سفر رئیس جمهور ایران به سوریه در برگیرنده پیامی بسیار مهم و راهبردی برای جهان است و آن اینکه سوریه پس از حدود 12 سال بحران نفس‌گیر توانسته است‌ از مشکلات عبور کند و ایران در جنگ و صلح در کنار سوریه خواهد ایستاد‌.
سفر رئیس جمهور ایران به سوریه در برگیرنده پیامی بسیار مهم و راهبردی برای جهان است و آن اینکه سوریه پس از حدود 12 سال بحران نفس‌گیر توانسته است‌ از مشکلات عبور کند و ایران در جنگ و صلح در کنار سوریه خواهد ایستاد‌.
کد خبر: ۱۴۰۶۴۹۸
نویسنده حسن هانی زاده - کارشناس مسائل منطقه

سفر رئیس جمهور ایران به سوریه در برگیرنده پیامی بسیار مهم و راهبردی برای جهان است و آن اینکه سوریه پس از حدود 12 سال بحران نفس‌گیر توانسته است‌ از مشکلات عبور کند و اکنون آماده می‌شود تا جایگاه خود را در عرصه معادلات منطقه‌‌ای و بین‌المللی از سر بگیرد. افزون بر این سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه این پیام را نیز مخابره می‌کند که ایران در جنگ و صلح در کنار سوریه خواهد ایستاد‌.

ایران در جنگ و صلح در کنار سوریه

‌ سوریه ‌محوری‌ترین کشور عضو‌ جبهه مقاومت است و با توجه ‌به اینکه سوریه ‌به جامعه جهانی بازگشته ‌و از خطر بزرگی رهایی پیدا کرده است. اکنون می‌تواند‌ نقشه تاثیرگذار خود را در معادلات جهانی و منطقه ای ایفا کند. ‌‌ علاوه بر این شاهد تغییراتی در هندسه قدرت نیز خواهیم بود، زیرا محور مقاومت تقویت خواهد شد و سوریه به عنوان رکن اصلی محور مقاومت در آینده خواهد توانست، نقش تاثیرگذاری در تقابل با اسرائیل ایفا کند.

لازم به یادآوری است که توافقنامه ایران و عربستان در پکن نیز به همگرایی منطقه کمک کرده است و خروج سوریه از بحران به نوعی برآیند توافقنامه ایران و عربستان است، زیرا سوریه در حال بازگشت به اتحادیه  عرب است و دعوت ‌پادشاه عربستان از بشار اسد برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در ریاض نیز نشان از این دارد که منطقه به سمت همگرایی، صلح پایدار و ایجاد وفاق بین ایران و کشورهای عرب ‌ حرکت می‌کند.

به این ترتیب می‌توان گفت کشورهای عرب به این نتیجه رسیده‌اند که محور مقاومت یک واقعیت است که در منطقه وجود دارد و نمی‌توان با ابزارهای خشونت آمیز دولت سوریه را سرنگون کرد. به همین دلیل این روزها ‌ به سمت همگرایی و جذب سوریه به سوی اتحادیه عرب حرکت می‌کنند.

البته در این بین برخی معتقدند که با توجه به تغییر معادلات ممکن است، غرب فشار بیشتری تحمیل کند، اما در طول بحران 12 ساله سوریه، آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی از همه ابزارهای خشونت آمیز استفاده کردند، برای نمونه  با هزینه ‌80 میلیارد دلار ‌ حدود 150 هزار عنصر تروریستی را آموزش داده و آنها را به سوریه فرستادند.

این درحالی است که‌ این اقدامات بی‌نتیجه بوده است. در واقع چنانچه غرب چنین سیاست‌هایی را ادامه بدهد، نتیجه بهتری نخواهد گرفت. به همین دلیل به نظر می‌رسد که غرب به این نتیجه رسیده که با دولت بشار اسد تعامل داشته باشد.

درباره تاثیر این فشارها بر کشورمان نیز می‌توان گفت فشارهای اقتصادی ادامه خواهد داشت، اما‌ ایران نیز برای مقابله با این رویکرد سازوکارهای مناسب خود را دارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد اگر غرب هرگونه ابزار و سناریویی در حوزه سیاسی، اقتصادی و نظامی تعریف کند، ایران ‌ با استفاده از امکانات بومی خود می‌تواند این فشارها را کاهش دهد.

نکته دیگر اینکه برخی ‌منتقدان می‌گویند،‌ بهتر بود که آقای بشار اسد به ایران سفر می‌کرد. اما ‌برخلاف این انتقادها باید گفت سفر آقای رئیسی صرفا برای تقویت جایگاه سوریه ‌ و اعلام این نکته بوده که‌‌ بحران 12 ساله سوریه پایان یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها