پژواک روی موج آخر
«جام‌جم» از جشنواره ملی مستند رادیویی گزارش می‌دهد

پژواک روی موج آخر

در نشست خبری دومین جشنواره مستند پژواک مطرح شد

احیای یک گونه مهجورمانده رادیویی

مستندسازانی که آثارشان به دومین جشنواره مستند رادیویی پژواک راه پیدا کرده بی‌صبرانه منتظر اختتامیه این جشنواره و اعلام برگزیده‌ها هستند.
مستندسازانی که آثارشان به دومین جشنواره مستند رادیویی پژواک راه پیدا کرده بی‌صبرانه منتظر اختتامیه این جشنواره و اعلام برگزیده‌ها هستند.
کد خبر: ۱۴۰۶۵۷۴
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

از این رو نشست خبری دومین جشنواره مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای این حوزه روز گذشته با حضور حمیدرضا افتخاری، مدیر رادیو صبا و دبیر جشنواره و احمدرضا صدر، مدیر روابط‌عمومی معاونت صدا و جمعی از اصحاب رسانه صبح روز گذشته در سالن جلسات ساختمان شهدا برگزار شد. در این نشست خبری دبیر جشنواره درباره جشنواره و آثار رسیده صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید.

در این مراسم، افتخاری گزارشی از کلیت جشنواره ارائه کرد و گفت: دومین جشنواره مستند رادیویی پژواک کار خود را از ۲۶ مهر سال گذشته با اعلام فراخوان و در دو بخش مردمی و حرفه‌ای آغاز کرد. البته کار این جشنواره از روز بعد از اختتامیه دوره اول آغاز شد. چون به‌هرحال آسیب‌شناسی باید انجام می‌شد و تدوین آثار زمانبر بود.
وی ادامه داد: تا اول بهمن آثار به جشنواره ارسال شد که ۵۹۰ اثر توانستند به مرحله انتخاب آثار جشنواره راه پیدا کنند و از بین آنها ۴۳۷ اثر در بخش حرفه‌ای و ۱۵۳ اثر در بخش مردمی حضور پیدا کرده و مورد ارزیابی قرار گرفتند. این جشنواره تا ۲۰ اسفند ادامه داشت و تا ۳۰ فروردین داوری نهایی انجام شد و درنهایت ۴ اردیبهشت همزمان با سالگرد تاسیس رادیو نامزدها معرفی شدند. اختتامیه نیز در ۱۸ اردیبهشت در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار خواهد شد و از برگزیدگان تقدیر به عمل خواهد آمد.
افتخاری همچنین افزود: ۱۵۳ اثر توسط مردم ساخته شده که دستاوردهای خوبی برای ما نیز خواهد داشت. وجه تمایز این دوره با دوره قبل هم در این است که آثار برگزیده دوره قبل که روی آنتن رفته‌اند نیز ارزیابی خواهد شد. یعنی این بخش به دوره دوم اضافه شده است.

پرداختن به شهدای مدافع امنیت
وی با اشاره به سختی‌های ساخت مستند رادیویی نیز بیان کرد: ساخت مستند رادیویی سختی‌های بسیاری دارد و حتی با خطراتی نیز همراه است و از این رو یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره احیای گونه مهجورمانده مستند رادیویی است. افتخاری در ادامه درباره بخش ویژه‌ای که به دوره دوم اضافه شده هم گفت: در دومین جشنواره مستند رادیویی پژواک بخش ویژه‌ای اضافه شد که دو زیربخش داشت. یکی به شهدای مدافع‌امنیت اختصاص دارد و دیگری به مستندهای حوادث تروریستی اخیر که آثار ارائه‌شده در هر دو بخش حرفه‌ای و مردمی با این مضامین با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد. مدیر رادیو صبا همچنین تاکید کرد: اتفاقات خوبی برای برگزیدگان این دوره نیز خواهد افتاد. همان‌طور که برای برگزیدگان دوره قبل افتاد و برخی از آنها استخدام شدند. به‌هرحال جشنواره‌ها موتور تولید خلاقانه هستند. از این رو کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار شده است که حدود ۲۷ کارگاه تولید مستند رادیویی برگزار شد که از شهریور تا دی ادامه داشت و برنامه‌سازان رادیویی در آن شرکت کردند.

بزرگداشت داوود نماینده
افتخاری درباره سهم رادیوهای استانی و محلی در این جشنواره نیز توضیح داد: رادیوهای استانی و محلی نیز سهم خوبی در این جشنواره داشتند و حدود ۱۹۰ اثر از مراکز استان‌ها و ۲۴۷ شبکه رادیویی حضور پیدا کردند. امیدواریم در دوره‌های چهارم و پنجم این جشنواره هم بتوانیم بخش بین‌الملل را هم به جشنواره اضافه کنیم.
افتخاری در پایان درباره بخش‌های مختلف اختتامیه نیز عنوان کرد: در اختتامیه یادبودی برای زنده‌یاد صدیقه اعتمادسعید خواهیم داشت. همچنین از داوود نماینده و علی‌اصغر نادرپور، گزارشگر میدانی رادیو که به‌عنوان صدای روستا شناخته شده و همچنین از خانواده شهید احمد کاظمی تقدیر به عمل خواهد آمد.

روایت مردم از حوادث تروریستی
دبیر جشنواره درخصوص ساخت مستندهای تروریستی حوادث اخیر در بخش مردمی به جام‌جم گفت: حوادث تروریستی چند ماه اخیر بستر خوبی برای مستندسازی بود و اتفاقا نتایج خوبی هم داشت؛ هم در بخش مردمی و هم در بخش حرفه‌ای. چون مردم در کف خیابان با این اتفاقات دست‌وپنجه نرم و بغض خودشان را در آثاری که ارسال کردند نشان دادند. از طرفی می‌توان گفت یک جاهایی دسترسی مردم به اتفاقات بیشتر از برنامه‌سازان رادیوست. از این رو آثاری که از شیراز و ایذه به دست ما رسیده آثار قابل‌توجهی است. چون خیلی از آنها این حوادث را با پوست و استخوان خود درک کرده‌اند و از این رو به‌خوبی توانسته‌اند آن را روایت کنند. داورها همه جوانب را بررسی کردند. ازجمله راستی‌آزمایی شده تا اطلاعات اشتباهی به مخاطبان داده نشود. از این رو بررسی دقیقی روی مستندها انجام شده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها