درباره این که چرا جمعیت ایران باید افزایش یابد و چه لزومی دارد که مدام نگران بسته شدن پنجره جمعیتی باشیم همیشه سوالاتی مطرح می‌شود که کارشناسان این حوزه برای آنها پاسخ دارند.
درباره این که چرا جمعیت ایران باید افزایش یابد و چه لزومی دارد که مدام نگران بسته شدن پنجره جمعیتی باشیم همیشه سوالاتی مطرح می‌شود که کارشناسان این حوزه برای آنها پاسخ دارند.
کد خبر: ۱۴۰۴۸۳۳
نویسنده لیلا پناهی | گروه جامعه

آنها می‌گویند جمعیت جوان مهم‌ترین عامل اقتدار کشورها به شمار می‌رود مخصوصا کشوری مانند ما که تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای را تجربه کرده و این تحولات، پیامدهای مختلفی مانند تغییر در ساختار سنی جمعیت را به همراه داشته، تغییری که به نگرانی‌ها درباره پیر شدن جمعیت ایران دامن زده است. این درحالی است که هر چه تعداد جمعیت سالمند یک کشور بیشتر باشد، بار هزینه نگهداری، مراقبت‌های بهداشتی و هزینه‌های صندوق‌های بیمه نیز بیشتر می‌شود و کشور از مسیر اصلی خود که توسعه است، دور می‌ماند. به همین دلیل است که چند سالی است جامعه‌شناسان و جمعیت‌شناسان در مورد کاهش رشد جمعیت کشورمان هشدار می‌دهند و آن را زنگ خطری می‌دانند که اگر رشد جمعیت به همین منوال ادامه یابد تا حوالی سال ۱۴۳۰ می‌تواند ترکیب سنی جمعیت را تغییر دهد و کشور را به سمت سالخوردگی یا پیری ببرد. پیر شدن جمعیت یک پیامد بد دارد و آن این که کشور را از رشد و توسعه اقتصادی باز می‌دارد و کشور به‌تدریج مجبور به پذیرش نیروی کار از کشورهای دیگر می‌شود که آن هم تبعات خاص خود را دارد.
از این رو پنجره جمعیتی، یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت سنی یک جمعیت است که با توجه به کارکردهای آن به‌ویژه از نظر اقتصادی، برخی اقتصاددانان آن را موهبت جمعیتی می‌خوانند. این پنجره نباید هیچ‌گاه بسته شود، چون اگر این اتفاق رخ دهد دیگر امیدی به جوان شدن جمعیت آن جامعه وجود ندارد. از این روست که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوبه مهر۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در آبان‌ همان سال برای اجرا ابلاغ و در آن، موانع مهم فرزندآوری ، رشد جمعیت و وظایف دستگاه‌های مختلف مشخص شد؛ مصوبه‌ای که در قالب کلمات بسیار کارآمد است اما نیاز دارد از روی کاغذ به متن جامعه بیاید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها