در میزگرد فرهنگی برنامه سیاست ایرانی مطرح شد؛

ماهیت حجاب در ایران ماهیت فرهنگی و بخشی از سبک زندگی است

ماهیت حجاب در ایران ماهیت فرهنگی و بخشی از سبک زندگی است و مسئله نرم افزاری و موضوع فرهنگی به شمار می رود لذا رهبر معظم انقلاب فرمودند کشف حجاب حرام سیاسی و شرعی است.
کد خبر: ۱۴۰۳۹۴۵

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، رضا رسولی استاد دانشگاه، کارشناس مدیریت فرهنگی، منتقد و نویسنده پیرامون ریشه حجاب در تاریخ و فرهنگ ایران گفت: حجاب مختص زنان نیست بلکه به معنای پوشیدگی شامل آقایان در تمام جوامع نیز می شود بنابراین محدود کردن پوشیدگی به بانوان روایت ناقصی از موضوع است.

وی افزود: در هیچ کدام از جوامع و فرهنگ ها و طیف های اجتماعی کسی در مورد اصل حجاب اختلافی ندارد بلکه درباره اندازه آن اختلاف نظر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حجاب مسئله نرم افزاری و موضوع فرهنگی است، اظهار کرد: دشمن کنونی قصد دارد حجاب را مسئله سیاسی و امنیتی و به سخت افزاری برای نافرمانی مدنی تبدیل کند و به همین دلیل می طلبد تبیین ریشه های تاریخی حجاب و نسبت ایرانیان با پوشش صورت بگیرد.

وی افزود: ایرانیان در طول تاریخ پوشیدگی انسان‌ها به معنای افراد و بانوان به صورت شفاف در سنگ‌نوشته‌ها و روایت های مستند تاریخی ذکر شده و پژوهشگران غیرایرانی زنان ایرانی را عفیف و باحجاب توصیف کردند.

کارشناس مدیریت فرهنگی ادامه داد: جامعه‌ای که محصولات فرهنگی عفیف و شریف نداشته باشد طبیعتاً نمی‌توان انتظار داشت در آن جامعه مردم به صورت عفیفانه زندگی کنند حتی باید در مورد عفت قلم‌ها در فضای مجازی نیز توجه صورت بگیرد.

وی افزود: حجاب در طول تاریخ بخشی از زندگی مردم بوده و ادیان بر اساس ظرفیت خود با موضوع حجاب روبرو شدند.

رسولی تصریح کرد: در طول تاریخ پوشش زنان ایرانی شاخص اخلاقیات جامعه است و در صورت از بین رفتن حجاب و پوشش، آغاز فروپاشی اجتماعی است و ماهیت حجاب در ایران ماهیت فرهنگی و بخشی از سبک زندگی است لذا رهبر معظم انقلاب فرمودند کشف حجاب حرام سیاسی و شرعی است.

وی افزود: جبهه مقابل انقلاب اسلامی از هر راهی برای رسوخ در فرهنگ ایرانی استفاده می کنند و امروز دشمن از حجاب به عنوان سخت افزار برای مقابله با انقلاب اسلامی استفاده می کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قبل از اینکه پلیس و قوه قاهره به موضوع ورود کند باید جوشش و انگیزش درونی در افراد برای رعایت حجاب بوجود بیاید خاطرنشان کرد: در دوران وب 3 و حکمرانی رسانه ای و مجازی زندگی می کنیم و برخی علاقه مند هستند با آگاهی وب 1 با پلتفرم ها مقابله کنند که اصلا منطقی نیست.

وی افزود: وقتی سبک زندگی قرار است تغییر کند گروهی اصرار دارند سبک زندگی مبتنی بر عفاف و حجاب را تغییر دهند و با جذاب ترین ابزارهای فرهنگی این اقدام را پیگیری می کنند باید با ابزارهای متناسب به میدان بیاییم.

شبكه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیو نما، اپلیكیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo. ir نیز دریافت كنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها