان و مکرون در فرانسه دیدار می‌کنند

چانه زنی درباره لبنان

لبنان، ماه‌هاست که دچار خلأ قدرت شده و فراکسیون‌های مختلف در مجلس این کشور با وجود جلسات فراوان نتوانسته‌اند درباره انتخاب رئیس‌جمهور به تفاهم برسند.
لبنان، ماه‌هاست که دچار خلأ قدرت شده و فراکسیون‌های مختلف در مجلس این کشور با وجود جلسات فراوان نتوانسته‌اند درباره انتخاب رئیس‌جمهور به تفاهم برسند.
کد خبر: ۱۴۰۶۶۰۵
نویسنده ​​​​​​​سعید سبحانی | گروه بین‌الملل

در چنین شرایطی برخی تحلیلگران معتقدند آثار و پیامدهای توافق ایران و عربستان می‌تواند لبنان را هم متاثر کند و به خروج این کشور از بن‌بست سیاسی کمک کند. وقوع تحولات مثبت در جنگ یمن، باعث افزایش خوشبینی‌ها در این زمینه شد اما برخی خبرها حکایت از این دارد که دخالت برخی کشورهای خارجی به‌ویژه فرانسه همچنان مانعی بزرگ در مسیر حل بحران سیاسی لبنان است.
چندی قبل رسانه‌ها گزارش کرده بودند که پاریس از سلیمان فرنجیه، وزیر سابق لبنانی حمایت می‌کند و همین سبب شد آن کلر لژندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در اظهاراتی وانمود کند پاریس در امور داخلی لبنان دخالتی ندارد. با وجود این ادعا منابع خبری گزارش کردند، نماینده پاریس اخیرا از یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری لبنان، تعهداتی مکتوب گرفته که برخی بندهایش علیه حزب‌ا... است.
در گزارشی که روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط چاپ لندن نوشته،‌ اخیرا وقتی پاتریک دورل، مشاور امور ریاست‌جمهوری فرانسه با فرنجیه ملاقات کرد از او خواست مجموعه ضمانت‌هایی کتبی جهت اطمینان‌بخشی به طرف‌های داخل و خارج لبنان بدهد که دوره ریاست‌جمهوری وی، تکمیل دوره ریاست‌جمهوری میشل عون نباشد. طبق محتوای این گزارش، مأموریت پاریس به دورل این است که از فرنجیه تعهدی مکتوب بگیرد و شروط پاریس را بقبولاند. دوره ریاست‌جمهوری میشل عون، رئیس‌جمهور سابق لبنان که از متحدان حزب‌ا... در عرصه سیاسی محسوب می‌شد، ۳۱ اکتبر (۹ آبان ۱۴۰۱) به اتمام رسید. اکنون پاریس از فرنجیه خواسته که دوره او، تداوم دوران عون نباشد.پایان دادن به جنگ داخلی یمن، رسیدگی به وضعیت سوریه و توافق درباره عراق، در اولویت دستور کار مشترک ایران و سعودی است و کمک به حل بحران لبنان بعد از این موارد قرار دارد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها