یک کارشناس منطقه در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد:

حل بحران یمن در گرو توافقات تهران و ریاض

توافقات میان تهران و ریاض اولین تاثیر خود را در عرصه بین المللی بر تحولات یمن گذاشته است و از دیروز روند آزادی اسرای جنگی عربستان و گروه های حوثی تشدید شده است.
توافقات میان تهران و ریاض اولین تاثیر خود را در عرصه بین المللی بر تحولات یمن گذاشته است و از دیروز روند آزادی اسرای جنگی عربستان و گروه های حوثی تشدید شده است.
کد خبر: ۱۴۰۴۱۴۹

به گزارش جام جم آنلاین، سیدمجتبی جلال‌زاده: صباح زنگنه کارشناس حوزه روابط بین الملل با اشاره به سرعت گرفتن مذاکرات صلح میان نمایندگان عربستان سعودی و انصارالله یمن و همچنین آزادی و مبادله صدها زندانی از سوی دو طرف مناقشه گفت: یکی از پیامدهای توافق میان تهران و ریاض تقویت عرصه دیپلماسی و گفت و گو برای حل بحران یمن بود و آزادی اسرا دو طرف را باید یکی از تبعات این اتفاق و رخداد منطقه ای دانست.

وی با بیان اینکه تبادل زندانیان اقدامی قابل توجه برای اعتماد سازی میان حوثی ها و سعودی ها است تصریح کرد: توافق ایران و عربستان آثار خود را در منطقه منعکس خواهد کرد. وقتی مردم یمن با توجه به تحولات پیش رو دریابند که با بسط روابط سیاسی میان تهران و ریاض و ادامه گفت و گوها دیگر از سوی عربستان حمله به سمت کشورشان صورت نخواهد گرفت و احساس کنند که با حل مسائل و مشکلاتشان از طریق مذاکره مقدور است طبعا با با میل و رغبت بیشتری تحولات را دنبال و به نتیجه بخش بودن مذاکرات امیدوار خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: شاهد بودیم که طی چند دور نمایندگان عربستان و عمان به صنعا رفتند و از سویی دیگر مذاکرات میان گروه ها یمنی هم سرعت بیشتری به خود گرفت و زمنیه هایی برای رسیدن به تفاهم فراهم شد.

زنگنه خاطرنشان کرد: حل مساله یمن در گرو احترام گذاشتن به خواسته های مردم این سرزمین است و البته جمهوری اسلامی ایران هم از همان ابتدا اعلام کرده که این آمادگی را دارد تا برای رسیدن به تفاهم میان دو طرف و همچنین گروه ها یمنی تلاش خود را بکار ببنند و در این مسیر کمک کند اما همان طور که بارها از سوی مقامات دستگاه دیپلماسی اعلام شد و حتی در جریان مذاکرات میان تهران و ریاض هم از سوی نمایندگان ایرانی مورد تاکید قرار گرفت تصمیم گیر اصلی در این زمینه خود مردم یمن هستند.

وی با بیان اینکه عربستان باید دست از محاصره یمن بردارد گفت: باید هر چه زودر محاصر بندر حدیده و همچنین فرودگاه یمن تمام شود تا مردم یمن به حق و حقوق خود برسند.

زنگنه در عین حال با اشاره به توافقات نیم بند گذشته بین عربستان و گروه های یمنی و همچنین نقض مکرر آتش بس تصریح کرد: همیشه باید در مذاکرات کف و سقف توافقات را در نظر گرفت و آثار و تبعات آن را مورد بررسی قرار داد . به هر صورت هیچ وقت در عالم سیاست قطعیت نداریم و نمی توانیم بگوییم که بعد از توافق نهایی چه اتفاقاتی خواهد افتاد و ما به چه نتایج حتمی و قطعی خواهیم رسید بله همواره باید احتمالات را در نظر گرفت و از این رو دو طرف باید همواره مراقب باشند تا از دست زدن به هر گونه اقدامی که مذاکرات را تحت الشعاع قرار می دهد و روند توافق را دچار اخلال می کند بپرهیزند.

وی یکی از پیش نیازهای اصلی توافق میان گروه های یمنی از یکسو و طرف عربستانی را دستیابی مردم یمن به منابع نفت و گاز و همچنین بهره برداری از دریا و فراهم آوردن امکاناتی برای صید و استفاده از حق گمرگات دانست و تصریح کرد: موضوع بازسازی یمن با کمک نیروها و کشورهای منطقه و همچنین دولت هایی که مسبب این خرابی ها بودند می تواند گام بزرگی برای تدوام وضعیت ثبات در یمن باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها