وزیر امور خارجه آمریکا گفته که کشورش به تلاش برای اخلال در برنامه‌ های نظامی ایران تعهد راسخ دارد.
کد خبر: ۱۴۰۴۹۲۳

به گزارش جام جم آنلاین، در ادامه روند نگرانی‌های دولت ایالات متحده آمریکا از پیشرفت‌ های نظامی ایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته که واشنگتن به دنبال اخلال در برنامه‌ های نظامی و شبکه‌ های خرید نظامی ایران است.

بلینکن در این بیانیه که برای توضیح درباره تحریم‌های جدید اعمال‌شده علیه برنامه پهپادی ایران صادر شده تصریح کرده است: «ایالات متحده به اقدام برای اخلال در برنامه‌های نظامی ایران و شبکه‌های خرید آن تعهد راسخ دارد.»

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا چند روز پیش یک فرد و شش نهاد که ادعا می‌کرد جزو شبکه خرید نظامی ایران هستند در فهرست تحریم‌ ها قرار داد.

آنتونی بلینکن در بیانیه خود تصریح کرده است: «اقدام ایران در اشاعه تسلیحاتی باعث بی‌ثباتی در خاورمیانه و فراسوی آن می‌شود و ما به همکاری با متحدان با شریکان خود برای مقابله با این فعالیت‌ها ادامه خواهیم داد.»

با وجود این، کارشناسان زیادی در سال‌ها گذشته درباره روند استفاده آمریکا از تحریم‌ ها هشدار داده‌اند. از زمانی که آمریکا روند سلاح کردن نظام مالی خود برای وادار کردن کشورها به انجام رفتارهای مطابق خواسته‌های واشنگتن را در پیش گرفته بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دادند که استفاده مفرط از تحریم‌ ها خطر از بین رفتن نظام هژمونی امریکا را در پی خواهد داشت.

نخستین بار احتمالاً این «ریچارد نفیو»، معمار شبکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود که 8 سال پیش در اوج اعتیاد واشنگتن به تحریم ایران در مقاله‌ای هشدار داد که این تحریم‌ها می‌توانند به زودی از کارآیی بیفتند و حتی به سلاحی علیه خود آمریکا تبدیل شوند.

بحث محوری در استدلال کارشناسانی مانند نفیو این است که استفاده بیش از حد از این تحریم‌ها سرانجام باعث خواهد شد هم کشورهای هدف و هم کشورهای دیگر (حتی متحدان آمریکا) نظام مالی آمریکا را ناامن احساس نکرده و به دنبال نظام‌های جایگزین دیگری بگردند.

در همین راستا، چند روز پیش ژانت یلن، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه و سایر کشورها سلطه ایالات متحده و آمریکا را در معرض خطر قرار داده است زیرا کشورها در جست‌وجوی راه‌هایی جایگزین در برابر نظام مالی آمریکا هستند.

یلن روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.ان.ان. گفت: «استفاده ما از تحریم‌ های مالی که به نقش دلار مربوط می‌شوند خطراتی ایجاد می‌کند و این می‌تواند با گذشت زمان هژمونی دلار را تضعیف کند.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا که با فرید زکریا، مجری سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «البته، تحریم‌ ها باعث می‌شود چین، روسیه و ایران تمایل به پیدا کردن راه‌های جایگزین داشته باشند، اما دلار بنا به دلایلی که کشورها نمی‌توانند جایگزینی با همان ویژگی‌ها پیدا کنند به‌عنوان ارز ذخیره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها