گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده مجموعه طنز «خندیل» شبکه امید

قاب‌های خندان برای نوجوانان

ساخت برنامه برای نوجوانان که بتواند با آنها ارتباط برقرار کند دشوار به نظر می‌رسد، زیرا برقراری ارتباط و مثمر‌ثمر بودن نیازمند شناخت دغدغه‌های این نسل است.
ساخت برنامه برای نوجوانان که بتواند با آنها ارتباط برقرار کند دشوار به نظر می‌رسد، زیرا برقراری ارتباط و مثمر‌ثمر بودن نیازمند شناخت دغدغه‌های این نسل است.
کد خبر: ۱۴۰۳۲۳۲
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

شبکه امید به‌عنوان شبکه ویژه مخاطبان نوجوان برای نوروز مجموعه طنز آیتمی نمایشی را برای این گروه سنی در ۱۶قسمت با نام «خندیل» روی آنتن برد. در این برنامه سجاد اسماعیلی به‌عنوان کمدین برنامه حضور دارد و در هر قسمت بخش‌های استندآپ کمدی برنامه را با موضوعات نوجوانانه اجرا می‌کند. بخش دیگر برنامه آیتم‌های نمایشی هستند که در فضایی طنز و فانتزی به دغدغه‌ها و مسائل مبتلا به نوجوانان امروز پرداخته می‌شود. از بازیگران حاضر در این مجموعه می‌توان به علی کاظمی، ساقی زینتی، حسام خلیل‌نژاد، آرش ماهان‌کیا، عرفان برزین، باران شادپوری، کاوه فرجادمنش، فاطمه جلال و با حضور سعید شهبازی اشاره کرد. همچنین این مجموعه به تهیه‌کنندگی علیرضا اسکندریان، کارگردانی حمید‌رضا مقصودی با حضور سعید شهبازی به‌عنوان مجری طرح، محمدرضا شهبازی به‌عنوان سرپرست نویسندگان، مهران کیایی و... پخش شد. درباره این برنامه با اسکندریان، تهیه‌کننده آن گفت‌وگو کردیم.


مجموعه خندیل به صورت آیتمی روی آنتن رفت که با بخش‌های استندآپ کمدی همراه بود. از علیرضا اسکندریان، تهیه‌کننده برنامه درباره طراحی این بخش‌ها پرسیدیم که به جام‌جم توضیح می‌دهد: کار آیتمی به نخ تسبیح نیاز دارد که ما برای این کار از استندآپ کمدی استفاده کردیم. برنامه برخلاف بیشتر برنامه‌های آیتمی نمایشی مجری ندارد؛ بلکه با استندآپ شروع می‌شود. در فاصله آیتم‌ها از استندآپ کمدی استفاده کردیم و برنامه با استندآپ هم  تمام می‌شود. 
   
آیتم‌های متنوع با یک نخ تسبیح
اجرای استندآپ کمدی را سجاد اسماعیلی با لهجه یزدی به‌عهده دارد. اسکندریان در اینباره می‌گوید: سجاد شرکت‌کننده فصل قبلی عصر‌جدید بود؛ چون نوجوان است نظر شبکه بر این بود که بخش استندآپ ر ا به‌ عهده بگیرد. وی ادامه می‌دهد: استندآپ‌ها به موضوعات، مشکلات و مسائل مبتلابه نوجوانان به صورت طنز و فانتزی می‌پردازد. به‌طور کلی سعی کردیم در این بخش‌ها دغدغه‌های‌شان را بیان کنیم. 
موضوع آیتم‌های نمایشی با استندآپ‌ها به‌صورت مستقیم مرتبط نیست. اسکندریان در مورد بخش‌های مختلف، بیان می‌کند: مثلا بخش اول استندآپ درباره سلایق نوجوانان در موسیقی است که به صورت طنز و فانتزی اجرا شد. یکی از بخش‌های نمایشی هم درباره گرایش بچه‌ها به فضای مجازی است؛ این روزها بسیاری از نوجوانان بلاگر می‌شوند یا بلاگرها را دنبال می‌کنند. کلا اینستاگرام و فضای مجازی خیلی برای‌شان مهم شده است. بخش دیگر اخبار است که اخبار تخیلی به صورت رپ اجرا شد. بخش دیگر گزارش خیابانی است؛ البته لوکیشن ما ثابت بود و یک استودیو داشتیم اما آیتم گزارش مردمی را در همان باکس با چند نیمکت و چراغ درست کردیم تا فضای پارک تداعی شود. آیتم بعدی انشایی پای تخته بود که بازیگرانی چون خانم زینتی، آقای کاظمی، آقای خلیل‌نژاد و...
برخی از آنها را خواندند. در این بخش در واقع آمدیم دغدغه‌های نوجوانان را از زبان پدر‌و‌مادرهای‌شان گفتیم. مثلا یک پدر‌و‌مادر دهه شصتی انشایی از خواسته‌های فرزندش می‌خواند. 
یکی از موضوعات این بود که فرزندش می‌گفت من موبایل گران‌قیمت می‌خواهم، پدر دوستم برایش خریده است، تو چرا نمی‌توانی برایم بخری؟ پاسخ می‌داد من باید سه شیفت کار کنم تا بتوانم چنین گوشی‌ای بخرم. 
موضوع آیتم بعدی ماشین زمان بود که در همان فضای پارک، شاعران را نشانده بودیم که با نوجوانان برخورد می‌کردند و به گفت‌وگو می‌پرداختند. آیتم دیگر امتحان پای‌تخته بود. معلم دانش‌آموز را پای‌تخته صدا می‌کرد و سؤال می‌پرسید، ولی او پاسخ‌های بی‌ربط می‌داد. آیتم دیگر گیم‌نت بود. حدود ۹ ــ ۸ آیتم ثابت داشتیم که هر‌کدام از آنها موضوعی جدا و متنوع داشت.
     
شناخت دغدغه‌های نوجوانان
از اسکندریان درباره شیوه شناخت دغدغه‌های نوجوانان می‌پرسیم او پاسخ می‌دهد: حدود ۹ نویسنده داشتیم و سرپرست نویسندگان‌مان محمدرضا شهبازی است که دغدغه‌های نوجوانان را می‌شناسد. سعید شهبازی که از مجریان این شبکه است، در این کار به‌عنوان مجری طرح حضور دارد و معلم دبیرستان و مشاور کنکور است. از این جهت شناخت خوبی روی نوجوانان دارند. من و شهبازی حدود چهار سال است در شبکه امید کار می‌کنیم و بیشتر دغدغه‌های نوجوانان را می‌شناسیم. برنامه زنده پاس گل را هم روی آنتن داریم، البته الان به‌دلیل ماه رمضان پخش نمی‌شود. تهیه‌کننده‌اش سعید شهبازی است و کارگردانش من هستم. در خندیل آقای شهبازی به‌عنوان بازیگر هم جلوی دوربین آمد.
برخی در مورد دشواری برقراری ارتباط با این گروه سنی صحبت می‌کنند. اسکندریان دراین باره می‌افزاید: روزهای ابتدایی تصویربرداری چند تا از نوجوانان نسبت به ما گارد داشتند، ولی آرام‌آرام این گارد برطرف شد. باید با نوجوان رفیق شد وقتی با او دوست شوی از شما دوری نمی‌کند و هر حرفی که دارد می‌زند. این‌گونه کمتر ضربه می‌خورد. 
 وی درباره انتخاب بازیگران نوجوان هم عنوان می‌کند: از اکثر بازیگران نوجوانی که استفاده کردیم حتی آنهایی که سابقه کار داشتند تست گرفتیم. آقای حمیدرضا مقصودی کارگردان، مهران کیایی برنامه‌ریز و دستیار یک کارگردان، آقای شهبازی و من برای این کار یک تیم تشکیل دادیم. با وجود زمان محدودی که داشتیم، کوشیدیم تا در تولید سرعت بیشتری داشته باشیم. اسکندریان در پایان می‌گوید: اگر شبکه بخواهد فصل دوم مجموعه را برای تابستان خواهیم داشت. لازم است از آقای سید‌احمد مصطفوی، مدیر گروه تولید شبکه امید و جناب دکتر باطنی، مدیر شبکه امید تشکر کنم که اعتماد کردند و این کار را به ما سپردند. 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۷ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها