انتخاب رئیس‌جمهور لبنان با تبانی امکان‌پذیر نیست
گفت‌و گوی «جام‌جم» با عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش امل لبنان

انتخاب رئیس‌جمهور لبنان با تبانی امکان‌پذیر نیست

بن سلمان و مکرون در فرانسه دیدار می‌کنند

چانه زنی درباره لبنان

از آبان سال قبل که دوره ریاست‌جمهوری میشل عون به پایان رسید، لبنان با خلأ قدرت مواجه است و از آن زمان تا‌کنون پارلمان این کشور با وجود برگزاری چند جلسه، هنوز موفق به انتخاب رئیس‌جمهوری توافقی نشده است.
از آبان سال قبل که دوره ریاست‌جمهوری میشل عون به پایان رسید، لبنان با خلأ قدرت مواجه است و از آن زمان تا‌کنون پارلمان این کشور با وجود برگزاری چند جلسه، هنوز موفق به انتخاب رئیس‌جمهوری توافقی نشده است.
کد خبر: ۱۴۱۲۱۸۱

دلیل اصلی این موضوع را می‌توان در دو سرفصل خلاصه کرد؛ اولی، ساختار سیاسی لبنان و سهم‌خواهی برخی گرو‌ه‌های داخلی و سرفصل دوم، دخالت برخی کشورهای خارجی.این نخستین‌بار نیست که لبنان با خلأ پست ریاست‌جمهوری مواجه است بلکه پیش از انتخاب میشل‌ عون به‌عنوان رئیس‌جمهور در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ (‌۱۰ آبان ۱۳۹۵) لبنان ۲.۵سال بود که رئیس‌جمهور نداشت و پارلمان ۴۵ بار برای انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داده و به نتیجه‌ای نرسیده بود. دلیل آن نیز ساختار سیاسی لبنان و سهم‌خواهی‌ها و تفکرات فرقه‌ای حاکم بر احزاب بود که همواره موجب بروز بحران و بن‌بست سیاسی در این کشور می‌شود.

دوازدهمین جلسه ناکام پارلمان
در چنین شرایطی، پارلمان لبنان دیروز برای بار دوازدهم در انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور ناکام ماند.رقابت اصلی میان سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده و مورد حمایت حزب‌ا... و جنبش امل و جهاد ازعور، نامزد اپوزیسیون بود اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد پس از اتمام رای‌گیری، هیچ‌کدام از آنها حد نصاب لازم آرا را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری کسب نکردند.رسانه‌های لبنانی با انتشار این خبر نوشتند که نشست پارلمان پس از رسیدن به حد نصاب و با حضور ۱۲۸ نماینده، برای انتخاب رئیس‌جمهور آغاز و اندکی بعد، رأی‌گیری انجام شد.نمایندگان جنبش‌های حزب‌ا... و امل، پس از انداختن رای خود از مجلس خارج شدند و تا پایان نشست در صحن پارلمان نماندند.بر‌اساس گزارش‌ها، در رای‌گیری دیروز، جهاد ازعور (نامزد اپوزیسیون) ۵۹ رای و سلیمان فرنجیه (نامزد حزب‌ا... و امل) ۵۱ رای کسب کردند. به این ترتیب بود که هیچ‌یک از نامزدها نتوانستند آرای دو‌سوم نمایندگان را کسب کنند تا به پست ریاست‌جمهوری دست یابند.

رایزنی بن‌سلمان و مکرون درباره لبنان
همزمان با ادامه بن‌بست داخلی در لبنان، محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی در راس هیأتی عازم پاریس شده و قرار است با رئیس‌جمهور فرانسه درباره مسائل مختلف از‌جمله پرونده ریاست‌جمهوری لبنان رایزنی کند.عربستان در ماه‌های گذشته تلاش کرده در روند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان، نقش پررنگی داشته باشد و اقدامات خود را در این زمینه علنی هم کرده است. بر‌اساس گزارش‌ها، سفیر عربستان در بیروت بازیگردان اصلی برنامه‌های ریاض در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان محسوب می‌‌شود.فرانسه نیز به‌طور سنتی از نفوذ بالایی در لبنان برخوردار است و الیزه همواره تلاش می‌کند خود را به‌عنوان اولین بازیگر خارجی در تحولات لبنان معرفی کند. در چنین شرایطی، سفر بن‌سلمان به پاریس و گفت‌وگوهای او با مکرون که قرار است فردا انجام شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

سفرهای پی‌در‌پی
این دومین‌بار است که بن‌سلمان در کمتر از یک‌سال گذشته، به پایتخت فرانسه سفر می‌کند؛ سفر قبلی او در ۲۸ جولای سال گذشته صورت گرفت. در حالی‌که امانوئل مکرون هم در اوایل دسامبر سال ۲۰۲۱ به عربستان سعودی سفر کرده بود.سه‌شنبه‌شب کاخ الیزه فرانسه خبر داده بود که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان راهی این کشور خواهد شد و روز جمعه در پاریس با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.منابع فرانسوی دیگر هم تایید کردند که علاوه بر دیدارهای متقابل، رایزنی‌های مستمری بین رئیس‌جمهور مکرون و ولیعهد سعودی در مورد برخی از مسائل دوجانبه صورت خواهد گرفت، زیرا ریاض و پاریس در مسائل منطقه‌ای و تحولات حوزه انرژی همکاری‌های دوجانبه خوبی دارند.ناظران سیاسی معتقدند که در میان پرونده‌های منطقه‌ای، پرونده لبنان در این رایزنی‌ها مهم‌تر خواهد بود زیرا لبنان هشت ماه است که از بحران عدم انتخاب رئیس‌جمهور رنج می‌برد و دو کشور پیش از این صندوق مشترکی را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به دولت بیروت راه‌اندازی کرده بودند تا به حل بحران این کشور کمک کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها