«جام‌جم» دادگاه حقوقی بین‌المللی بیماران تالاسمی را بررسی می‌کند

حقوق‌بشر سیاه آمریکایی

حقوق‌بشر عنوانی است که اغلب از سوی مقامات غربی مطرح شده و آنها با استناد به این مقوله، سلطه خود را بر جهان گسترده و زمینه‌ساز نابرابری‌های زیادی بین ملت‌ها شده‌اند.
کد خبر: ۱۴۵۵۶۹۵
 
البته حقوق‌بشر آمریکایی این روزها بیشتر از قبل در خود آمریکا به ابزاری برای تبیین دروغ‌های سیاستمداران آمریکایی تبدیل شده است و آنها با یورش به جنبش‌های دانشجویی، نشان دادند که برای رسیدن به اهداف‌شان ابایی از حمله به مخالفان‌شان و کشتن انسان‌ها ندارند و این‌چنین است که در این مقطع زمانی تمام فریب‌های آمریکایی اعم از حقوق‌بشر، آزادی‌بیان و صلح‌طلبی عیان شد. مفهوم حقوق‌بشر بر این مبناست که همه مردم فارغ از جنسیت، گرایش‌های جنسی، فرهنگ، تعلقات قومی و...که افراد را از یکدیگر متمایز می‌کند، دارای حقوق یکسانی هستند اما سیاست‌های کشورهای غربی و آمریکا در تضاد آشکار با این ایده است و سالانه انسان‌های زیادی به‌دلیل عدم پیروی از اصول غربی، محکوم به مرگ می‌شوند. بیماران ازجمله این گروه‌ها هستند که قربانی سیاست‌های آمریکا می‌شوند، زیرا بنا بر آن چیزی که حقوق‌بشر نام دارد؛ دسترسی و استفاده بیماران به دارو، جزو بدیهی‌ترین حقوق هر انسان است و نباید دستخوش کشمکش‌های سیاسی قرار گیرد. اگر به اظهارات مقامات غربی گوش کنید ادعای حقوق‌بشری آنها گوش فلک را کر می‌کند اما در مقابل با اتکا به اهرم تحریم، انتقال دارو به برخی کشورها ازجمله ایران را غیرممکن کرده‌اند و حتی در این خصوص به بیماران صعب‌العلاج نیز رحم نمی‌کنند و با قوانین مستبدانه باعث مرگ آنها می‌شوند.
   
پرونده بیماران تالاسمی در دیوان لاهه
بیماران تالاسمی ازجمله این قشر محسوب می‌شوند که برای تامین داروی مورد نیازشان با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند، موضوعی که ابعاد بین‌المللی پیدا کرده و اسناد جان‌باختن این بیماران بر اثر تحریم‌های دارویی آمریکا تحویل دادگاه لاهه شده‌است. خردادماه سال گذشته بود که معاون حقوقی رئیس‌جمهور در این خصوص صحبت کرده و گفت: پرونده‌ای در دادگاه بین‌المللی دادگستری داریم که در مورد تحریم است؛ این پرونده ۱۰جلد دارد که اسناد آثار تحریم بر سلامت، رفاه و زندگی مردم در آن آماده شده و بحث بیماران تالاسمی یکی از این موارد بوده که اسناد آن آماده شده است و به‌دنبال این هستیم تا تحریم‌های آمریکا از این منظر را مورد پیگیری قرار دهیم.  پرداختن به مسأله موضوع دادگاه حقوقی بین‌المللی بیماران تالاسمی بود که سه‌شنبه در جلسه دادگاه شعبه ۵۵ حقوقی ــ امور بین‌الملل مورد بررسی قرار گرفت و جلسه دادخواهی «بیماران تالاسمی ایران» علیه دولت و مقامات آمریکا به ریاست قاضی حسین‌زاده در مجتمع قضایی امام خمینی(ره) برگزار شد. قاضی حسین‌زاده در ابتدای این جلسه دادگاه گفت: جلسه دادگاه ویژه رسیدگی به دعاوی بین‌الملل دادگستری کل استان تهران، به‌واسطه دادخواهی بیماران تالاسمی به طرفیت دولت آمریکا و سردمداران وقت و کنونی این دولت از باب تحریم‌های ناعادلانه، غیرقانونی و ظالمانه علیه اتباع ایرانی دارای بیماری تالاسمی تشکیل شده‌است.  وی افزود: پرونده کلاسه حاضر مشتمل بر چهار پرونده با دادخواهی ۴۲۴ نفر از هموطنان و اتباع ایرانی، شامل ۲۸ کودک بیمار تالاسمی و ۳۳۹ آسیب‌دیده و بیمار بزرگسال تالاسمی و ۵۷ نفر از وراث فوت‌شدگان این بیماری است.  قاضی گفت: نکته مهمی که باید مدنظر قرار گیرد، حسب گزارش مدیر دفتر دادگاه ابلاغیه حضور در جلسه دادرسی را برای خوانندگان به آمریکا ارسال شده و نسخه‌هایی از این ابلاغیه واصل شده است، لذا خوانندگان به این جلسه قانونا دعوت شده و از تشکیل این جلسه مطلع هستند. 
   
مطالبه خسارت مادی و معنوی ناشی از تحریم‌ها
وی افزود: دادگاه حقوقی تهران بر‌اساس قانون صلاحیت محاکم دادگستری ایران، صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد.  قاضی بیان کرد: موضوع اصلی پرونده حاضر از باب درخواست مطالبه خسارت مادی و معنوی و تنبیهی از باب تحریم‌هایی مطرح شده که توسط آمریکا مستقیما یا غیرمستقیم علیه اتباع ایرانی اعمال و منجر به نرسیدن داروهای بیماران خاص ازجمله بیماران تالاسمی شده است. وی گفت: دادگاه حقوقی تهران با توجه به قانون الزام دولت برای پیگیری جبران خسارت‌های ناشی از جنایت‌های آمریکا علیه اتباع ایرانی تشکیل جلسه داده است.

کمک بیش از۱۰۰۰ میلیاردی بیمه سلامت به بیماران خاص
رضوی‌فرد، وکیل بیماران تالاسمی در جایگاه قرار گرفت و گفت: بیماران تالاسمی در ایران مانند دیگر بیماران تالاسمی در جهان نیازمند مصرف داروهای خاص هستند تا میزان رسوب آهن در بدن خود را کنترل کنند و در صورت عدم استفاده از این داروها، بیماران در بازه زمانی کمی دچار بیماری‌های ثانویه می‌شوند و چه‌بسا در مدت کوتاهی جان خود را از دست می‌دهند.  وی ادامه داد: آمریکا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم و برخی شرکت‌های دارویی همچون «نوارتیسس» در سوئیس که تنها تهیه‌کننده داروی دسپرال و داروهای حیاتی این بیماری هستند، مشکلات زیادی برای بیماران تالاسمی و موکلان من فراهم کرده‌اند. این وکیل گفت: امروز با گذشت چندین سال، کمتر از میزان نیاز دارویی دسپرال به‌دست بیماران رسیده، در صورتی‌که نیاز سالانه بیماران در کشور پنج میلیون ریال برآورد شده است. به‌دنبال تحریم ایران، شرکت‌های دارویی خارجی از ایران رفتند و تامین دارو برای بیماران با مشکلاتی مواجه شده است. وی گفت: از دیگر مشکلات بیماران، واردات داروهای سمی و تقلبی بوده است. همکارانم در انجمن تالاسمی در دام داروهای تقلبی افتادند و این داروها آسیب‌های جدی به موکلان من زده است. سازمان جهانی بهداشت در راستای پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی، افزایش دسترسی کامل به خدمات درمانی و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان، هشتم ماه می‌ مصادف با ۱۸اردیبهشت را روز جهانی تالاسمی نامیده است.براساس آمار وزارت بهداشت، حدود ۱۹هزار بیمار در سامانه تالاسمی کشور ثبت‌شده‌اند که ۱۵هزار و۵۰۰نفر ازاین تعدادجزو«تالاسمی ماژور»،۲۸۰۰ نفرجزو بیماران «اینترمدیا» و ۱۰۰۰بیمار نیز جزو «سیکل‌سل» و سایر اختلالات هموگلوبینوپاتی هستند. گرچه بخشی از داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به تالاسمی از محل تولید داخل تامین می‌شود اما بخشی ازاین داروها نیز وابسته به واردات است؛ موضوعی که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران تامین آن در سال‌های اخیر با مشکل روبه‌رو شده است. گفتنی است؛ تالاسمی، یک بیماری خونی ژنتیکی یا ارثی بوده که به دلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین (پروتئین حمل اکسیژن در خون) اتفاق می‌افتد. در این بیماری، هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن‌رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست. این بیماری سال‌هاست که در ردیف بیماری‌های خاص قرار گرفته اما حمایت ضعیف دولت‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر باعث شده که مبتلایان هزینه زیادی را برای تامین داروهای مورد نیازشان بپردازند؛ حال آن‌که برخی دارو‌های موجود در بازار یا جوابگو نیستند و اگر مؤثر باشند، موجود نیستند و مجموعه این عوامل جان بیماران را تهدید می‌کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها